Vrijdag 07/08/2020

Aspe vlijmscherp verfilmd

In Brugge is VTM zopas gestart met de verfilming van de thrillers van Pieter Aspe. Nieuw daarbij is dat de serie niet op film en ook niet op gewone video maar in hogedefinitietelevisie (hdtv) wordt opgenomen. Helemaal een primeur is het gebruik van deze techniek niet. Ondertussen draait ook de VRT het vijfde Flikken-seizoen in high-definition.

Brugge

Van onze medewerker

Philip Hanssens

Eind vorig jaar bereikten VTM en Pieter Aspe een akkoord om het oeuvre van de misdaadauteur op het televisiescherm te brengen. De deal omvatte de verfilming van liefst elf boeken van de bestsellerschrijver. De uitzending van een eerste reeks van tien afleveringen plant VTM in het voorjaar van 2004.

Inmiddels zijn in Brugge de opnamen van De kinderen van Chronos begonnen. Aspes hoofdpersonage, politiecommissaris Van In, krijgt daarin te maken met een pedofilie- en corruptiezaak. Van In wordt vertolkt door Herbert Flack. De Brugse commissaris wordt bijgestaan door inspecteur Guido Versavel, een rol voor Lucas Van den Eynde. Francesca Vanthielen speelt substituut Hannelore Martens, de echtgenote van Van In.

Nieuw aan deze tv-productie is dat de acteurs voor het eerst oog in oog komen te staan met een high-definition-camera. De keuze voor deze betere opnametechniek past helemaal in de strategie van de commerciële omroep. Van hoogstaand drama van eigen bodem wil VTM een speerpunt maken in de programmering. Een serie gebaseerd op werk van de Vlaamse succesauteur Pieter Aspe moet die dynamiek op gang trekken.

Een prestigieuze dramaserie moet ook een lang leven beschoren zijn, oordeelt men in Vilvoorde. Daarom werd geopteerd voor scherpere technische eisen. In plaats van de klassieke kwaliteitsnormen voor televisie te hanteren, wordt de serie met een superieure hdtv-camera opgenomen en nadien volgens een hogere standaard afgewerkt. Jozef Mertens, technisch directeur bij VTM, motiveert die keuze: "Nu zenden alle omroepen nog in pal uit, maar zal dat zo blijven? Misschien krijgen we over een paar jaar hdtv-uitzendingen en dan willen wij onze betere programma's van vandaag ook nog kunnen aanbieden."

Producent Stef Wouters van Skyline Film & Televisie hoopt dat de Aspe-serie ook buitenlandse zenders zal aanspreken. Dan is die hogere kwaliteitsnorm zo niet een vereiste, dan toch een pluspunt in de onderhandelingen. Naar verluidt zou het Japanse hdtv-station NHK interesse hebben.

Aan zoveel vooruitziendheid hangt echter wel een prijskaartje vast. Niet alleen kost de camera meer, ook het verwerken van de hogedefinitiebeelden is gevoelig duurder. "Je moet het als een investering zien", zegt Jozef Mertens. "De firma die de camera ter beschikking stelt, heeft ook zo geredeneerd. In die zin konden we tot een akkoord komen om de meerkost te delen."

Door te participeren in het Aspe-project wil het Leuvense camerabedrijf ES Video Facilities in Vlaanderen het pad effenen voor de hogere tv-standaard. Zaakvoerder Eric Strömberg: "Hdtv biedt de televisiemakers nieuwe mogelijkheden, maar dat legt de lat ook hoger. Die uitdaging willen wij graag aangaan. Wij mogen bovendien de boot niet missen nu high-definition internationaal aan het doorbreken is."

Cameraman Lou Berghmans, die de hele Aspe-serie zal inblikken, is zelf pleitbezorger van het nieuwe formaat. "De beelden zijn contrastrijker en scherper, maar wat high-definition eigenlijk zo bijzonder maakt, is de manier waarop het beeld elektronisch wordt opgebouwd. Dat gebeurt anders dan bij klassieke video. Het resultaat is een rustiger beeld, waardoor alles er filmischer uitziet."

Zolang de omroepen echter in de oude pal-norm blijven uitzenden en de consument geen aangepaste ontvangers aanschaft, is er thuis op het tv-toestel weinig verschil te merken. Het hdtv-signaal moet immers worden omgezet, waardoor veel van het fraais dat hoge definitie biedt, wordt afgeroomd. "Toch zal de filmische look van de Aspe-serie bij de huidige manier van uitzendingen standhouden", meent regisseur Frank Van Mechelen. "Door in hoge definitie te draaien, maak je immers keuzes die wel degelijk het verschil maken. Zoals bij film opteren we namelijk voor vaste lenzen, in plaats van zoomlenzen, wat bij tv meestal het geval is. Zo'n keuze is ingrijpend voor de beeldtaal. Met vaste lenzen kunnen we bovendien bewuster omgaan met de scherpstelling. Het zijn zaken die de kijker onbewust ondergaat, ook al kijkt hij in gewone pal-resolutie."

Begin dit jaar heeft ook de VRT HD-camera's aangeschaft. Een aantal oude toestellen was immers aan vervanging toe. Om vertrouwd te raken met die nieuwe apparatuur maakt de opnameploeg van Flikken al enkele weken gebruik van de HD-camera. De opnamen gebeuren wel volgens het klassieke videopatroon en ook nadien zal de afwerking nog volgens de gebruikelijke manier gebeuren. "Dat moet wel", aldus Yvo Cloetens, directeur fotografie bij de VRT, "we zitten midden de reeks en we kunnen niet zomaar de look gaan wijzigen. Ondertussen leren we met de hdtv-apparatuur omgaan. Bij een volgende Flikken-reeks kunnen we dan eventueel wel voluit de HD-troeven benutten."

Aan de meerwaarde van de nieuwe technologie wordt ook op de Reyerslaan niet meer getwijfeld. "Wat vroeger alleen op film kon, ligt nu binnen het bereik van de televisiemaker", stelt Yvo Cloetens. Een tweede seizoen van de krimiserie Witse, waarvan momenteel een eerste reeks wordt ingeblikt, zal eveneens in hoge definitie worden opgenomen.

Van de toegevoegde waarde van hdtv zal de Vlaamse kijker pas op termijn ten volle kunnen proeven, wanneer de hogere uitzendnorm voor een breed publiek toegankelijk wordt. Op Europees niveau bestaan plannen in die richting. Met dramaproducties als de Aspe-reeks en Flikken bereiden de Vlaamse omroepen zich daar alvast op voor.

Hogedefinitiebeelden zijn contrastrijker, scherper en rustiger dan video, waardoor alles er filmischer uitziet

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234