Maandag 26/07/2021

Artsen Zonder Grenzen heeft dringend geld nodig

De recente bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking spelen Artsen Zonder Grenzen parten. Via een nieuwe campagne hoopt de organisatie snel de nodige fondsen te vinden. 'De noden zijn enorm', zegt voorzitster Meinie Nicolai.

Met de slogan 'Als het niet dringend was, zouden we het niet vragen' wil Artsen Zonder Grenzen (AZG) de Belgische bevolking oproepen om geld te storten. "Er staan heel veel internationale projecten onder financiële druk", zegt Meinie Nicolai, voorzitster van AZG in België. "Ook projecten die niet altijd de media halen, maar wel broodnodig zijn."

2012 was een moeilijk jaar voor de organisatie. Enerzijds waren er heel veel gewelddadige conflicten, grote vluchtelingenstromen en humanitaire noodsituaties, anderzijds beslisten heel wat regeringen door de financieel-economische crisis om te besparen op ontwikkelingssamenwerking. "Niet alleen in ons land trouwens", zegt Nicolai. "In Portugal of Italië zijn de maatregelen nog drastischer." De Belgische besparing kostte AZG 1 miljoen euro.

Door de bezuinigingen moet AZG moeilijke keuzes maken. "Een aantal projecten zullen we vroeger dan verwacht moeten sluiten, andere worden definitief stopgezet. Onder meer in Ethiopië, Burundi en Zuid-Afrika sneuvelen er enkele projecten. Op zich is dat niet uitzonderlijk, maar nu gaat het echt om noodzakelijk keuzes zodat we toch op de urgenties kunnen blijven werken."

Die urgenties zijn niet altijd even bekend bij het grote publiek. In Zuid-Soedan bijvoorbeeld ondersteunt de organisatie 170.000 vluchtelingen. "En de situatie zal daar in 2013 wellicht niet veranderen", zegt Bart Janssens, directeur operaties. "Hetzelfde geldt voor de instabiliteit in het noorden van Mali, het oplaaiend geweld in Oost-Congo en het toenemende conflict in Syrië."

Uit een studie van het bureau Dedicaties blijkt dat de Belgen niet altijd even goed op de hoogte zijn van de humanitaire noodsituaties waar organisaties zoals AZG actief zijn. "We vinden het belangrijk om de bevolking hier bewust van te maken", zegt Nicolai. "Het is niet omdat een conflict de media niet haalt, dat er geen problemen zijn. De noden zijn enorm."

Concreet heeft AZG nog 2,5 miljoen euro nodig om hun budget van 29,5 miljoen euro te halen. Een campagne met affiches in vijf Belgische steden (Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi), maar ook advertenties in de pers moeten de Belgen financieel over de streep trekken. "Voor ons is het de uitdaging hulp te blijven bieden bij conflicten die dikwijls erg politiek en complex zijn", benadrukt Janssens. "We kunnen daar niet in slagen zonder de financiële autonomie die onze onpartijdigheid garandeert."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234