Zondag 21/04/2019

Artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie biedt bedrijven juridisch advies op maat

Accuraat en snel juridisch advies, 24 op 7, aan een democratische prijs. Dat is wat het Gentse bedrijf deJuristen belooft met de applicatie 'Lee & Ally'. Verwacht geen onvermoeibare jurist, wel een artificieel intelligent systeem.

Beeld Thinkstock

“Stel je het volgende voor: je zit met een juridisch probleem, je telefoon is bij de hand en een app zorgt voor instant advies”, zegt Matthias Dobbelaere, oprichter van deJuristen. Hij merkt al langer dat klanten soms ongeduldig moeten wachten op juridische bijstand en wil een oplossing bieden met snel, correct en verstaanbaar advies.

Enter Lee & Ally, een artificieel intelligent (AI) systeem waarvoor deJuristen eind 2016 een investering van een miljoen euro ophaalde. Het principe is simpel: een getypte juridische vraag wordt zonder menselijke tussenkomst beantwoord door een AI-systeem, een zogenaamde chatbot. Daarvoor ging deJuristen in zee met Craftworkz, een start-up die chatbots ontwerpt en voor Lee & Ally tekstherkenning in het Nederlands introduceerde.

De app, die zich op enkel op bedrijven richt, is gisteren gelanceerd in een bèta- of proefversie die beperkt blijft tot de Vlaamse markt. Een primeur in Europa, al zijn juridische adviesbots lang geen nieuwigheid meer in Noord-Amerika. De finale lancering moet er komen in het eerste kwartaal van 2018, in meerdere Europese landen.

99 procent automatiseerbaar

“De huidige testfase is belangrijk, want eerder gingen vooral juristen aan de slag met het testplatform. Nu willen we zien of Lee & Ally ook correct reageert op ‘echte’ vragen van klanten”, zegt Dobbelaere. Mensentaal omzetten naar juridische taal – en omgekeerd – is daarbij de uitdaging. 

Wie een vraag stelt, krijgt in de proefversie eerst nog de keuze tussen enkele juridisch domeinen, zoals auteursrecht. Na bevestiging volgt dan een antwoord, als dat al bestaat weliswaar. “Het platform is zeker nog niet af, maar ik ben ervan overtuigd dat 99 procent van het recht automatiseerbaar is op korte termijn. Hoe meer data en feedback, hoe beter de app zal werken”, geeft Dobbelaere aan. Er blijft momenteel een helpdesk aanwezig om te corrigeren waar nodig.

Een betrouwbare uitwisseling van vraag en antwoord is dus het einddoel, en dat aan een democratische prijs. De bètaversie is de eerste maand gratis, waarna 35 euro per maand gevraagd wordt. De finale versie zal maandelijks 99 euro kosten. 

Routinewerk

Maar wat betekent dat voor de vele menselijke juristen? Dobbelaere steekt het niet onder stoelen of banken: “De advocatuur gaat hier onder lijden. Sterk gespecialiseerde juristen zullen nog steeds bij de grote bedrijven terechtkunnen, maar zonder specialisatie zijn er twee mogelijkheden: eruit vliegen of aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.”

Bij de Orde van Vlaamse Balies zijn ze alvast niet blind voor deze ontwikkelingen. “De technologische evolutie kun je niet tegenhouden, dat zie je in alle sectoren”, zegt woordvoerder Hugo Lamon. “Aan ons dan de vraag: hoe kan de advocatuur hier voordeel uit halen”

Lamon beaamt dat routinewerk in de toekomst wellicht geregeld wordt via dit adviesbots zoals Lee & Ally, maar gelooft niet dat de mens helemaal aan vervanging toe is. “De eigenheid van een advocaat die alle nuances en emoties kan kaderen, een strategisch plan opstelt en een beroepsgeheim biedt dat niet te hacken valt, daar kan AI nooit aan tippen.”

Tegen 2025 denkt Dobbelaere nochtans dat 80 procent van de advocaten werkloos is. “Er heerst nu al een overschot en ze studeren aan de universiteiten met honderden tegelijk af.” Bij dat doemscenario plaatst Lamon serieuze vraagtekens, maar toch geeft de AI-evolutie stof tot nadenken. Routine is namelijk een aanzienlijk deel van de juridische werking. Wie dat wegsnijdt, snijdt ook in het advocatenbestand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.