Donderdag 09/02/2023

Arthur Lee (1945-2006)

Interraciale cultband Love verlegde grenzen van popmuziek

De donkere zijde van de flowerpower

Arthur Lee verwees vaak naar zichzelf als 'de eerste zogenaamde zwarte hippie'. Halverwege de sixties vormde hij de spil van de Californische formatie Love, een van de allereerste interraciale rockbands. Vorige week overleed de excentrieke zanger in een ziekenhuis in Memphis aan de gevolgen van leukemie.

door dirk steenhaut

Hoewel Love nooit veel platen verkocht, valt de invloed van het gezelschap op latere generaties niet te onderschatten. Het aantal groepen dat songs van Arthur Lee opnam is ronduit imposant. 'A House is Not a Motel' staat op het repertoire van Robert Plant en Yo La Tengo, 'Alone Again Or' werd opgenomen door Calexico en The Damned, 'Seven and Seven Is' werd gecovered door Alice Cooper, Billy Bragg en de Ramones, 'Signed DC' door Hüsker Dü en 'She Comes in Colors' door The Velvet Underground. Echo & The Bunnymen, The Walkabouts en Led Zeppelin staken hun waardering voor Love evenmin onder stoelen of banken.

Net als The Doors, The Byrds en Buffalo Springfield ontsproot de band omstreeks 1965 aan de scene rondom de Sunset Strip in L.A. Zijn fusie van traditionele folk, rock en blues leidde tot drie baanbrekende platen, waarvan de derde, het eind 1967 verschenen Forever Changes, als een absolute mijlpaal uit het psychedelische tijdperk wordt beschouwd. De lp was bedoeld als het Westcoastantwoord op Sgt Pepper's van The Beatles en de songs, symfonisch aandoende suites bijna, waren voorzien van ambitieuze strijkers- en blazersarrangementen. Het Amerikaanse blad Rolling Stone noemt de langspeler nog steeds een van de beste vijftig platen aller tijden.

Arthur Lee, zoon van een blanke trompettist en een zwarte onderwijzeres, was zijn carrière thuis in Memphis begonnen als liedjesschrijver voor andere artiesten. Met zijn eerste bandje speelde hij instrumentale r&b- en surfsongs en later maakte hij een aantal banale popsingles. Pas toen hij naar L.A. uitweek en zijn folkrockcombo The Grass Roots transformeerde in Love ging hij echt stilistische grenzen verleggen.

Zijn groep was de eerste die in 1966 een contract in de wacht sleepte bij het pas opgerichte Elektralabel en de muziek op haar titelloze debuut klonk zo eclectisch dat ze nergens mee te vergelijken viel. Ten tijde van Da Capo uit 1967 was Love met 'Revelation' de eerste groep die een enkel nummer zo lang uitspon dat het een hele plaatkant in beslag nam. Een andere track, 'Seven and Seven Is', werd door Lee "de allereerste punksong ooit" genoemd.

In de dagen van de flowerpower was Arthur Lee een van de weinige zwarte muzikanten die rock-'n-roll speelde voor een overwegend blank publiek. Zo was hij een wegbereider voor Jimi Hendrix, met wie hij ook opnamen maakte. Zijn magnum opus, Forever Changes, was het resultaat van veelvuldiger wordende experimenten met drugs die Love uiteindelijk zouden doen imploderen. Later maakte Lee met wisselende groepsbezettingen nog lp's als Four Sail, Out Here en False Start, maar die verbleekten alle naast zijn meesterwerk uit 1967. Lee's soloplaat, Vindicator, was eenzelfde lot beschoren.

In 1995 werd Arthur Lee tot twaalf jaar opsluiting veroordeeld omdat hij, tijdens een ruzie, met een pistool in de lucht had geschoten. Hij zat zes jaar in de cel en zag zijn oude werk herontdekt worden door een jong publiek. Met een nieuwe incarnatie van Love vierde hij in 2003 zijn triomfantelijke terugkeer naar het podium.

Toen in april bij Lee kanker werd vastgesteld, gaf Robert Plant een benefietconcert om zijn dokterrekeningen te helpen betalen. Chemokuren en een beenmergtransplantatie konden hem echter niet redden.

n Lee: gecoverd door ontelbare groepen, wegbereider van Jimi Hendrix, auteur van symfonische pop en de eerste punksong.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234