Vrijdag 07/05/2021

ARTbrussels 2005Tien om te zien

@9* DM bolleke tsskop=

Meer dan 130 galeries uit ruim twintig landen brengen volgend weekend hun beste kunst(enaars) voor het voetlicht op ARTbrussels. Bij wijze van smaakmaker serveren we nu al tien kunstwerken om naar (uit) te kijken.

door Nica Broucke

Ik zie, ik zie...

Michel Buylen, Wat ik zie, acryl op paneel, 2003, bij De Zwarte Panter (B).

Kip met stamboom

Koen Vanmechelen, Genus Argunsianus x Gallus Lafayette of kip x fazant, opgezet dier, 2004, bij Deweer Art Gallery (B).

Opgeblazen

Erwin Wurm, Fat Car, roze schuimrubber en polyester, 2002, bij Xavier Hufkens (B).

Kartonnen Vespa

Chris Gilmour, Lambretta, lijm en karton, 2004, bij Perugi Artecontemporanea (I), die met Gilmour op ARTbrusselseen One Man Show presenteert.

Kunstkritisch

Herman Van Ingelgem, Buy Buy, nieuwe installatie met mixed media voor de One Man Show op ARTbrussels, 2005, bij Transit (B).

Boerkachic

Andrea Salvino, olie op canvas, 2001, bij Antonio Colombo Arte Contemporanea (I).

Lichtgedicht

Fred Eerdekens, We Could Have, koper en licht, 2003, bij Grita Inam (A).

Kunst- en vliegwerk

Panamarenko, Brazil 2004, bij Jamar (B).

Made in China

Sui Jianguo, Made in China, sculptuur in kunststof die tegen alle kunstgeplogendheden in op 1.000 exemplaren werd vervaardigd, 2002, bij Loft (F).

Topper

Anish Kapoor, Widow, structuur in pvc, 2004, bij Massimo Minini (I).

En tien om te weten

l België en West-Vlaanderen in het bijzonder, telt statistisch gezien het hoogste aantal kunstverzamelaars ter wereld.

l Als hoofdstad van Europa heeft Brussel - tot spijt van wie het benijdt - zich ontwikkeld tot een van de meest kosmopolitische en multiculturele plekken op het vasteland en, bijgevolg, ook tot een bron van inspiratie voor kunstenaars en curatoren uit binnen- en buitenland.

l Het aantal topgalerijen dat in België - in Brussel én Antwerpen - voor hedendaagse kunst opteert, neemt gestadig toe.

l ARTbrussels haalt volgend weekend meer dan 130 nationale galeries uit meer dan twintig landen naar Brussel. Veertien galeries die voor het eerst deelnemen stellen zich voor in de zone 'First Call'.

l ARTbrussels wordt wereldwijd geprezen als een van de toonaangevende beurzen van hedendaagse kunst.

l Dit heeft het te danken aan zijn compacte formaat (andere beurzen zijn een ware aanslag op de schoenzolen).

l Ook voor de minder gefortunineerden die voor hun kunstkopen op de Aldi zijn aangewezen, loont ARTbrussels - juste pour le plaisir des yeux zoals ze het zo mooi in de Marokkaanse souks zeggen - de moeite.

l ARTbrussels loopt van 15 april tot maandag 18 april in Hallen 11 en 12 van Brussels Expo (Heizel). Info: artbrussels@artexis.be, www.artbrussels.be.

l Dagelijks zijn er om 15 en om 17 uur, gratis rondleidingen.

l Vrijdag 15 april is Ladies' day: gratis toegang voor dames. De heren betalen 12 euro, een catalogus kost 20 euro, een combiticket (ticket + catalogus) 25 euro.

'Niet alleen van, maar ook voor kunstenaars'

Waarom is ARTbrussels de moeite?

Karen Renders, directeur van ARTbrussels: "Om wille van haar internationaal profiel en haar positie van eerste beurs in de voormalige Benelux. Dit jaar zijn we immers al aan de 23ste editie toe. Artbrussels kan wedijveren met andere Europese beurzen en kan haar plaats bestendigen in de internationale kalender, na Art Bazel. Bezoekers komen graag naar ARTbrussels omdat het een compakte, overzichtelijke en representieve beurs is. Je krijgt op een kleine oppervlakte een heel goede en kwalitatieve selectie te zien. Op de beurs zorgen de solopresentaties of 'One Man Shows' altijd voor een bijzondere sfeer, maar je mag ook niet vergeten dat er elk jaar talrijke kunstenaars zijn die speciaal voor ARTbrussels nieuw werk maken. Ik kijk bijvoorbeeld erg uit naar het werk van Jan De Cock bij de Duitse galerie Louis Campana, dat is trouwens een galerie uit de sectie Young Galleries. Dat zijn galeries die jonge artiesten promoten. Maar er zijn natuurlijk ook de gevestigde waarden die het merendeel van de beurs uitmaken en borg staan voor de zo geprezen kwaliteit ervan."

Zijn er dit jaar nieuwigheden?

"Ja, we proberen de beurs nog aantrekkelijker te maken. Zo is er de First Call zone waarin jonge galeries die voor het eerst aan ARTbrussels deelnemen, worden gegroepeerd. Dat zal zeker voor vuurwerk zorgen, omdat deze galeries steevast voor jonge, veelbelovende artiesten kiezen. Daarnaast gaan we dit jaar voor het eerst debatten organiseren die niet alleen interessant zijn voor een publiek van verzamelaars of experten, maar zich richten tot iedereen die in hedendaagse kunst is geïnteresseerd. Er is bijvoorbeeld het debat 'Private collection-public connection' met Bart De Baere (MuHkA) en Wim Peeters (Extra City) als moderators, dat echt op maat gesneden is van België omdat we hier, statistisch gezien, de grootste concentratie kunstverzamelaars hebben. Het uitgangspunt van dit debat is dat het zogenaamde 'conflict' tussen privé en publiek eigenlijk een negentiende eeuwse burgerlijke constructie is. Vraag is dus, op welke manier het potentieel van verzamelaars beter kan worden aangeboord. Een dergelijke randprogrammatie geeft nog meer inhoud aan de beurs.

"Ook nieuw, is de informatiedag voor artiesten die we op maandag organiseren, in samenwerking met het Initiatief Beeldende Kunsten (IBK) met tips voor beginnende beeldende kunstenaars en een aantal spreekbeurten. Je mag niet vergeten dat ARTbrussels niet alleen een beurs is van kunstenaars, maar ook voor de kunstenaars. Ten slotte is er ook nog een infostand van de Belgische instellingen, die in goede banen wordt geleid door de mensen van het IBK, MuHKA en Extracity. "

Jullie hebben ook voor het eerst een OFF-programma.

"Zeker de moeite is de tentoonstelling 'Sculptures ARTbrussels 2005' die in de hoofdzetel van ING zal worden gepresenteerd. Er worden vijftig beeldhouwwerken en installaties getoond en in het Marsveldplein, achter ING zal, het paviljoen van Dan Graham 'Two-Two-Way-Mirror Half Cirkels' permanent worden opgesteld."

(NB)

Info debat 'How Can Trade Adapt to Artists', zaterdag 16 april om 14 uur. 'Private Collection - Public Connection', zaterdag om 16 uur in de conferentiezaal van ARTbrussel, paleis 11. 'Sculptures Artbrussels 2005' is te zien bij ING, Marnixlaan 24 in Brussel. Open van 14 tot 18 april van 8 tot 18 uur (niet op zondag). Infodag voor kunstenaars: maandag om 14 uur in de conferentiezaal van ARTbrussels, paleis 11.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234