Dinsdag 28/09/2021

Art Brussels internationaler dan ooit

Van morgenavond tot zondag wordt Brussel het mekka van de hedendaagse beeldende kunst. Meer dan 30.000 professionelen, verzamelaars en liefhebbers van over de hele wereld troepen jaarlijks samen op Art Brussels om te zien wat er leeft in de kunstwereld.

Het hoge bezoekersaantal van Art Brussels is gemakkelijk te verklaren volgens exhibition director Karen Renders: “De beurs vervult twee rollen. Enerzijds brengen we kopers en verkopers bij elkaar, de essentie van een kunstbeurs. Anderzijds is het voor iedereen een uitzonderlijke gelegenheid om een beeld te krijgen van wat er leeft in de internationale hedendaagse kunst. We brengen een schitterende verzameling van galeries bij elkaar en dat is geen sinecure.”

Voor de 29ste editie van Art Brussels zonden meer dan vierhonderd galeries uit 33 verschillende landen een aanvraag in, een recordaantal. Een internationaal selectiecomité koos daaruit de 169 beste, waarvan een vierde uit België. De overige galeries zijn uit Europa en de rest van de wereld. Vooral Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en de VS zijn goed vertegenwoordigd. “De belangrijkste evolutie van de laatste jaren is dat de interesse internationaler wordt”, zegt Renders. “Vroeger was er vooral belangstelling voor plaatselijke kunstenaars, nu groeit de interesse voor artiesten uit de hele wereld.”

Fris imago

Art Brussels heeft in de wereld van de kunstbeurzen een jong en fris imago. Naast de gevestigde waarden is er namelijk ook heel wat ontluikend talent te zien. De beurs toont werk van grote Belgische namen als Jan Fabre, Jan De Cock, Koen van den Broek, Hans Op de Beeck en Leo Copers. Daarnaast staan heel wat internationale kleppers, van John Baldessari over Nan Goldin en Sophie Calle tot Erwin Wurm. Verder is er onder meer werk te zien van Jonathan Meese, die door Admiral Freebee onlangs “de beste levende kunstenaar van het moment” werd genoemd. Maar er is dus ook plaats voor jong talent: Belgen als Rinus Van de Velde en Joris van de Moortel en de jonge internationale belofte Adrian Ghenie. Vroeger stonden gevestigde galeries broederlijk naast hun jongere collega’s, maar vorig jaar werden de twee voor het eerst in verschillende ruimtes getoond. “Zo is het gemakkelijker voor verzamelaars om hun prioriteiten te stellen. Ze kunnen hun bezoek beter organiseren. Wie geïnteresseerd is in nieuw talent gaat naar de Young Talent zone, wie grote namen wil zien kan terecht in de Gallery zone.”

Art Brussels is een goede gelegenheid om een beeld te krijgen van wat er leeft in de hedendaagse beeldende kunst. “In de werken zelf valt moeilijk een trend te ontwaren omdat ze zeer uiteenlopend zijn. De enige tendens is dat iedere artiest zijn eigen zoektocht aflegt. Daarnaast valt het gebruik van nieuwe technologieën op, maar je kunt niet echt spreken van een stroming, want die nieuwe media komen gewoon naast de bestaande te staan.”

Hoewel Art Brussels net buiten het lijstje met de belangrijkste internationale beurzen - Art Basel, Art Basel Miami Beach, de Frieze Art Fair in Londen en de Armory Show in New York - valt, staan er toch enkele echte topgaleries. Lisson Gallery en Maureen Paley uit Londen tonen werk van onder meer Marina Abramovic en Liam Gillick. De New Yorkse Gladstone Gallery presenteert onder andere Francis Alÿs, Thomas Hirschhorn en Sarah Lucas. Ook de belangrijkste Belgische galeries, zoals Baronian_Francey, Micheline Szwajcer en Xavier Hufkens tekenen present.

Dit jaar neemt voor het eerst ook Zeno X deel aan de beurs. Galeriehouder Frank Demaegd: “Art Brussels vraagt ons elk jaar om deel te nemen. Ik heb altijd al sympathie gehad voor de beurs, maar je moet keuzes maken. We staan al op de vier topbeurzen en dat is niet evident, want je moet telkens bij de kunstenaars gaan aankloppen voor nieuw werk. Soms is het gewoon te veel. Maar dit jaar bestaat de galerie dertig jaar, dus leek het ons een goed moment. We tonen sowieso al onze Belgische kunstenaars: Luc Tuymans, Michaël Borremans, Raoul De Keyser, Anne-Mie Van Kerckhoven, ... .” Demaegd gaat elk jaar kijken op Art Brussels en zag de beurs elk jaar beter worden. “De beurs is zeer goed georganiseerd. Bovendien zijn er toffe plekken om te eten en te drinken. Er hangt een fijne sfeer. Op dat vlak is Art Brussels zelfs aangenamer dan de Armory Show.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234