Dinsdag 29/11/2022

Art Brussels in vier highlights

Er zijn uiteraard nog steeds grote namen te vinden op Art Brussels. Maar vooral in jonge galeries zijn ontdekkingen te doen. Uit de 189 standen met meer dan tweeduizend kunstenaars maakten wij voor u een hoogstpersoonlijke selectie. Jozefien Van Beek

Han Hoogerbrugge

Aan de inkom staat een auto die onder handen genomen werd door de Nederlander Han Hoogerbrugge. Geïnspireerd door Ensors De intrede van Christus in Brussel maakte hij er een rijdend kunstwerk van. Door peepholes kun je een animatiefilmpje zien, dat ook te bewonderen is in de stand van Base-Alpha Gallery. Hoogerbrugge verving Ensors figuranten door een aantal grappige personages: een elegante vrouw in bikini met het hoofd van de paus, halfnaakte mannen met het hoofd van koningin Beatrix, kleine meisjes in jurkjes met het hoofd van Dalí. Zwarte humor is nooit ver weg in zijn werk. Hij toont ook een uitvergroting van de vrouwenfiguur in bikini die lijkt te bewegen als je zelf langs het werk stapt. Ook de humoristische collages van Lieven Segers en de mooie sculpturen van Nadia Naveau bij Base-Alpha zijn trouwens de moeite.

Aliceday

De Brusselse galerie Aliceday toont onder meer de mooie installatie van David de Tscharner met de geestige titel One Sculpture a Day Keeps the Doctor Away. Tscharner bouwde een houten hek rond de stand en zette die vol kleurige voorwerpen: vormen uit keramiek, plastic, hout of gips. Een baksteen die hij in verschillende felle keuren verfde, een polaroidfoto. Zowel de opstelling als de objecten zijn erg mooi. Met verder werk van de intussen vermaarde schilders Charlotte Beaudry en Walter Swennen.

David Brognon & Stéphanie Rollin

Deze twee kunstenaars winnen de Pirelli Prize voor soloshows: 10.000 euro. Soloshows bezoekers de kans geven om het werk van een kunstenaar in de diepte te leren kennen. Brognon en Rollin presenteren een coherente minitentoonstelling met onder andere het werk Fate Will Tear Us Apart: neonlampen in de vorm van grillige strepen. Ze moeten de lijnen voorstellen in de handpalmen van drugsverslaafden, maar dan in uitvergrote vorm.

Rinus Van de Velde

Ondertussen genoegzaam bekend, maar nog steeds even indrukwekkend: de houtskooltekeningen van Rinus Van de Velde. Zowel bij de Duitse Galerie Zink als bij de Tim Van Laere Gallery zijn gloednieuwe werken te zien uit zijn reeks zelfportretten. Op Self Portrait as a Hypochondriac staat de romp van de kunstenaar in gestreepte pyjama, hoofd en benen afgesneden. De tekst beschrijft hoe de hypochonder de ingebeelde ziekte verkiest boven de verschrikkelijke vrijheid van een gezond functionerend lichaam waar op elk moment iets mee kan mislopen. Even donker van sfeer is het werk met de lange titel Self portrait picturing myself in a couple of years, making the most of my daydream, putting everything I have on the table with a theatrical boredom that says I'll be a hero even if I lose. De kunstenaar in wit hemd, een gigantische stapel pokerchips voor zich. Hij laat zijn hoofd moedeloos steunen op één hand terwijl hij met zijn andere hand zijn kaarten op tafel legt. De achtergrond is donker, als een beeld uit een film noir of gangsterfilm. Een prachtig sfeervol beeld op het kantelpunt tussen heldendom en de afgrond.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234