Woensdag 07/12/2022

Art Brussels '99 toont duizend kunstenaars

Aan Art Brussels, de Brusselse beurs voor hedendaagse kunst, doen dit jaar voor het eerst meer dan honderd binnen- en buitenlandse galeries mee. Dat bevestigt de sterke groei van de voorbije jaren. Samen vertegenwoordigen de galeries zo'n duizend kunstenaars, onder wie bekende namen als Panamarenko, Jean Arp en zelfs David Byrne.

Art Brussels is de enige Belgische hedendaagse-kunstbeurs van betekenis en geniet ook buiten de landsgrenzen enige renommee. Vorig jaar kwamen 92 galeries naar de Heizel. Op 23 april, wanneer de zeventiende editie begint, zullen ze met 112 zijn - dat zijn er 112 die door een kwaliteitskeuring zijn geraakt, want niet elke galerie kan zomaar zijn schilderijtjes aan de muur komen hangen. Met meer dan 70 deelnemers neemt het aandeel van buitenlandse galeries toe. Op een Koreaanse, Japanse en Canadese galerie na komen ze alle uit Europa.

De stijging van het bezoekersaantal zal wellicht navenant zijn. Vorig jaar stond er 12.567 bezoekers op de teller aan het eind van de vijfdaagse, een kwart meer dan in 1997. Voor de nieuwe editie verwachten de organisatoren ongeveer 15.000 bezoekers. Ook voor de ver- en aankoopcijfers, die vorig jaar eveneens aanzienlijk gestegen zijn, behoort een nieuwe sprong voorwaarts tot de mogelijkheden.

Het nieuwe elan heeft Art Brussels te danken aan Eric Everard. Als directeur van het organiserende KI Expo - op 1 mei verandert de naam in Artexis - gaf hij de vroegere tweejaarlijkse Actuele Kunstbeurs een nieuw imago. Onder zijn impuls behaalde de vijftiende editie (1997) voor het eerst het ronde getal van 10.000 bezoekers, voldoende om Art Brussels voortaan jaarlijks te organiseren.

Bij de duizend kunstenaars die dit jaar te zien zijn, vallen een pak bekende namen op. Bijna-klassieke kunstenaars als Henri Michaux en Jean Arp, te verwachten namen als Panamarenko, Gerhard Richter, Peter Downsbrough, maar ook verrassingen als David Byrne. Byrne stond in een vorig leven bekend als zanger van de Talking Heads en componeerde onlangs de muziek voor de nieuwste dansproductie van Ultima Vez, het gezelschap van choreograaf Wim Vandekeybus.

De meeste exposanten plaatsen een handvol kunstenaars in de etalage, gemiddeld vijf. Andere concentreren zich op één of twee namen. De Zwarte Panter doet dat bijvoorbeeld traditiegetrouw met Fred Bervoets, Galerie Rodolphe Janssen met Michel François en fotograaf Dirk Braeckman. Galerie Christine en Isy Brachot kan niet meer dan één artiest presenteren aangezien ze nog uitsluitend met Panamarenko werkt.

In het zeer verscheiden aanbod is het moeilijk van tevoren trends te duiden. Volgens de organisatoren ligt de klemtoon dit jaar op fotografie; maar ook vorig jaar was dat al zichtbaar. Voor de initiatiefnemers van de beurs, de Vereniging van Galeries van Actuele Kunst van België, blijft het een betrachting meer bekende en 'toegankelijke' werken te tonen, aangezien de beurs zich niet alleen tot de professionele sector (galeriehouders, conservators, verzamelaars...) richt, maar ook tot het ruime publiek. Om die reden zijn er ook dagelijks twee gratis rondleidingen. Op 23 april mogen alle vrouwen gratis binnen. Deze Ladies' Day haakt in op de vaststelling dat vrouwen veel vaker galeries, tentoonstellingen en beurzen met hedendaagse kunst bezoeken.

Naast de 112 gevestigde galeriehouders, die een stand van 50 of 75 vierkante meter huren, is er plaats voor 25 beginnende galeries, die elk 25 vierkante meter krijgen voor een zacht prijsje. Daaronder bevinden zich drie Belgische galeries: Crown Gallery, Dorothée De Pauw en Galerie Drantmann. In de Art Club, in het hart van de beurs, staat werk uit de belangrijke collectie van de Artesia Bank tentoon, met onder meer Wyckaert, Alechinsky, Raveel, Van Severen, Seuphor en Panamarenko. (RP)

Art Brussels van 23 tot en met 27 april in Paleis 4 van de Heizel. Vanaf 2 april verschijnt uitgebreide informatie over de beurs op het Internet: www.artexis.com.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234