Maandag 24/02/2020

‘Arrietty’: alweer een betoverende animatiefilm van Studio Ghibli

Hoezee! Hoezee! Hoezee! Daar is Ghibli weer, de animatiefilmstudio van Hayao Miyazaki. Deze prachtige adaptatie van Mary Nortons fameuze The Borrowers, een klassieker in serievorm uit de jeugdliteratuur over kleine menselijke wezens die verborgen blijven voor de mensen, werd niet door hem geregisseerd. Maar zijn stempel is alom present: van het ecologische thema en de rijkheid van grafische details tot de harmonieuze verteltrant.

Nu is het niet de eerste keer dat er een film gemaakt wordt over minimensen. Denk maar aan Honey, I Shrunk the Kids of de sf-klassieker The Incredible Shrinking Man. Als Arrietty iets heeft wat deze andere twee films niet hebben, dan is het een duizelingwekkende flair om fysiek écht te laten voelen wat het betekent slechts tien centimeter groot te zijn.

Want boven op de bladrand van een massieve servieskast staan of als een alpinist over uit de muur uitstekende nagels wandelen, terwijl beneden gevaarlijk de grote diepte wenkt, dat is behoorlijk imponerend als je slechts twee vingers hoog bent.

Het is evenwel niet dat uitzonderlijke oog voor picturaal realisme dat van deze animatiefantasy zo een verrukkelijke tekenfilm maakt. Hij mag zich dan nog niet op hetzelfde niveau situeren als Ghibliklassiekers als Princess Mononoké, Spirited Away of Grave of the Fireflies én minder excentriek zijn in zijn verteltrant, hij doorstaat makkelijk de vergelijking.

Miyazaki schreef overigens zelf het scenario van dit van het Engeland van de jaren vijftig naar de Koganeiwijk in het moderne Tokio - de thuisbasis van de Ghiblistudio - getransponeerde verhaal.

Daar duiken we een gezellig landhuis in, meer bepaald onder de houten vloer in de keuken, de plek waar het titelpersonage Arrietty, samen met haar vader en moeder, in alle anonimiteit woont. Soms verlaten deze eerder arme drommels hun schuilplek om dat te doen waar ze hun naam aan te danken hebben: lenen. Wat de eigenaars van het huis niet gebruiken of toch niet zouden missen, zoals een klontje suiker of een haarspeld, kunnen voor de nieuwsgierige tiener Arrietty en haar ouders heel nuttig zijn.

Tijdens hun sprokkeltochtjes in de grotemensenwereld is het altijd uitkijken voor mieren, een dikke kat, kakkerlakken of pesticiden die gespoten gaan worden. Heel dat ondergrondse leven en de avontuurlijke excursies door muurspleten, geheime openingen en een Victoriaans poppenhuis worden met veel begeestering verteld. Maar het verhaal krijgt nog een extra injectie wanneer Arrietty heen en weer geslingerd wordt tussen gevoelens van wanhoop en verlokking want het zieke jongetje dat in het huis verblijft, haar heeft opgemerkt.

Hun band wordt met de juiste ontroering gebracht waarbij regisseur Yonebayashi, een van Miyazaki’s sleutelanimators, met veel schwung de helderelijnstijl van het huis in ere houdt.

Bedreigde soort

Ghibli en Miyazaki hebben in hun films hun aandacht voor het milieu nooit weggestopt. En dat is ook in dit poëtische sprookje niet anders. De minimensjes zijn een bedreigd en uitstervend ras op de hoede voor de wrede mens en sommige dieren van de natuur waarmee ze evenwel in synergie leven. En de manier waarop de groene oase rondom het landhuis afgebeeld wordt, is gewoon fantastisch. Soms gebeurt dat met een bijna lyrische zin voor het arcadische. De meeste indruk maakt de film echter opnieuw door zijn verfijnd realistisch gevoel voor het weergeven van de natuur, van het ruisen van de wind door klimopbladeren tot regendruppels die over datzelfde bladgroen naar beneden dwarrelen. En de Keltisch geïnspireerde score klinkt als Japanse folkpop, maar zowel de harpgeluiden als de kristalheldere engelenstem zijn van de Bretoense Cécile Corbel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234