Zaterdag 19/10/2019

Aronofsky onderschat de kijker

Black Swan-regisseur Darren Aronofsky trekt ons in mother! opnieuw mee in een psychotische nachtmerrie, maar dat uitroepteken had hij beter achterwege gelaten.

Darren Aronofsky is de koning van de psycho-cinematografische nachtmerrie. Requiem for a Dream was deprimerend genoeg om een hele generatie van de drugs te houden, in Black Swan daalden we af in de getormenteerde geest van een ballerina, en zelfs Noach werd in Noah een godsdienstwaanzinnige.

In mother!vertrekt Aronofsky weer op zo'n psychologische helletocht. Maar deze keer doet hij er nog een schepje bovenop.

De regisseur duwt ons in het perspectief van een jonge huisvrouw (Jennifer Lawrence) die in een landhuis woont met haar man (Javier Bardem), een beroemde schrijver. We horen van alles kraken, piepen en klingelen in huis, en soms kijken we mee door de ogen van het hoofdpersonage. Maar die trucjes worden zo dik aangezet, dat je er als kijker geen seconde aan twijfelt dat ze op een meltdown afstevent.

Wanneer op een avond plots een vreemde man met een rochelhoest (Ed Harris) aanklopt, kan de pret beginnen.

Arthouse

Wat volgt is een steeds krachtiger wordende tornado van chaos en geweld. Als in een bad trip-versie van Project X laat Aronofsky de zaken escaleren. Even maakt dat indruk, maar na een tijd wordt het repetitief.

Aronofsky heeft niet het minste vertrouwen in de intellectuele capaciteiten van zijn publiek. Aan de oppervlakte lijkt mother!gedurfde cinema, maar uiteindelijk is het arthouse voor dummies. Ondanks dat eigenwijze uitroepteken.

Vanaf 13/9 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234