Vrijdag 24/09/2021

MuziekrecensieArno - 'Vivre'

Arno toont zich op ‘Vivre’ de gevoeligste clown van de Belpop ★★★★☆

Arno Hintjes werkte voor zijn laatste plaat samen met pianist Sofiane Pamart. Beeld Danny Willems
Arno Hintjes werkte voor zijn laatste plaat samen met pianist Sofiane Pamart.Beeld Danny Willems

Een hufterige kanker kan Arno niet van de spotlights weerhouden. Met zijn zestiende soloplaat lijkt hij à la recherche du temps perdu, maar tegelijk geeft hij een prachtige update aan oude, welbekende classics als ‘Putain Putain’, ‘Les yeux de ma mère’ en ‘Elle adore le noir’.

Zijn idee om een ‘piano au voix’-plaat op te nemen, lag al geruime tijd op tafel. Vooral bij de platenpiefen dan. Zelf kijkt Arno Hintjens immers niet zo graag over de schouder. Maar tijdens een concert, jaren geleden, viel de elektriciteit uit en toen zette Ad Cominotto, om de tijd te vullen ‘Les yeux de ma mère’ in op piano. Zo hoorde Hintjens hoe goed dat nummer klonk zonder gitaar en drums - de versie die u en iederéén kent van A la Française.

De gedachte om een spartaans parcours te kiezen kwam in een stroomversnelling door twee toevallen van het lot. In de herfst van 2019 kreeg Arno de diagnose van kanker, en kort na de operatie zette het covidvirus de hele wereld in panne. Plots leek zo’n introverte pianoplaat een goede keuze: “Veerkracht tonen door jezelf kwetsbaar op te stellen”. Dat idee vond het Oostendse rockmonument ineens wel goud waard.

De songs zijn effectief pasmunt voor deze tijden. “At the bars nobody is missing” hoor je hem de voorbije weken zingen op de radio, in een uitgeklede versie van ‘Solo gigolo’. Deze tijden zijn we allemaal een beetje ‘solo hoertjes’ geworden. “Je veux vivre dans un monde sans pilules / Et où les riches et les pauvres n’existent plus”, spuwt Arno ergens anders. En elders steekt hij je een hart onder de riem tijdens ‘Lonesome Zorro’: “You’ve got the will, boy / You’ve got the power” Als puber was Hintjens al een gids door het duister heen. Nu zijn voorlaatste uur geslagen heeft, zijn die woorden nog zoveel méér waard.

De nummers zijn heel impulsief gekozen, vertelde Arno vooraf. “Ik had door die lockdown niets te doen en ik voelde me goed, dus heb ik uit mijn platen enkele songs genomen, puur vanuit het gevoel dat ik die wel kon zingen met een pianist naast me. Sofiane Pamart is een goeie gast, er is een hoek af en ik heb dat graag. En Mirko Banovic heb ik erbij gevraagd omdat ik de warmte van een basgitaar wilde.”

Dat eigenaardige trio garandeert een plaat die warmte uitademt, die tuimelt van bed naar bed (‘Dans mon lit’), roes en morsigheid, maar ook in eigen hart te rade lijkt te gaan. Arno klinkt nostalgischer en introspectiever dan ooit, zonder één seconde larmoyant te klinken.

Een halve seconde wordt het je toch te benauwd, tijdens ‘Solo Gigolo’, een nummer dat hij geschreven heeft na een scheiding. In die song haalt Arno er letterlijk één van de bekendste zinnen van Leonard Cohen aan: “There’s a crack in everything / That’s how the light / A new light gets in.” Geen eerbetoon aan de Canadese master of gloom, maar gewoon puur toeval. “Mijn grootmoeder zei dat al: J’et een krak in je kop, langs do komt ’t lucht no binn’n.” zo legt hij vandaag uit.

‘Elle adore le noir’ moet het deze keer zonder accordeon stellen, en daarmee ook zonder tango. Het maakt de song er niet minder pakkend op, hooguit minder erotisch en desolater. ‘Santé’ is op zijn beurt een geheven glas op “tous les cocus du monde entier ”.

We zijn allemaal per abuis in de wereld geworpen en we maken er het beste van, bedenkt Arno.“Leven met mezelf, dat ben ik nog aan het leren,” vertelde hij onlangs op Canvas. Met deze plaat verkeer je in de waan dat je samen met Arno waardig ouder wordt en samenleeft. Songs als ‘Nous Deux’ raken je dan ook midscheeps, terwijl classics als ‘Putain Putain’ op een haast narrige manier een glimlach om je lippen goochelen. Arno toont zich op Vivre de gevoeligste clown van de Belpop en de nestor van de tegendraadse pop. Voor beide verwezenlijkingen zou hij een standbeeld verdienen, maar daar wil hij natuurlijk niets van weten. Op een standbeeld schijten de duiven. Deze carrière overspannende plaat verdient véél beter.

Vivre verschijnt vrijdag bij PIAS.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234