Zondag 20/06/2021

Bankieren

Argenta verbijstert privacy-experts met overschrijvingen via e-mail

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Na drie dagen van technische problemen krijgt Argenta nu ook kritiek vanwege een van de tijdelijke oplossingen die de bank voorstelde. Klanten die een dringende overschrijving wilden uitvoeren, werden uitgenodigd om hun bankgegevens door te mailen. Geen goed idee, zeggen privacy-experts.

Sinds de installatie van een nieuw bankplatform in het paasweekend kampt Argenta met problemen. Sinds dinsdag waren de online platformen onbereikbaar: zowel de app als de onlinebanking-website. Mobiel bankieren is sinds vanmorgen weer mogelijk, maar de website is nog steeds offline, zo meldde de bank vanmorgen op Radio 1.

Om haar klanten verder te helpen, stelde Argenta deze week enkele maatregelen voor om dringende overschrijvingen te verrichten. Dat kon op ouderwetse wijze door naar een bankkantoor te gaan, maar ook telefonisch of via e-mail. In het laatste geval werd klanten gevraagd hun naam, adres, geboortedatum, rekeningnummer en overschrijvingsgegevens te mailen. Ook werd om een handtekening gevraagd.

Die 'oplossing' stootte meteen op veel kritiek op Twitter. Je persoonlijke informatie en bankgegevens opsturen via mail, is vragen om problemen, klonk het.

"Gevoelige gegevens niet via mail"

"Klanten mogen nooit zulke gevoelige gegevens delen via mail", zegt Matthias Dobbelaere, ICT-jurist bij deJuristen. "Een mail kan immers gekaapt worden, waardoor je gegevens in verkeerde handen kunnen komen. Bovendien is het niet duidelijk wie de mailbox bij Argenta beheert en hoeveel mensen toegang hebben tot je gegevens."

Dobbelaere wijst daarnaast op het gevaar van een datalek. "Als Argenta bijvoorbeeld wordt gehackt, kan het zijn dat de mails die naar hen werden verstuurd ook worden gestolen."

Dat Argenta voorstelt om bankgegevens te mailen, is vooral verrassend vanwege de mogelijke verwarring met phishing-mails, aldus Dobbelaere. Fraudeurs maakten ook deze week handig gebruik van de technische problemen rond de bank om mails uit te sturen waarin gevraagd werd om bankgegevens. Die mails zijn vaak amper te onderscheiden van de officiële communicatie van de bank.

"Weloverwogen en gecontroleerd"

Argenta-woordvoerster Christine Vermylen benadrukt dat het om een "weloverwogen en gecontroleerd proces" gaat met de nodige beveiligingsmaatregelen. "Uiteraard worden enkel de meest noodzakelijke gegevens gevraagd. Vervolgens passen wij een proces toe dat uit verschillende stappen bestaat waaronder een check van de identiteit van de klant, telefonisch contact indien nodig, controle van de transactie door een ervaren Argenta-controller en validatie van de transactie. Bij belangrijke bedragen worden deze controles uiteraard nog verscherpt."

De mogelijkheid om een overschrijving via mail te verrichten, werd gisteren al niet meer vermeld op de website. In de plaats daarvan werden klanten aangeraden om langs te gaan in een Argenta-kantoor of te bellen. Vanaf vandaag kunnen ze weer mobiel bankieren.

Internetbankieren is nog niet mogelijk. Dat wil Argenta pas overwegen nadat de kantoren opgestart zijn en er voldoende capaciteit blijkt. In een mail aan de klanten liet CEO Marc Lauwers gisteravond weten dat "als alle kantoren, het internetbankieren en de app tegelijkertijd actief zijn, de systemen op dit moment nog niet stabiel kunnen functioneren". De CEO zegt in de mail dat er gewerkt wordt aan een structurele oplossing, die ook uitgebreid getest wordt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234