Woensdag 03/03/2021

Arctic Monkeys zetten Zénith in Rijsel in lichterlaaie ****

Arctic Monkeys in Rijsel. De groep wist alle Franse zieltjes voor zich te winnen. (Foto's Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN
Arctic Monkeys in Rijsel. De groep wist alle Franse zieltjes voor zich te winnen. (Foto's Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN

Naar België komen ze (nog) niet, maar voor een half-Belgisch publiek gingen Arctic Monkeys in Rijsel voor niets minder dan de volle overgave.

In een interview op de Britse Radio 1 gaf frontman Alex Turner aan geen Europese plannen te hebben deze zomer. Laat ons hopen dat hij zich vergist heeft. Wat hij en zijn band in Rijsel presteerden verdient een plekje boven aan de affiche van de grootste festivals. Strak en professioneel pakte het viertal de volledige Zénith in die gedreven klaargestoomd was door hun vriend Miles Kane.

Vanaf openingsnummer 'Better Left Invisible' stond vast, Kane zou alle Franse zieltjes voor zich winnen. Het nummer mag dan wel schaamteloos afgekeken zijn van John Lennon, het gaf meteen het tempo voor de hele set aan: het publiek was opgejaagd wild voor de jonge leeuw op het podium. De rocker liet zijn prooi aardig meespelen in Jacques Dutroncs cover 'The Responsible' en psychedelische meekweler 'King (why-ya-ya-ya-ya-ya-yaah) Crawler', maar liet duidelijk merken dat hij de baas was. Eindigen met 'Come Closer' was een overbodige vraag, tijdens zijn stunt op het podium was iedereen al een meter voorwaarts gekropen.

Dat kenmerkte ook de dertig minuten tussen de twee acts in, duwen en wringen om toch nog een plekje recht voor het podium te bemachtigen. Het leek wel alsof iedereen Alex Turners nieuwe, door de jaren 50 geïnspireerde, kapsel van dichtbij wilde bewonderen. Vierde album Suck it & See zorgde niet enkel voor een stijlswitch, maar liet ook een - snik - meer volwassen geluid horen. Nog altijd maar halfweg de twintig zijn ze, die Arctic Monkeys, maar intussen weten ze hun jeugdige arrogantie beter te doseren en heeft de donkere stonerrock van de vorige cd Humbug plaats geruimd voor romantische popsongs.

Uit die mix van stijlen anderhalf uur aan nummers distilleren die niet haaks op elkaar staan lijkt misschien een moeilijke opgave, maar voor een groep die 'You Sexy Thing' van Hot Chocolate poneert als intro verliest een woord als incongruentie alle betekenis. De set straalt het gevoel uit van een band die beseft waar hij vandaan komt, maar verdomd goed weet waar hij naartoe wil. Grote brokken - 'Brianstorm', 'The View From The Afternoon' - plukten de lads uit hun klassieke eerste twee albums. De rest bestond uit de potige pareltjes van Suck it & See.

Zo klonk 'Don't Sit Down Cause I've Moved Your Chair' als een kanjer van een wake-up call. Knetterde 'Library Pictures' even hard in ons hoofd als dat van een headbangende Alex Turner en mocht b-kantje 'Little Illusion Machine' Miles Kane weer even het podium op halen voor een punkerig tussendoortje. De twee gaan volgens de geruchten later dit jaar aan een nieuw album van zijproject The Last Shadow Puppets werken, wat de pauze bij Arctic Monkeys zou verklaren. Goed en slecht nieuws in een aankondiging dus, want deze Franse show liet ons al dromen van een passage op Pukkelpop. Al was het maar voor afsluiter '505', dat nog steeds hartverscheurend bijt, kusjes tussen Turner en Kane ten spijt.

Het optreden van Arctic Monkeys vanavond in Parijs is vanaf 21u15 live te volgen op de website van de band.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234