Woensdag 12/05/2021

Review

Arctic Monkeys op Pinkpop: een nakend onweer ****

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

Boé! Vlak voor 'I Bet You Look Good on the Dancefloor' duizenden heupen uit hun hengsels schudt, doorbreekt Alex Turner de stilte tussen twee songs in. Alsof het publiek ingedommeld zou zijn, en dringend opgeschrikt moet worden.

Een maat voor niets, want een broeierige dreiging zindert doorlopend in de lucht en houdt je moeiteloos in de ban. Vanaf de grandioze opener 'Do I Wanna Know' over 'Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair' tot de nodeloze twijfel in de retorische vraag 'R U Mine?' wordt er zwaar ingezet op zo'n onheilspellende, maar zwoele sfeer. Alsof je een nakend onweer in de lucht voelt trillen.

Terwijl een koperkleurige zon tergend langzaam de kim opzoekt achter de bomen, en donkerblauwe rookpluimen om de haverklap opstijgen uit het publiek, garanderen Arctic Monkeys dat die spanning met een fileermesje te snijden blijft. Al houdt de groep er af en toe ook stevig de pas in, met een jakkerend 'Brianstorm' of een "twisted and deranged" 'Crying Lightning'.

Wàt een gedurfde keuze van Pinkpop trouwens, om de relatieve jonkies van Arctic Monkeys als afsluiter te programmeren. Het tempo ligt meestal bedrieglijk laag in de set, terwijl een handvol songs anders ingezet worden. De cadans in 'Snap Out of It' is gewijzigd, en 'Dancing Shoes' wordt zelfs achteloos vertraagd. Terloops wordt in 'Arabella' dan weer een streepje 'War Pigs' van Black Sabbath binnengeloodst.

Niettemin blijkt voornamelijk Elvis in the building, als je ziet hoe de frontman zijn lichaam in een southern swagger gegijzeld houdt. Al is ook Nick Cave kennelijk een invloed. Turner gesticuleert op eenzelfde dramatische manier, en zelfs zijn nonchalant openhangend hemd onder een blauw kostuum doet je aan de rockkraai denken.

De uit brillantine en onverstoorbare cool opgetrokken frontman valt trouwens in geen enkel opzicht nog te vergelijken met de pukkelige snotneus die jaren geleden de anonimiteit inruilde voor een hype op MySpace. Vandaag defileert hij als een uitdagende poseur over het podium, spuwt hij zijn sigaret met een welgemikt gebaar uit zijn mond voor 'Do I Wanna Know?' en houdt zijn monumentale stoïcisme zelfs stand tijdens een hectisch gitaarduel in 'Library Pictures'.

Meisjesharten hoor je dan weer unisono breken wanneer Turner 'I Wanna Be Yours' bekent, dat voor de gelegenheid toepasselijk in amoureuze rode nevel gehuld gaat. "See you some time in the future," bezwoer hij hen voordien nog mysterieus voor '505'. Ter antwoord vormen vrouwelijke vingers een hartje naar het podium.

Ook de rest van de groep uit het druilerige Sheffield is overtuigend volwassen geworden. Vandaag tref je Arctic Monkeys al eens cruisend aan over een zonovergoten Pacific Coast Highway, terwijl drummer Matthew Helders broeierige R&B-ritmes binnensmokkelt in de set.

De frontman houdt daarbij alle touwtjes strak in handen: de groep volgt naadloos zijn aanwijzingen, en ook zijn duizenden toehoorders bespeelt Alex Turner als een marionet. En we durven er iets liefs op te verwedden dat één van de crewleden zich na het concert ongetwijfeld mocht verwachten aan een reprimande: de geërgerde blik in Turners ogen spreekt boekdelen wanneer zijn gitaar niet helemaal juist klinkt voor 'Don't Sit Down When I Move Your Chair'.

Halfweg de set lonken de vijf sterren al even. Maar na iets minder dan anderhalf uur word je met 'R U Mine?' reeds de nacht ingestuurd, hongerend naar méér. En waarom worden 'Teddy Picker', net als 'The View from the Afternoon' of 'When the Sun Goes Down' vandaag onterecht met stiefmoederlijke hardvochtigheid genegeerd?

Boééé.

undefined

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

DE SET
Do I Wanna Know?
Snap Out Of It
Arabella
Brianstorm
Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair Dancing Shoes Library Pictures Crying Lightning Why'd You Only Call Me When You're High?
I Bet You Look Good On The Dancefloor
No. 1 Party Anthem
Knee Socks
Fluorescent Adolescent
505

Bis
One For The Road
I Wanna Be Yours
R U Mine?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234