Maandag 18/10/2021

Archief van Alice geveild

Bij Sotheby's in Londen kwam woensdagavond het archief van Alice Liddell, ooit de oogappel van Lewis Carroll (1832-1898), onder de veilinghamer. De opbrengst bedroeg een slordige 120 miljoen frank. De verzameling omvatte boeken, brieven, diverse parafernalia en - vooral - tientallen, naar post-Dutroux normen bijzonder gewaagde foto's van het meisje dat model stond voor een van de meest intrigerende boeken uit de wereldliteratuur: Alice's adventures in Wonderland (1865).

Brussel / Eigen berichtgeving

Jeroen de Preter

Op een 'gouden middag' in juli trekken Charles Lutwidge Dodgson, alias Lewis Carroll, en het toen zevenjarige meisje Alice Liddell erop uit voor een boottochtje op de Theems. Al roeiende onderhoudt de grote kindervriend Carroll zijn oogappel Alice met een verhaal over 'wonderland'. Het meisje is verrukt over deze geschiedenis vol nonsensicale spitsvondigheden, en vraagt haar kinderoppas om het vertelde op papier te zetten. Het resultaat, Alice's adventures in Wonderland, is een van de meest vertaalde en bewerkte boeken uit de geschiedenis van de wereldliteratuur. Nochtans was schrijven hoogstens maar een liefhebberij van de dominee, logicus, uitvinder en kinderoppas. Het was die laatste betrekking die hem toeliet om zijn grote passies uit te leven: fotografie en kleine meisjes. Beroemd is zijn verhouding met de meisjes Liddell uit Oxford. Carroll vertelde hen verhaaltjes, leerde hen croquet spelen en organiseerde verkleedpartijtjes, die door hem werden gefotografeerd. Maar de meisjes Liddell en Alice in het bijzonder waren niet de enige die Carroll regelmatig met een bezoekje annex fotosessie vereerde. "Hij voelde zich het best in gezelschap van kinderen", aldus een van zijn biografen, "vooral meisjes, want aan jongens had hij een hekel." Het is allicht geen toeval dat de baby die in Alice in Wonderland in een zwijntje verandert een jongetje is. Het Victoriaanse Oxford, waar zelfs de stoelpoten een zedige rok werden aangetrokken, nam opvallend weinig aanstoot aan Carrolls praktijken. Zijn 'fenomenale feminatheek' (de term is van die andere meisjesverzamelende schrijver Louis Paul Boon) bevatte foto's van soms naakte, dan weer verkleede meisjes. Helemaal anders dan in dit post-Dutroux-tijdperk, waar Carroll ongetwijfeld als een pervert zou worden verketterd, was een afbeelding van een naakt kind, toen een symbool van ongereptheid. In totaal fotografeerde Carroll niet minder dan vijf Alices, maar alleen Alice Liddell mocht zich zijn muze noemen. Niet alleen stond ze model voor de schrandere heldin die zich zo dapper verweert tegen de unheimische creaturen (de Maartse Haas, Humpty Dumpty...) uit Wonderland, ze staat ook in het middelpunt van zijn fotoverzameling.

De relatie tussen Carroll en zijn muze vertroebelde met de jaren, maar Alice Liddell, later mevrouw Hargreave, zou tot haar sterfdag in 1934 alle herinneringen aan de carrière van haar fictieve naamgenote met de grootste zorg bewaren. Zo ook haar erven, die het archief nog tot voor kort beheerden. De inhoud is dan ook niet min.

Zo werd afgelopen woensdag onder meer Alices fotoalbum geveild. De mooiste foto's van de amateurfotograaf Carroll zijn daarin gebundeld. Voor het album telde een Amerikaanse verzamelaar een kleine dertig miljoen frank neer. Dezelfde verzamelaar had ook tien miljoen veil voor een oerversie van Alice in Wonderland. In het boek, dat Carroll speciaal voor Alice liet binden, staat een persoonlijke, en literair-historisch erg belangrijke opdracht: "Voor Alice, wier naamgenote mij op een zorgeloze zomerdag tot dit verhaal inspireerde." Een ander topstuk was een brief van Carroll aan een inmiddels getrouwde Alice. Carroll geeft daarin te kennen hoe moeilijk hij het ermee heeft dat 'de echte' Alice niet aan de tand des tijds kan weerstaan . "Het is nauwelijks te geloven dat hij de echtgenoot is van iemand die ik me, ook nu nog, niet kan voorstellen als ouder dan zeven" De brief verwisselde voor een kleine vijf miljoen van eigenaar.

Literatuur

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234