Dinsdag 18/05/2021

Arcade Fire - The Suburbs *****

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Enkele weken geleden speelden ze al een handvol nieuwe nummers op Rock Werchter, en nu is de derde cd van Arcade Fire helemaal klaar voor de confrontatie met de buitenwereld. The Suburbs doet bij de eerste beluistering denken aan Barbapapa: de muziek neemt allerlei verschillende vormen aan, maar aan het hart van de groep wordt niet geraakt.

Gek eigenlijk, dat een groep als Arcade Fire zich in een minimum van tijd heeft opgewerkt als een van de meest toonaangevende bands in de rockmuziek. Het Canadese collectief rondom het echtpaar Win Butler (zang, gitaar, bas) en Régine Chassagne (zang, accordeon, toetsen, drums) verstopt haar theatrale trekjes niet, en het breed opgezette, soms zelfs wat bombastisch aandoende geluid doet meer dan eens aan de grandeur van weelderige gearrangeerde klassieke muziek denken, ware het niet dat ze er doorgaans ook nog ritmes overheen worden gelegd die nerveuzer uit de hoek komen dan een ADHD-patiënt.

Al bij de eerste beluistering voel je dat The Suburbs een heel andere cd is dan Funeral of Neon Bible. Meer nog dan de vorige twee platen heeft de groep er dit keer voor geopteerd om de luisteraar een reis te laten maken langs een weg waar het landschap voortdurend verandert en de temperaturen klimmen en dalen als renners in de Ronde. De ene keer leidt de route naar de zinderende punk van 'Month Of May', om even later meteen weer halt te houden bij 'Wasted Hours', een ingetogen akoestisch nummer. Een aantal nummers bestaat uit twee delen. Zo trekt de titelsong de plaat niet alleen op gang, maar wordt de cd er ook in een andere, meer ingetogen versie, weliswaar mee afgesloten. 'Ready To Start' een grootse rocksong die in een strakke galop vooruit vlucht is het soort song waarvoor je in de auto de volumeknop helemaal open draait: niet alleen een glorieuze beginselverklaring, maar net zo goed een triomfantelijke hymne waar Springsteen hij weer wel weg mee zou weten.

'Modern Man', met opnieuw een refrein dat je meteen bij het nekvel grijpt, zit vol verrassende wendingen, en geeft aan hoe de band van Roy Orbison geklonken zou hebben met Win Butler aan het roer. 'Empty Room', waar Régine Chassagne achter de microfoon staat, houdt dan weer het midden tussen het onstuimigste van de jonge Blondie en de mystiek van The Knife.

En zo kronkelt Arcade Fire naar alle uithoeken van haar eigen, steeds breder wordende muzikale spectrum. Opvallend ook, hoe direct de songs klinken. Speel ze af op een redelijk volume en ze komen je tegemoet als een vuist in je gezicht. Zoals dat hoort in de rock-'n-roll.

The Suburbs die kennelijk in acht verschillende hoezen te koop wordt aangeboden is opnieuw een enorme stap vooruit. Het wordt, kortom, de plaat die voor Arcade Fire zal doen wat OK Computer destijds voor Radiohead heeft gedaan: de groep bevestigen als één van de belangrijkste van haar tijd. Inderdaad, zo goed is hij. Een instant classic. (Universal) (Bart Steenhaut)

DOWNLOAD EERST: 'Ready To Start', 'City With No Children In It', 'Half Light', 'Empty Room', 'Modern Man'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234