Maandag 20/09/2021

Après-charbon: kunst in de mijn

actuele kunst

tentoonstelling op mijnterrein van winterslag

Winterslag / Van onze medewerker

Luk Lambrecht

Curator en S.M.A.K.-medewerkster Martine Geerts organiseert onder de titel Après-charbon een tentoonstelling in de barenzaal en het magazijn van het mijnterrein in Winterslag. De aanleiding ligt voor de hand: het is precies honderd jaar geleden dat in Limburg het verhaal begon van het zwarte goud. Ondertussen is alles opgedoekt - verdween er veel belastinggeld in private schachten - en komt men er nog altijd niet toe een duidelijk beleid uit te stippelen voor de toekomst van dit enorm industrieel erfgoed.

In nauw overleg met Jan Hoet kwam Martine Geerts tot het besef dat de kunst een emotionele meerwaarde oplevert vanuit de zuivere vorm - een kunstvorm die ons op een mysterieuze wijze weet te beroeren. Daaraan toevoegend wou Geerts met haar expositie een positieve boodschap uitdragen naar de streek. Haar keuze is een goed gedoseerde mengeling van bekende en minder bekende kunstenaars. On Kawara is de bekendste - van hem wordt het boek One Million Years getoond. Op bijbelpapier drukt On Kawara met eindeloze reeksen cijfertjes de tijd voor en na ons af in een indrukwekkend archief. Op een abstracte manier wordt hier de relativiteit van ieders leventje in één boek pijnlijk duidelijk.

Meer contextgericht is het werk van Ricardo Brey, die in zijn nest een saxofoon legt, die verwijst naar het "hoogtepunt van de industrialisering". De sax refereert natuurlijk aan de jazz van de grote zwarte Amerikaanse musici en relateert de muziek alhier aan het harde labeur van onze (zwartbestofte) mijnwerkers. Takashiro Suzuki werkt in dezelfde meditatieve lijn als On Kawara - hij schrijft ter plekke elke dag het Japanse woord IKIRO (leef) -, blikt introspectief terug op zijn leven en geeft de toeschouwer hiermee een teken om misschien wel eens hetzelfde te doen.

Deze tentoonstelling is vooral gecentreerd op het mentaal inschatten van in kunstwerken verborgen symbolische tekens. Zo weet Aimé Ntakiyica zijn dromen wat dichterbij te brengen door een installatie te maken met telefoonboeken die het beeld oproepen van een zwerm opstijgende vogels. Ten slotte is de ingreep van Maquette X XX (van de rusteloze bezieler Dirk Hendrikx) present met de indrukwekkende installatie Shame on Me. Je neemt plaats in een heuse capsule en laat je gaan op de deiningen van negen multimediale 'onthullingen', die je op weg zetten om jezelf beter te exploreren. Als een mijnwerker daal je hier als het ware af in je diepste en donkerste zielenroerselen. Après-charbon is een expositie die een mens vooral op de ziel trapt - de kunstwerken functioneren er als prikkels waaraan je weerstaat of volop deelneemt.

Après-charbon loopt nog tot 15 oktober (van 13.30 tot 18.30 uur) in de barenzaal en het magazijn van het mijnterren in Winterslag.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234