Donderdag 22/10/2020

Media

Apple wil ‘Netflix voor nieuws’ lanceren

Apple wil met een ‘Netflix voor nieuws’ komen, aldus Amerikaanse media. Beeld REUTERS

Apple zou volgens Amerikaanse media met een Netflix voor nieuws komen, een formule waarmee gebruikers via een abonnement toegang hebben tot magazines en kranten. Ook al kan dat voor consumenten misschien wel handig zijn, toch zitten veel uitgevers hier niet op te wachten. 

Er staat volgens de Amerikaanse pers ook al een datum op: 25 maart. Dan zou Apple onder meer een eigen nieuwsservice voorstellen, wat een soort Netflix voor nieuws moet worden. Via een abonnementsformule kunnen gebruikers toegang krijgen tot allerlei media. Dat abonnement zou gebruikers ongeveer 10 dollar per maand kosten, omgerekend net geen 9 euro. Apple heeft op dit moment de berichten nog niet bevestigd. 

Voor Apple lijkt het logisch om zich nu op de nieuwsbusiness te storten. Het heeft al een nieuwsapp, Apple News waar je al nieuws op kan vinden. Maar nu de verkoop van iPhones terugvalt, wil Apple een volwaardige nieuwsservice maken met meerwaardestukken, om zo consumenten aan zich te binden. “Ik denk dat zij daar inderdaad een goed plan voor hebben”, zegt mediaprofessor Ike Picone (VUB). “Apple richt zich nu al op klanten die veel geld willen betalen voor een telefoon. Voor een klein bedrag nemen zij er waarschijnlijk wel graag nieuws bij.” 

Uitgevers

Maar toch lijkt de prijs nog een struikelblok te worden. Niet voor de Apple-gebruikers, maar wel voor de uitgevers van de magazines en kranten, die naar verluidt niet opgezet zijn met hoeveel zij voor het aanbieden van hun titels zouden krijgen. De totale inkomsten uit de abonnementen zouden fifty-fifty gedeeld worden met de uitgevers, maar ook de tijd die lezers spenderen aan artikels zou meespelen voor hoeveel Apple de uitgevers betaalt. 

“Vijftig procent is absoluut te weinig”, zegt Picone. “Het zal dan ook wel interessant zijn om de uitkomsten van de onderhandelingen tussen de verschillende bedrijven af te wachten. Want de vraag is nu wel: overspeelt Apple zijn hand hier niet? Toen Apple met iTunes kwam, wou het zich opwerpen als de redder van de muziekindustrie en nu lijkt het alsof ze hetzelfde voor de media willen doen. Maar mediabedrijven willen consumenten vandaag liever rechtstreeks aan zich binden, zonder tussenplatformen.” 

Er zal volgens Picone ook veel afhangen van grote namen in de krantenwereld (zoals The New York Times). Als zij meestappen in de service van Apple zullen anderen misschien wel volgen. Nog een ander belangrijk punt waar mediabedrijven met Apple over zullen onderhandelen, en zelfs heel stevig over zullen onderhandelen, is het gebruik van de gegevens van de lezers. Als die lezers zich rechtstreeks tot Apple wenden om artikels te lezen, lopen de traditionele mediabedrijven mogelijk heel wat data mis. “Maar die gegevens zou Apple mogelijk wel terug kunnen delen met de mediabedrijven”, zegt Picone. “Omdat advertenties voor Apple niet belangrijk zijn, zal dat voor het bedrijf ook niet zo’n breekpunt zijn. Voor nieuwsorganen is het verzamelen van data natuurlijk wel noodzakelijk voor hun businessmodel.” 

Concurrent

Of Vlaamse media ooit in de nieuwe service van Apple zullen meestappen is op dit moment natuurlijk nog zeer onduidelijk. In Vlaanderen circuleren al formules die een gelijkaardige dienst aanbieden zoals Blendle of Topics.  “En daarover worden we momenteel niet bedolven onder de succesberichten”, zegt Picone. “Sowieso staan Vlaamse mediabedrijven niet echt hoog op de lijst van Apple en reageren zij doorgaans nogal afwachtend als het op zulke initiatieven aankomt.” 

Ook proberen mediabedrijven steeds meer in te zetten op abonnementsformules om lezers bij zich te houden. Als Apple dan ook met een goedkope formule komt, wordt het voor mediabedrijven eerder een concurrent, dan een aanvullende service. Bij Vlaamse Nieuwsmedia, een associatie van nieuwsuitgevers, klinkt het dat het concept van Apple wel ter sprake zal komen. “Maar of onze leden er ook warm voor lopen, weet ik niet”, zegt directeur Sandrien Mampaey.  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234