Apple keynote
Apple Watch straks te koop vanaf 350 dollar, maar nog niet in België
Jazeker, er komt een Apple Watch. Dat was wellicht nog de geringste verrassing die Apple zonet op zijn publiek losliet tijdens een twee weken geleden aangekondigde mediaconferentie vanuit thuishonk Californië. Maar Apple brengt zijn grote nieuws nooit alleen.
Minstens even belangrijk voor heel wat fans van de fabrikant zijn de nieuwe MacBook-laptops. Het feit dat de elektronicamaker zijn winkeldochter Apple TV wil heropwaarderen met een stevige prijsdaling en een samenwerking met het Amerikaanse televisiemerk HBO, bijvoorbeeld. Of dat het via zijn nieuwe ResearchKit-platform gezondheidsinformatie van duizenden of potentieel miljoenen gebruikers wil verzamelen om de medische wetenschap ziektes te helpen bestrijden.
Drie tinten MacBook
Het werd tijd voor een nieuwe MacBook, opperen Applefans al eventjes. De huidige iteratie van het toestel, een stalen behuizing met toetsen in zwarte kunststof, werd ook alweer in 2011 gelanceerd en inmiddels heftig gekopieerd door andere pc-fabrikanten. Een relance was dus al eventjes op handen, en werd zonet aangekondigd door Applebaas Tim Cook.
De nieuwe MacBook, met dezelfde zwarte toetsen maar in een kast in drie tinten (zilver, goud, en wat de fabrikant 'space grey' noemt), is slechts 13,1 millimeter dun op zijn allerdikste punt achteraan, heeft een Retina-scherm, een compleet nieuw drukmechanisme in het toetsenbord en de trackpad, en een gloednieuwe connector - een variant op de USB-standaard - die onder meer VGA-, USB- en DisplayPort-kabels slikt in één enkele poort. Een cd- en dvd-rom-drive? Die mag voor Apple duidelijk bij het grofvuil, de floppydiskette achterna, die het bedrijf zeventien jaar geleden in zijn allereerste iMac ook al vroegtijdig afvoerde. Voortaan is de enige MacBook op de markt die zilveren schijfjes slikt de MacBook Pro, die net als de MacBook Air gewoon op de markt blijft - beide krijgen zelfs een upgrade op gebied van 'specs'.
De nieuwe MacBook komt, zowel qua prijs als qua technische kracht, ergens tussenin de twee bestaande modellen te staan.
Apple Watch: doorbaak bij grote publiek?
Pas daarna kwam de pièce de résistance van de conferentie: de langverwachte Apple Watch, die Apple al eerder had aangekondigd maar nog wachtte op zijn officiële lancering. Het bedrijf komt met zijn eigen smartwatch op de proppen op een moment waarop de hele productcategorie, die door concurrenten als Samsung en Sony al naar het winkelrek werd gebracht, op een kantelpunt staat: de gadgetfreaks zijn al min of meer over de brug, maar het publiek dat écht moet worden overtuigd van een smartwatch zijn de consumenten die een horloge als een juweel of een accessoire dragen.
Het uitwendige design van de Apple Watch moet daar een belangrijke rol in spelen, maar belangrijker is natuurlijk de 'face' van het toestel, die naar de consument zijn wensen bricoleerbaar is. Wie gewoon een mooi beeld van een uurwerk wil, kan dat, maar gebruikers die nog meer informatie in een ooglopslag beschikbaar wil hebben - van de datum tot de door de ingebouwde hartslagmeter ingelezen gezondheidsinformatie van de drager - kan die daar snel aan toevoegen.
En natuurlijk kan het toestel ook berichten en andere informatie van de eigenaar zijn iPhone oppikken, zoals tekstberichten, e-mails, en telefoonoproepen. "Dat heb ik al willen doen sinds ik vijf was", vertelde Apple-ceo Tim Cook zijn toehoorders.
De Apple Watch zal vanaf 24 april te koop zijn in verscheidene landen over de wereld (België is daar voorlopig niet bij), aan een prijs van 350 tot 399 dollar (opnieuw: het prijspunt wordt wellicht gewoon doorgezet naar euro's), met een gouden 'Edition'-versie die een winkelprijs van 10.000 dollar moet krijgen.
Wie Apple al eventjes in de gaten houdt, weet dat groot nieuws uit hoofdkwartier Cupertino zelden alleen komt. Naast de twee grote aankondigingen had de fabrikant dus ook deze keer nog heel wat ander nieuws om in de groep te gooien.
Dat de Apple TV, die ondertussen al meer dan een decennium geleden gelanceerde winkeldochter van het bedrijf, wat toegankelijker wil maken door de winkelprijs fors te verlagen van 99 dollar naar 69 dollar (prijspunt wordt wellicht hetzelfde in euro's).
Dat het datzelfde toestel nog wat meer 'buzz' wil verlenen door HBO, de Amerikaanse betaalzender achter topreeksen als 'Game of Thrones', eventjes vrij podium te verlenen om zijn nieuwe streamingdienst HBO Now - uiteraard beschikbaar op Apple TV - voor te stellen.
En verder zoomde het bedrijf eventjes in op zijn nieuwe ResearchKit-platform, een websysteem dat gezondheidsinformatie van potentieel miljoenen iPhone- en Apple Watch-gebruikers wil verzamelen om ze ter beschikking te stellen van de medische wereld, en op die manier mogelijk te assisteren in de bestrijding van ziektes als Parkinson.