Maandag 29/11/2021

"Apple is niets veranderd onder leiding van Tim Cook"

Apple-CEO Tim Cook. Beeld GETTY
Apple-CEO Tim Cook.Beeld GETTY

Apple is nauwelijks veranderd onder leiding van Tim Cook. Dat zegt de Britse designgoere Jonathan Ive in een interview naar aanleiding van een uitgebreid portret over het Apple van vandaag in New York Times.

Toen Steve Jobs nog de touwtjes in handen had bij Apple, werd Tim Cook als COO altijd beschouwd als kundig en degelijk mannetje achter de schermen. Daarbuiten was hij - zeker in vergelijking met zijn voorganger - vrij onbekend. De leiding nemen van Apple als opvolger van Steve Jobs? Velen hadden het er moeilijk mee.

Toch drukt de destijds anonieme Tim Cook tegenwoordig steeds meer zijn stempel op het bedrijf. Daarbij wordt de 53-jarige CEO naar eigen zeggen gedreven door een ingrijpende gebeurtenis uit zijn jeugd. Toen hij als kind in de jaren 70 naar huis fietste naar een klein dorpje in Alabama, zag hij een brandend kruis staan voor het huis van een zwart gezin. De lokale Klu Klux Klan was er racisitsche liederen aan het zingen. Een van de leden herkende hij als de deken van een van de lokale parochies.

null Beeld AP
Beeld AP
null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

"Dat beeld staat voor altijd in mijn geheugen gegrift en zou mijn leven voor altijd veranderen", zweert Cook in een speech die hij in december gaf. Sindsdien zouden waarden als mensenrechten en nederigheid bij Cook hoog in het vaandel staan. Een beetje ironisch omdat Apple met Taiwanese toeleveranciers als Foxconn niet meteen bekendstaat om de goede werkomstandigheden, al gaat het de laatste jaren wel de juiste weg op.

Niets veranderd
Tim Cook zelf wou zich niet laten interviewen voor het portret, maar hoofd design Jonathan Ive ziet in het Apple van vandaag nauwelijks verschil met toen Steve Jobs nog de plak zwaaide. Als centrale missie zou nog altijd innovatie centraal zijn. "Eerlijk gezegd denk ik niet dat er iets is veranderd", zegt hij aan New York Times terwijl hij naar een mogelijk nieuw product verwijst. "Mensen voelen zich hier op exact dezelfde manier toen wanneer we werkten aan de iPhone."

"Het is voor ons allemaal lastig om geduldig te zijn", zegt Ive. "Het was moeilijk voor Steve. Het is moeilijk voor Tim."

Toch kan Ive moeilijk ontkennen dat er wel degelijk een en ander veranderd is. Volgens New York Times zouden Jobs en Ive destijds bijna dagelijks gespot worden tijdens de lunch. Tegenwoordig zien Cook en Ive elkaar enkel drie dagen per week, vrijwel altijd in elkaars kantoor, bevestigt ook de designer.

Rustige overweging
En toch zou het designproces onveranderd zijn gebleven. "Steve heeft destijds een aantal waarden uitgezet en bekommernissen uitgelijnd die eeuwig blijven meegaan." Daar is onder meer de totale focus op een product er een van. Terwijl Jobs maniakaal bezig was met design, is Tim Cook eerder de man van de "rustige overweging", zegt Ive. Hij verteert de dingen zorgvuldig en neemt daar de tijd voor.

Vooralsnog blinkt Cook vooral uit als financieel doordachte manager. Hij neemt belangrijke stappen om Appleproducten te verkopen in China, een markt met een gigantisch potentieel dat Apple nog steeds niet heeft benut. Ook met de 3 miljard dollar die hij te geef had voor Beats en waarmee hij muziekmagnaten Dr. Dre en Jimmy Iovine aan boord haalde, gooide hij grote ogen. Aandeelhouders worden flink verwend door Cook: met een splitsing van de aandelen - zodat ze betaalbaarder lijken - en een ambitieus terugkoopprogramma van Apple-aandelen - wat aandelen meer waard moet maken.

Het blijft nu wachten tot Cook kan bewijzen dat hij daadwerkelijk zelf innoverende producten, zoals de mogelijk langverwachte iWatch, op de markt kan uitbrengen in plaats van geslaagde nieuwe versies van eerder aangekondigde producten.

Lees het uitgebreide portret van Apple onder Tim Cook bij New York Times.

Jonathan Ive. Beeld AFP
Jonathan Ive.Beeld AFP
Tim Cook houdt halt voor een selfie met ontwikkelaars op de World Wide Developers Conference (WWDC). Beeld PHOTO_NEWS
Tim Cook houdt halt voor een selfie met ontwikkelaars op de World Wide Developers Conference (WWDC).Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234