Maandag 08/08/2022

Applaus en tranen voor Raf Simons

null Beeld AP
Beeld AP

Stormachtig applaus. Een traan of twee, en niemand die backstage mocht om Raf Simons felicitaties en zoenen te geven na zijn laatste show voor Jil Sander.

Agnes Goyvaerts

Je zou voor minder emotioneel worden. Vogue's Anna Wintour die na de show, en na het daverende applaus, het sein geeft om te blijven klappen tot Simons opnieuw komt groeten. Dat is du jamais vu in de modewereld. Had hij eerst een keer lachend naar iedereen gezwaaid, dan wordt het bij dit open doekje toch te machtig. Tranen. En als er bij het publiek, en bij sommige modellen, ook een krop in de keel zit, is dat mee door de schoonheid van wat hij net heeft getoond. Een zuivere, elegante, waardige collectie die, wel ja, ook draagbaar is en het niet moet hebben van spectaculaire effecten.

'De affaire Jil Sander' houdt de gemoederen al de hele week bezig. Eerst kwam het officiële bericht dat Raf Simons als artistiek directeur het huis verlaat. Een dag later een mededeling dat Jil Sander zelf terugkeert naar het merk dat ze verkocht aan een investeerder. Maar de buzz gaat vooral over waar Raf Simons nu heen gaat. Naar Dior, waar men al meer dan een jaar een opvolger zoekt voor John Galliano? Of misschien naar iets totaal anders, waar niemand van ons aan denkt? Al die zenuwachtigheid leidde natuurlijk tot een toeloop naar de show van zaterdagmiddag.

Milaan is in de ban van carnaval: supermannen, elfen, heksen en vliegende vogels, serpentines en confetti vullen de straten. Overal kun je blauwe, gele en zwarte pruiken kopen, en voor een keertje gaan de rare vogels van de modewereld onopgemerkt in de massa op.

Aan het Piazza del Castello, waar de show van Jil Sander traditioneel wordt georganiseerd in een smetteloos witte ruimte, staat een band het hart uit het lijf te spelen. Eenmaal binnen is het carnaval direct vergeten. De strakke witte zaal is versierd met grote bloemenruikers onder plexi stolpen. Romantische tuilen, met de kleuren van een Engelse tuin, gaande van roze over lavendel tot paars en dieprood. Het is een voorbode van de kleren die zullen volgen.

Ze verbeelden 'een dag uit het leven van een vrouw', en die kan verwijzen naar het opstaan, met een omgeknoopte ochtendjas over poederroze lingerie, tot een lange, ruime avondmantel die met één hand wordt dichtgehouden. De kleuren variëren van huidkleur tot lila, lichtgrijs en café glacé. Er zijn korte jurken, met smalle lange mouwen en vaak ingenieus samengesteld uit twee of drie verschillende stoffen. Er zijn wijde rokken tot halverwege de kuit, en avondjaponnen die sierlijke blote schouders omvatten. Zonder dat er sprake is van retro, geeft het geheel een jarenvijftiggevoel, toen modellen nog chique vrouwen waren en geen tieners met dode ogen.

Opmerkelijk is Simons' interpretatie van vleeskleurige lingerie, die wordt verwerkt tot dagkleding. Niks puntige beha's of afzakkende schouderbandjes, het is gewoon mooi. Een felrode passage brengt even wat vuur, en voor 's avonds is er zwart, met glanzend PVC in een drapage verwerkt. De modellen zijn sober geschminkt door de Belg Peter Philips en de bloemstukken zijn van de Belg Mark Colle.

De nabeschouwingen in de pers zijn unaniem lovend. Women's Wear Daily noemt Raf Simons "quite simply, one of the world's very best designers". Miuccia Prada zegt in The New York Times: "I really like his work. I have a lot of respect for Raf." Eén ding is zeker na deze show, voor de echte Jil Sander wordt het niet gemakkelijk om opnieuw in haar eigen schoenen te stappen.

Zwart en bling
Met zijn kalme collectie steekt Simons af tegen wat het gros van de Italiaanse merken toont: veel zwart met grote, blinkende accenten, leer, fluweel, metalen spijkers en plexi 'edelstenen'.

Zo begint het bij Versace. Donatella grijpt met haar wintercollectie terug naar de glorietijd van haar vermoorde broer Gianni. Van een soort veredelde maliënkolders, heel kort, heel sexy, maakte hij zijn handelsmerk. Steeds balancerend op de rand van ordinair, blijft Donatella coherent. De show begint zwart, waar gaandeweg een Byzantijns kruis als motief in opduikt. Kanariegeel volgt, en andere felle kleuren voor korte jasjes en jasjurken, maar het is vooral op feesten en rode lopers dat Donatella Versace haar publiek vindt. Logo's verleden tijd? Niet hier, waar een korte oranje jurk volledig bedrukt is met de letters V E R S A C E. Broer Santo Versace, die altijd wat zorgelijk kijkt, zit op de eerste rij en ziet dat het goed is.

Ook nooit bang van blingbling is oude vos Alberto Cavalli. De 72-jarige ontwerper staat bekend voor zijn dierenprints, en daar wijkt hij niet van af. In een oude loods is de vloer bedekt met meters en meters tapijt in luipaardprint, met de naam Cavalli erin geweven. Just Cavalli wordt grappig door zijn lelijkheid. Maar enkel met mate te consumeren.

Nog een oude rot is Mariuccia Mandelli (77). Zij stichtte het merk Krizia in 1957, en ze staat nog steeds aan het hoofd ervan. Haar motto is "elke vrouw moet zich kleden zoals ze zich voelt, zolang wat ze draagt maar deel van haar wordt". Het is de enige show waar geapplaudisseerd wordt, voor er iets te zien is, want Krizia opent met een ode aan Whitney Houston. De kleren zijn inderdaad voor elk wat wils, grijs met ene grote zalmkleurige sjaal, een jurk met mouwen van teddy, een trui met een tijgerkop, en voor 's avonds lange, voile japonnen.

Soms lijkt het op de catwalk of het in Italië nooit koud is en er de hele winter door gefeest wordt. Zo niet bij Max Mara, waar er wel mantels en truien zijn, evenals bij Sportmax, van dezelfde familie. Sportmax profileert zich als wat gedurfder, maar voor deze winter is het omgekeerd. De collectie van Sportmax, met mooie combinaties van donkerblauw en zwart in wol, bont en leer, oogt vooral chic. Veel vrouwen zullen blij zijn met jurken die door bedachtzaam geplaatste naden en inzetstukken een smalle taille geven in trompe l'oeil.

Precies omdat Italiaanse mode vaak zo'n hoog blingblinggehalte heeft, kwam de kleine collectie van de Servische ontwerper Dusan voor mij als een verademing. In een kleine ruimte geeft hij drie shows na elkaar, telkens voor een twintigtal geïnteresseerden. Een heel ingetogen, dromerige lijn met mooie, winterse stoffen, en een eenvoudige maar flatterende snit. De modellen dragen zachte leren espadrilles en combineren jasjes en broeken van grijze visgraat met een zwart bontkraagje, of een kort, wijd smokingjasje op een smalle, zwarte satijnen broek. Een ontwerper om in het oog te houden.

null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
null Beeld AFP
Beeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234