Dinsdag 22/06/2021

Games

Apen in luchtschepen en levende ruimtetuigen: vijf nieuwe games die het ontdekken waard zijn

De Electronic Entertainment Expo in LA is hét moment waarop videogamebedrijven hun nieuwigheden voorstellen aan het publiek. Beeld EPA
De Electronic Entertainment Expo in LA is hét moment waarop videogamebedrijven hun nieuwigheden voorstellen aan het publiek.Beeld EPA

De Electronic Entertainment Expo in Los Angeles - de 'E3' - is hét moment waarop videogamebedrijven hun nieuwe titels aan het publiek voorstellen. De Morgen pikte er vijf verrassingen uit.

The Last Night: cyberpunk

Pixelgraphics, waarmee gamemakers de vibe van een Commodore 64 of een soortgelijk computer- en gametoestel uit de eighties weer naar een hedendaags scherm proberen te brengen, zijn so 2015. Maar de aanstormende indiegame The Last Night doet iets speciaals met die visuele stijl: Oddtales, de Franse gamestudio achter het spel, gebruikte de blokkige graphics om een neo-noir cyberpunkwereld te schetsen, waarin machines emotioneel en intellectueel gelijk zijn aan mensen, en 'zij' al het werk doen terwijl 'wij' leven van een universeel basisinkomen. "In het verhaal van de game stellen we vragen als: wat beteken je nog als mens wanneer je niet langer wordt gedefinieerd door wat je doet, maar door wat je consumeert", zei creative director Tim Soret op de E3.

Michel Ancel stelt het langverwachte vervolg op zijn culthit, de nieuwe 'Beyond Good and Evil 2', voor. Beeld AFP
Michel Ancel stelt het langverwachte vervolg op zijn culthit, de nieuwe 'Beyond Good and Evil 2', voor.Beeld AFP

Beyond Good & Evil 2: chimpansees in luchtschepen

Veertien jaar lang liet de Franse gamemaker Michel Ancel de fans van Beyond Good & Evil wachten op een vervolg op zijn culthit. Vanzelfsprekend had zowat iedereen het al opgegeven. Maar tijdens de persconferentie van Ubisoft, de Franse gamegigant die hij in de jaren 90 groot hielp maken met zijn Rayman-games, mocht hij de boel afsluiten met een officiële aankondiging van die langverwachte sequel. Een kort fragment uit de game toont opnieuw het antropomorfische universum waarvoor de eerste al bekend werd, met onder meer varkens en chimpansees die zich gedragen als mensen, en luchtschepen besturen in een wereld die eruitziet als die van Luc Bessons film The Fifth Element uit 1997.

Scorpio: de 'nieuwe' Xbox

Microsoft wachtte tijdens zijn mediaconferentie geen vijf minuten om over de brug te komen met het product dat het al maandenlang in de steigers had staan voor de E3: een nieuwe Xbox-console, met de codenaam 'Scorpio'. Dat werd uiteindelijk de Xbox One X, en het is zoals de naam al verraadt geen écht nieuwe console: het is gewoon een krachtigere variant van de huidige Xbox One, en de drie edities (de gewone Xbox One, de vorig jaar al voorgestelde Xbox One S en nu de nieuwe) spelen gewoon dezelfde games af - zij het dat de visuele kwaliteit stevig verschilt. Met de Xbox One X krijgt de speler bijvoorbeeld gamebeelden in Ultra HD (tot nu toe alleen weggelegd voor krachtige pc's), en zal alles volgens Xbox Software Engineer Kareem Choudry veel sneller en vlotter draaien dan op andere consoles, omdat de Xbox One X de krachtigste centrale processor van alle huidige gametoestellen heeft.

'Starlink: The Battle of Atlas' doet monden openvallen van verbazing. Beeld Ubisoft
'Starlink: The Battle of Atlas' doet monden openvallen van verbazing.Beeld Ubisoft

Starlink: ruimtetuigen komen tot leven

De monden van de bezoekers vielen het verste open tijdens de productpresentatie van het zonet al genoemde Franse gamehuis Ubisoft, dat onder meer uitpakte met een nieuwe titel bij wiens Nintendo Switch-versie zelfgebouwde ruimtetuigen op de controller kunnen worden gemonteerd, waarna ze tot leven komen op het scherm. Dat toys to life-concept heeft ondertussen al een baard: zowel Activisions Skylanders-serie als Disneys Infinity-concept werden ondertussen al begraven. Maar met Starlink: Battle of Atlas wordt op een compleet ander publiek gemikt, zei creatieve kracht Matt Ross: "het volwassen publiek dat in de jaren 80 tuk was op een sf-epos als The Last Starfighter, en dat het als kind destijds geweldig had gevonden om destijds zijn plastic tuigen op het scherm te zien."

A Way Out: prison break 2.0

Grote gamehuizen die talent uit het indie-circuit recupereren: het is een praktijk die in opmars is, zo bewees ook weer het feit dat Electronic Arts (bekend van Fifa en Star Wars: Battlefront II) zijn label plakt op een nieuwe game van de Zweedse studio Hazelight, die enkele jaren geleden grote faam maakte met zijn poëtische Brothers: A Tale of Two Sons. In A Way Out, hun nieuwe game die dus onder het EA-label op de markt komt, kruipen twee spelers (de game kan uitsluitend met tweeën worden gespeeld, in dezelfde huiskamer of online) in de huid van een stel gevangenen, die moeten samenwerken om te ontsnappen, en terwijl de twee hun individuele verhalen worden verteld een vertrouwensrelatie met elkaar moeten opbouwen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234