Vrijdag 26/02/2021

Aparte klassen moeten jongens beter laten scoren

De Nederlandse minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) laat onderzoeken of het nut heeft om jongens en meisjes apart les te geven. Vijf middelbare scholen starten komend schooljaar al met gescheiden klassen. Want, zo menen ze, het is de enige manier om de schoolcarrière van de achterophinkende jongens te redden. Ook in ons land zijn er experimenten.

De schoolachterstand van jongens wordt te groot, zo meent Wim Kuiper, die aan het hoofd staat van de Besturenraad, een vereniging van maar liefst 2.200 christelijke scholen in Nederland. De internationale PISA-studie geeft hem gelijk: op wiskunde na halen meisjes altijd betere resultaten dan jongens. Kuiper houdt daarom dezer dagen in de Nederlandse media een vurig pleidooi voor experimenten met gescheiden onderwijs. Hij wil geen pur sang jongens- of meisjesscholen, maar stelt wel voor om de taal- en wiskundelessen op te splitsen. Hij krijgt meteen zijn zin. Al vijf secundaire scholen in Nederland starten het nieuwe schooljaar met ouderwets gescheiden klassen.

Ook de Nederlandse minister van Onderwijs zegt niet meteen nee. Zij laat momenteel onderzoeken hoe het komt dat jongens achterophinken op school én wil ook meteen een analyse van de nodige oplossingen. Gescheiden klassen is er daar één van.

Elders is men al lang overtuigd van een terugkeer naar gescheiden onderwijs. In de Verenigde Staten waren er in 2002 amper 10 public schools die apart onderwijs aanboden. Nu zijn dat er al 506. Niet uit een conservatieve reflex, wél om jongens te redden van een steeds groter wordende schoolse achterstand.

Nochtans wijst niet al het onderzoek in die richting, zo zegt Mieke Van Houtte, sociologe aan de Universiteit Gent. "Eigenlijk presteert iedereen beter als er meisjes zijn", zegt ze. "Jongens hebben dan betere resultaten terwijl meisjes het nog beter doen dan in klassen waar alleen andere meisjes zitten." Bij mekaar houden dus. "Ja, maar er zijn mensen die vinden dat jongens en meisjes elkaar in de klas toch negatief beïnvloeden", zegt Van Houtte. Maar gewoon splitsen heeft volgens haar dan ook geen enkel nut. "Je zou ook op een andere manier les moeten geven in de jongens- en de meisjesklassen", zegt ze. "De reden dat jongens sneller afhaken is dat ze minder gebaat zijn bij de structuren en discipline die veel leerkrachten hanteren."

Vlaamse experimenten

Zelf is Van Houtte geen voorstander van gescheiden lessen. "Idealiter moet in de klas gewoon rekening gehouden worden met de eigenheid van elke leerling. Gescheiden klassen gaan volledig voorbij aan het feit dat ook niet alle meisjes en niet alle jongens hetzelfde zijn en dezelfde behoeften hebben."

Van Houtte krijgt steun van bovenaf. In Vlaanderen zijn de onderwijskoepels niet gewonnen voor een terugkeer naar jongens- en meisjesscholen. "Voor ons is het geen issue", klinkt het bij het katholieke net van Mieke Van Hecke. "Er is nooit onomstotelijk bewezen dat het voor kinderen voordelen heeft." Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) heeft eenzelfde mening, terwijl bevoegd minister Pascal Smet (sp.a) niet "wil reageren op Nederlandse proefballonnetjes".

Toch zijn er hier en daar scholen die tegen de stroom in gaan. Wanneer de klasgroepen te moeilijk zijn, kiest het Instituut Zusters Maricolen in Maldegem bijvoorbeeld voor - tijdelijk - gescheiden groepen. Maar wie de theorie het verst doordrijven zijn de Brusselse Sint-Albertus- en Sint-Jozefscholen. "De ene school was vroeger een jongensschool, de andere een meisjesschool", legt voormalig directrice Rita Harnie uit, die het gescheiden systeem introduceerde. "Met de komst van het gelijkeonderwijskansendecreet mocht dat niet meer. Sinds 2004 hebben we dan samen beslist om taal, rekenen en lichamelijke opvoeding in de praktijk gescheiden te houden, terwijl de kinderen de rest van de tijd samen zitten."

Jongens competitiever

"Jongens en meisjes werken op een verschillende manier", zegt Harnie. "Bij jongens mag het allemaal wat competitiever en meisjes zitten graag eens alleen. Het werkt perfect." Het project loopt ook vandaag nog. Met succes. "De leerlingen in de beide scholen halen zeer goede resultaten", zegt Harnie. "Ze behoren tot de top. En de ouders zijn helemaal enthousiast: de scholen zitten op een campus, de kinderen hebben de sociale contacten die ze nodig hebben, maar in de les kunnen ze zich volop concentreren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234