Woensdag 01/12/2021

Antwerpse suppoosten in limoengroen en muisgrijs

Brussel /

Belga en eigen berichtgeving

De 140 suppoosten van de twaalf Antwerpse stedelijke musea hebben hun donkerblauwe, ouderwetse en weinig opvallende pak afgelegd en kozen ter gelegenheid van het Antwerps Modejaar voor limoengroen en muisgrijs. Die combinatie is vrijdagnamiddag in het Plantin en Moretusmuseum gepresenteerd.

"Suppoosten hebben het meest intensief en direct contact met de bezoekers. Ze vormen het visitekaartje bij uitstek en bepalen als eerste in lijn het imago van hun museum", zegt Anne de Hingh, coördinator van de stedelijke musea in Antwerpen. Dus moeten de dames en heren een verzorgde 'look' etaleren mét aangepaste huisstijl.

Voor het ontwerp is de Canadees Bruce Mau gevraagd. De 'imagokleding' die Mau voor de suppoosten heeft ontworpen - de term werkkleding verdwijnt samen met de oude, blauwe pakken - combineert limoengroen met donkergrijs, uitgewerkt in zomer- en winteroutfits van broek of rok tot T-shirt, trui en jasje, sportief of klassiek. Bovendien wordt alles voorzien van de letters Am, wat staat voor Musea Antwerpen. "Nieuwe, moderne kleding zal de musea verlossen van hun ietwat stoffige imago", hoopt de Hingh. "De suppoosten vallen op tussen de vele andere bezoekers." De coördinator roemt de zakelijkheid, professionaliteit, klantgerichtheid en vernieuwing in de nieuwe huisstijl. Die zal, aldus De Hingh, vijf jaar bewaard blijven. "Tegen die tijd is het Museum aan de Stroom (MAS) klaar en dat lijkt mij een ideaal moment om nogmaals van stijl te veranderen."

Joris Sels, bestuursdirecteur Sport en Cultuur, zei dat "een modern kledingassortiment zal bijdragen tot de aantrekkelijke uitstraling van de stedelijke musea in Antwerpen". Sels merkte op dat de 140 suppoosten, onder wie een vijftigtal dames, vorig jaar 570.000 bezoekers hebben verwelkomd. Alle werknemers krijgen voortaan een kledingvergoeding van de stad. Daarmee kunnen zij hun kledingassortiment aanschaffen of uitbreiden bij de firma Trade Fashion uit 's-Gravenwezel, die voor de aanmaak van de pakken heeft gezorgd.

Dit jaar wordt 2,5 miljoen frank uitgetrokken voor de nieuwe kleding, volgend jaar 3 miljoen. Naar verluidt krijgen niet alleen de museumsuppoosten maar ook hun collega's op het stadhuis en bij Financiën nieuwe kledij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234