Vrijdag 21/01/2022

Antwerpse schepen Philip Heylen wil dat Museum aan de Stroom binnen budget blijft

'Het museum moet niet alleen het Antwerpse verhaal vertellen. We gaan samenwerken met Gent, Brugge en Brussel'

'MAS moet internationale ambities koesteren'

'Het Museum aan de Stroom wordt geen erfgoedmuseum en geen volkskundemuseum', zeggen de Antwerpse schepen voor Cultuur Philip Heylen (CD&V) en MAS-directeur Carl Depauw. 'We willen er totaal nieuwe verhalen brengen en de bestaande museale aanpak doorbreken.'

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Eric Rinckhout

Voor het Museum aan de Stroom koestert men steile ambities. Dat moet ook, vindt cultuurschepen Philip Heylen. Het is immers van 1890 en het Museum voor Schone Kunsten geleden dat er in Antwerpen een nieuw museum wordt gebouwd. "Tot nu toe is er veel aandacht uitgegaan naar de architectuur en het belang van het MAS voor de onmiddellijke omgeving", zegt Heylen. "Ook inhoudelijk wordt het een sterk museum."

In het transparante, zestig meter hoge gebouw - "Een lichtgevende baken", zegt Heylen - zullen op interactieve wijze totaal nieuwe verhalen worden gebracht over stad, haven, inwoners en de vele passanten. "Het MAS wordt geen erfgoedmuseum of volkskundemuseum", zegt Carl Depauw. "We gebruiken de volledige 'collectie Antwerpen' van alle stedelijke musea: historisch en kunsthistorisch. Het MAS moet nationale en internationale ambities hebben en niet alleen het Antwerpse verhaal vertellen. Het wil de culturele toegangspoort zijn tot Antwerpen en Vlaanderen. We gaan samenwerken met musea in Gent, Brugge en Brussel. Het Rotterdams Maritiem Museum is nu al vragende partij om met ons in zee te gaan."

Het MAS-team heeft inmiddels een denkoefening gemaakt voor de invulling van een van de vier niveaus van de semi-permanente opstelling. Binnen het thema 'De groei van de stad' - "We brengen dat op de achtste verdieping, omdat je daar ook de stad kunt overzien" - wordt gewerkt met een grote wand met 'on line'-cijfers over de stad, een multimediale voorstelling over stadsuitbreidingen, een presentatie van originele stadspanorama's, plannen en foto's, en 'Antwerpen in de toekomst' met de visies van Luc Deleu en Le Corbusier.

Telkens één niveau is gereserveerd voor respectievelijk het toegankelijke depot, een kenniscentrum en de ruimte voor tentoonstellingen. Die kunnen uiteenlopende onderwerpen behandelen: de Red Star Line, het Toneelhuis en de stadsgezelschappen, de Belgische havens, stadsarchitectuur, en expedities in het zog van de Belgica. Drie keer per jaar wil men uitpakken met zo'n tentoonstelling: lokale initiatieven en internationale topexposities. Zo komt er in 2008-'09 een tentoonstelling in samenwerking met drie Petersburgse musea: Hermitage, Russisch Museum en Etnografisch Museum. "Tot op heden hebben we nergens in de stad de juiste infrastructuur voor dergelijke grote, ambitieuze tentoonstellingen. Met het MAS zal dat veranderen", aldus Heylen.

De totale kostprijs van het MAS bedraagt 53 miljoen euro. Heylen benadrukt dat hij er zelf op zal toezien dat het budget bij de bouw niet overschreden wordt. De eerste spade gaat lente 2006 in de grond en het MASzou in de herfst van 2008 de deuren moeten openen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234