Zondag 09/05/2021

Antwerpse expo viert vijftig jaar 'mods'

ANTWERPEN l Cool zijn van kop tot teen is voor modernisten of kortweg 'mods' van levensbelang. Over die jeugdsubcultuur die een halve eeuw geleden opkwam en vandaag springlevend is, loopt een expo in het Antwerpse cultuurhuis Costa.

Door Marc Schoetens

Glazen kasten vol kledingstukken, platenhoezen en merkwaardige attributen van de mods geven de tentoonstelling het uitzicht van een winkelstraat.

De mod en zijn vrouwelijke versie de 'modette' zijn net als veel andere jeugdsubculturen afkomstig uit Londen. Een geboortejaar hebben ze niet. De flyer van de tentoonstelling situeert hun ontstaan begin jaren zestig en omschrijft hen veralgemenend als "jongeren uit de werkende klasse die door de afschaffing van de legerdienst en het herstel van de Britse economie na de Tweede Wereldoorlog tijd en geld hadden om zich als jeugdgroep te manifesteren."

Wel staat vast dat de mods voor een complete breuk zorgden met de levensstijl van hun ouders. Die was saai en oninteressant. Geen glamour, geen seks, geen rebellen. Zelfs de rock-'n-roll zat toen in een dip. In de hitparade stond de muziek van ma en pa bovenaan. Met Paul Anka, Neil Sedaka en Rocco Granata was dat anno 1960 bij ons niet anders.

De mods gingen aankloppen bij verschillende culturen om er hun eigen stijl uit te bereiden. Aanvankelijk waren ze enkel bezig met zwarte Amerikaanse muziek: soul, r&b en jazz. Al gauw vormden de mods hun eigen bands en zo ontstonden eigen muziekstijlen als 'blue eyed soul' en 'maximum r&b'. In de bioscoop keken ze naar niet-ondertitelde Franse en Italiaanse films. Ze begrepen er wellicht geen letter van, maar ze bestudeerden obsessief de kleren van de acteurs. Daarna dronken ze cappuccino in een koffiebar, deden alsof ze Le Monde lazen en rookten hun sigaret zoals Marcello Mastroianni. Uit Italië haalden ze ook de Vespa, die met zijn prachtige design het ideale vervoermiddel was om van de ene naar de andere dansclub te rijden. Ze deden er alles aan om zich te onderscheiden en zich af te zetten, onder meer tegen de rockers met hun vetkuiven en patserige motoren.

Maar het grootste deel van hun tijd ging naar het uitzoeken van de juiste kleren. Boetieks bestonden nog niet. Carnaby Street zat eraan te komen. Van het loon dat ze verdienden als kantoorklerk lieten ze bij chique kleermakers kostuums op maat maken die ze wekelijks afbetaalden. Modettes spaarden om hautecouturekleren te kunnen kopen van de Franse ontwerpers Pierre Cardin, André Courrèges en Louis Féraud.

Met de weekendrellen tussen mods en rockers op de Britse stranden, waarover de tabloids vanaf 1964 uitvoerig begonnen te schrijven, wilden ze niets te maken hebben. Stel je voor: je dure schoenen van Clarks of je polo van Fred Perry verknoeien door te vechten in het zand. Dat vonden de echte mods zo fout dat ze besloten om voortaan 'underground' te gaan.

De modstijl leefde voort en verspreidde zich over de hele wereld. Er kwamen nieuwe generaties mods met eigen dresscodes. Paul Weller en The Jam waren vanaf 1979 verantwoordelijk voor een ware modexplosie. De Britpop van de jaren negentig deed dat nog eens over. "Met nieuwe groepen als onder anderen Kaiser Chiefs, The Rifles en Ordinary Boys is de toekomst verzekerd", zegt Philippe Golbert, die met andere Antwerpse mods de expo organiseert.

Modexpo, nog tot en met 18 maart in Costa, Sint-Andriesplaats 24 in Antwerpen. www.cosintandries.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234