Woensdag 28/10/2020

Antwerpse bedrijven vragen gratis Liefkenshoektunnel

'In het bedrijfsleven is men erg ontevreden over de gebrekkige communicatie en informatiedoorstroming over de op handen zijnde werken aan de Antwerpse ring', zei Kris Peeters van Unizo gisteren op een persconferentie. Minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt reageert verbaasd op de kritiek. 'Als er een gebrek is aan communicatie, dan is dat de schuld van het bedrijfsleven zelf', zegt zijn woordvoerder Joris Vandenbroucke. 'Nog nooit eerder werd zoveel geld uitgegeven om werkzaamheden vlot te laten verlopen.'

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

Binnen honderd dagen beginnen de werken aan de Antwerpse ring. De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) en de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka kondigden gisteren de oprichting aan van een pool van experts die de bedrijven moet bijstaan om de verwachte chaos te bestrijden.

"De persconferentie had volgens ons meer te maken met het sussen van de achterban dan met het zogezegde falen van de overheid", zegt Vandenbroucke. "Als er een gebrek is aan communicatie, dan is dat te wijten aan een gebrekkige interne communicatie bij hun, want wij hebben maanden geleden een bereikbaarheidsmanager aangeworven die bij Voka gehuisvest is. Hij wordt dus door de overheid betaald om in alle overlegstructuren aanwezig te zijn en vervolgens de informatie door te geven aan instanties zoals Voka en Unizo.

"Voor elke euro die we uitgeven aan de Antwerpse ring, gaat er een euro naar de zogenaamde minder-hindermaatregelen", vervolgt Vandenbroucke. In totaal maakte de Vlaamse overheid al 100 miljoen euro vrij om de werken aan de ring in goede banen te leiden. "De bedrijven moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen. Ze kunnen hun rekeningen niet allemaal naar ons blijven doorschuiven. Uiteindelijk profiteren zij straks ook van de heraanleg van de ring."

De werkgeversorganisaties vragen onder meer dat de doortocht van de Liefkenshoektunnel tijdens de werken aan de Antwerpse Ring gratis wordt. Volgens de twee organisaties kan de overheid op die manier een signaal geven dat zij als tegenprestatie voor de geleden schade een inspanning wenst te doen. Ze dringen erop aan dat de beslissing over de Liefkenshoektunnel snel genomen wordt. "In tegenstelling tot de overheid plannen bedrijven wel op voorhand en willen ze dus weten wat hen te wachten staat", zegt Philippe Muyters van Voka. Luc Luwel van de kamer van koophandel vindt dat het een mooi gebaar zou van de overheid zijn als de bedrijven enigszins gecompenseerd worden voor de overlast die ze ongetwijfeld zullen ondervinden.

De eerste voorbereidingswerken zijn in Antwerpen al begonnen. Er worden tijdelijke bruggen opgetrokken en de alternatieve wegen worden heraangelegd. Unizo en Voka klagen dat ze niet voldoende zicht hebben op het verloop van die eerste minder-hinderwerken. Bovendien hebben ze er niet veel vertrouwen in dat deze voorbereidingen de verkeersmiserie in Antwerpen kunnen tegenhouden.

De pool van experts die gisteren on line werd gelanceerd (www.ondernemersnet.net), verspreiden een vijftigtal mobiliteitsexperts tips en informatie over onder andere carpoolen, flexibeler werkuren, extra busdiensten of alternatieve routes.

"Als er een gebrek is aan communicatie met de bedrijfswereld, dan is het juist de taak van Unizo en Voka om onze plannen door te spelen aan hun achterban", vindt Vandenbroucke. De Vlaamse overheid heeft bereikbaarheidsmanager Olivier Charon aangesteld, die betrokken wordt bij alle overheidsplannen voor de ring, en als taak heeft om de werkgeversorganisaties daarover te informeren. Ook de veertien informatiebijeenkomsten die Unizo en Voka organiseerden, werden met overheidsgeld betaald. "Maar ook Charon krijgt zijn informatie niet op tijd", zegt Peter Vandenborne van Voka.

De werkgevers wijzen er nog op dat de voorbereidingsplannen van de overheid niet volledig volgens schema verlopen. Voor de uitbreidingsplannen van de NMBS is het nog niet duidelijk wie de extra spoorlijnen en aanpassingen in de stations zal betalen. Die rekening wordt nu nog over en weer gestuurd. De 120 extra bussen en 20 nieuwe trams zullen pas tegen september allemaal geleverd zijn. Volgens Vandenbroucke zullen bussen en trams die tijdens de zomervakantie nergens van dienst kunnen zijn in Antwerpen ingezet worden.

Bedrijfswereld wijst overheid aan als schuldige voor gebrekkige communicatie, de overheid wijst terug

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234