Maandag 14/10/2019

Antwerpse haven

Antwerps Havenbedrijf betaalt bijna 500.000 euro voor nieuw logo, dat wel héél erg op het oude lijkt

Het nieuwe (boven) en het oude (onder) logo van het Antwerpse Havenbedrijf. Volgens het Havenbedrijf omvat het hoge bedrag niet enkel het logo, maar gaat het om de uitwerking van "een nieuwe basispositionering, nieuwe beeldtaal, nieuwe huisstijl, en de volledige implementatie ervan". Beeld Port of Antwerp

Het Antwerpse Havenbedrijf, een overheidsbedrijf, heeft een nieuw logo. Dat kostte bijna 500.000 euro. Maar... het ziet er nagenoeg hetzelfde uit.

Recent stelde het Havenbedrijf zijn nieuwe logo voor. Het is een ‘opfrissing’ van het oude logo. En dat mag u letterlijk nemen, want de twee logo’s zien er bijna identiek hetzelfde uit. Volgens Gazet van Antwerpen is dat een bewuste keuze: het Havenbedrijf wilde “een evolutie, eerder dan een radicale stijlbreuk.”

Prijskaartje van die ‘vernieuwingsoperatie’: 148.000 euro, exclusief btw. Het bekende reclamebureau BBDO ontwierp het vernieuwde logo en dito nieuwe huisstijlgids. Daarnaast zijn er ook nog praktische kosten aan de invoering van een nieuw logo, denk maar aan aanpassingen aan de website en fysieke dragers zoals briefpapier, kaartjes, vlaggen, servies, de stijl van bedrijfswagens, ...

Oude stock opgebruiken

Ook die kosten lopen al op tot zo’n 250.000 euro, blijkt uit het antwoord van schepen voor de Haven Annick De Ridder (N-VA) op een vraag van Antwerps fractieleider voor Groen Wouter Van Besien. De Ridder benadrukt dat het “in een eerste fase alleen om de zeer zichtbare logo’s gaat”. De rest wordt alleen vervangen wanneer dat nodig is, waarbij “de oude stock maximaal” wordt opgebruikt.

“Bijna een half miljoen euro. Aangezien de vormelijke vernieuwing eerder beperkt is, vind ik dat ongelooflijk veel geld”, reageert Van Besien aan Gazet van Antwerpen. “Het lijkt alsof men vergeet dat men uiteindelijk wel een publieke dienstverlening aan het uitvoeren is en dus verantwoord met geld moet omgaan.”

“Investering op termijn van zeven jaar”

“Het bedrag dat we uitgeven aan deze rebranding mag op het eerste zicht een hoge prijs lijken, maar een aantrekkelijke branding is ook een business driver”, reageert het Antwerps Havenbedrijf. “Het is belangrijk dat we met onze positionering en branding kunnen meespelen op internationaal en wereldniveau. We hebben een uitstraling nodig die ook aanspreekt in China, Brazilië en Afrika. Ook in andere organisaties wordt een logo om de 7 jaar hernieuwd en opgefrist, om eigentijds te blijven.”

Dat het nieuwe logo nauwelijks verschilt van het oude, is een bewuste keuze. “Het logo evolueert en bouwt verder op ons vorig logo, waarvan we de bekendheid erkennen en waarderen, net zoals we dat doen met ons rijke verleden. Het grootste verschil zit hem in het hele grafische systeem er omheen, in de beeldtaal, in de tone of voice.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234