Zaterdag 04/02/2023

Antwerps cultuurschepen Philip Heylen verontrust over dreigende besnoeiingen in subsidies

'Alarmbel luidt voor jazzsector'

Antwerps cultuurschepen Philip Heylen trekt aan de alarmbel voor de jazzsector. De pre-adviezen voor de lopende subsidieronde voorspellen niet veel goeds voor enkele belangrijke jazzpodia en -organisaties. 'Ik heb de indruk dat deze adviezen onvoldoende rekening houden met de snelle dynamiek van de jazzsector', zegt Heylen.

DOOR DIDIER WIJNANTS

ANTWERPEN l 'Daardoor dreigt de ondersteuning voor jazz fors achteruit te gaan, terwijl de sector net aan een inhaalbeweging toe was', zo poneert Heylen. Onder meer Rataplan krijgt een negatief pre-advies.

Enkele gevestigde jazzensembles zoals Brussels Jazz Orchestra, Octurn en Mâäk's Spirit krijgen wel een positieve beoordeling, net zoals het netwerk JazzLab Series. Maar projecten van individuele musici krijgen geen krediet en het beleid van podia zoals De Werf (Brugge) en Rataplan (Borgerhout) krijgt een onvoldoende.

Philip Heylen: "Die podia dreigen nu te moeten sluiten, alleen omdat ze hoog inzetten op jazz. Ik vrees een beetje dat zij het slachtoffer zijn van hun bewuste artistieke keuze. Ik hoor de kritiek dat de programma's van die podia te vaag zijn, dat ze nog niet voldoende ingevuld zijn. Maar dat is heel normaal in de jazz. Ik ben zelf voorzitter van Amuz, waar hedendaags klassiek wordt geprogrammeerd. Welnu, daar kun je makkelijk drie jaar vooruit programmeren. Maar jazzmusici plannen niet zo ver vooruit, met hen kun je dat niet."

Ze improviseren hun carrière meer?

Heylen: "Ze zitten anders in elkaar. Jazzmusici en -podia moeten kort op de bal kunnen spelen. De jazzwereld is heel dynamisch, met heel wat kortlopende projecten en snelle wissels in ensembles en repertoire. Daarom krijg ik als schepen van Cultuur van jazzmusici voortdurend de vraag naar geschikte podia om hun nieuwste projecten te brengen. Vaak lukt dat niet, omdat de podia al lang volgeboekt zijn met theater, dans of klassieke muziek. Daarom heb ik anderhalf jaar geleden het initiatief genomen om enkele podia expliciet voor jazz te engageren."

Dat dreigt nu verloren te gaan?

Heylen: "Ik hoop dat ik me vergis. We hebben in Antwerpen toch podia zoals deSingel, Roma en Rataplan kunnen overtuigen om een belangrijk deel van hun programma vrij te houden voor jazz. We hebben het Free Music Festival toch een nieuw élan gegeven met Follow The Sound. En we hebben het legendarische Jazz Middelheim toch opnieuw jaarlijks op de kaart gezet. We hebben ook een samenwerkingsplatform uit de grond gestampt onder de naam 'Jazz in A'. Dat is een overlegstructuur met mensen van het terrein, organisatoren en podia.

Maar al die initiatieven krijgen van de commissies weinig krediet omdat de podia geen langetermijnprogramma kunnen voorleggen. Ik zie dat ook buiten Antwerpen: niet alleen De Werf, maar ook podia zoals De Bijloke, De Handelsbeurs en Flagey krijgen nauwelijks krediet voor hun inzet voor de jazz. Ook de projecten van individuele muzikanten worden te licht bevonden omdat ze te vaag zouden zijn. Dat is toch jammer, want het gaat om heel dynamische mensen die al ruimschoots bewezen hebben dat ze dingen van de grond krijgen. Een gemiste kans."

Van de langverwachte inhaalbeweging voor de jazz lijkt niets in huis te komen?

Heylen: "Dat is inderdaad merkwaardig. Enkele jaren geleden maakte Simon Korteweg in opdracht van de Administratie Cultuur een studie van het jazzbeleid in Vlaanderen. Zijn nota heette 'Meer Armslag voor Jazz' en daarin pleitte hij voor een toename van de overheidssteun tot een niveau vergelijkbaar met de hedendaagse muziek. Terecht, want er is inderdaad een groeiende belangstelling van een jong publiek, we hebben goede podia en organisatoren, we hebben musici van internationaal niveau. Maar ik maak me nu wel zorgen: de tendens lijkt eerder een achteruitgang dan de langverwachte sprong voorwaarts. Ik vrees ook dat het evenwicht in het landschap totaal ontwricht kan geraken en dat dit onherstelbare schade toebrengt aan de jazzsector die nu al zo kwetsbaar is. In dat geval wordt deze subsidieronde een enorme gemiste kans om de landelijke jazzwereld eindelijk van de noodzakelijke zuurstof te voorzien, juist op het moment dat het sterke potentieel en de grote diversiteit daar nood aan hebben."

Antwerps cultuurschepen Philip Heylen (CD&V):

Veel dynamische muziekpodia dreigen te moeten sluiten, nét omdat ze hoog inzetten op jazz

n De Antwerpse cultuurschepen Philip Heylen: 'Deze subsidieronde dreigt de kwetsbare jazzwereld zwaar te treffen.'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234