Zaterdag 04/04/2020

Antwerpen weer even in de ban van dans

Internationaal festival Amperdans palmt voor derde keer de Scheldestad in

Het Antwerpse dansfestival Amperdans laat opnieuw van zich horen. Wat ooit, in 2003 en 2004, begon als een toonmoment voor de danswerking in kunstenhuizen Monty en wp Zimmer ontpopt zich nu als een platform voor alles wat in de Scheldestad leeft op het gebied van dans. Zes huizen verenigden hun krachten. Brussels, eat your heart out.

Door Pieter T'Jonck

ANTWERPEN l Het festival is een krachttoer op zich. Twee financiële 'mastodonten' (KBvV en DeSingel) verenigen hun krachten met twee middenmoters, Troubleyn van Jan Fabre en Kunstencentrum Monty, een danswerkplaats, wp Zimmer en het cc van Berchem. U voelt het al komen: dat leidt niet tot de scherpste programmering.

Dat is ook niet de bedoeling. Er zijn wel enkele creaties op dit festival, maar waar het vooral om draait is dit: de wereld, het brede publiek, tonen wat voor moois er allemaal gemaakt wordt in de Scheldestad. Buitenlandse programmeurs, altijd gehaast en steeds op zoek naar een duidelijk kader, kunnen meteen vaststellen dat Antwerpen niet alleen een theaterstad maar ook een dansstad is.

In Brussel heb je al lange tijd het Kunstenoverleg. Hierdoor weten de culturele spelers in de hoofdstad precies wat de missie van elk huis is. Die gesprekken leiden ook tot onderlinge steun. Zo krijg je het juiste publiek en de juiste performer op de juiste plaats. Dat is van vitaal belang voor een kunst als dans die, hoe onterecht ook, als 'moeilijk' wordt gepercipieerd en dus moeilijk een publiek vindt.

Amperdans is in die zin een doorbraak. Plots zitten mensen en instellingen met een erg verschillende blik op de zaak samen aan tafel om te ontdekken dat ze elkaar aanvullen. Cultuurschepen Philip Heylen ziet het met plezier gebeuren en steunt het project dan ook voluit.

Een mooi voorbeeld van de positieve effecten van die kruisbestuiving is Claire Croizé. Dankzij wp Zimmer kon zij Affected, een onvolprezen portret van drie vrouwen en zichzelf, op het getouw zetten. Na een passage op plekken als Impulstanz in Wenen bleek dit werk het experimentele circuit al lang te hebben overstegen. Binnen de Amperdanscoalitie is het dan ook niet langer wp Zimmer die deze voorstelling financiert, maar wel DeSingel. De logica van doorstroming, vaak een ijdel woord in de podiumkunsten, werkt hier dus volop.

Dat is maar één voorbeeld. Het cultureel centrum van Berchem zorgt ervoor dat het werk van 'glocale' artiesten (ze komen uit alle uithoeken van de wereld, maar werken in Antwerpen) in beeld komt. Troubleyn toont wat dansers die ooit voor Fabre hebben gewerkt, zoals Lisbeth Gruwez, het ensemble Label Cedana of Linda Adami in hun mars hebben. De Monty presenteert een verbazende staalkaart van de artiesten met wie het sinds jaar en dag een verstandhouding heeft en gooit er als toemaatje een succulent programma van studenten van PARTS, de (Brusselse) dansopleiding van Anne Teresa De Keersmaeker, bovenop. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen toont nog eens zijn Forsythe/Soto/Moles/Elo.

Als toemaatje biedt het nevenprogramma enkele workshops, niet alleen voor professionele dansers, maar ook voor het brede publiek. Daarnaast kunnen liefhebbers hun hart ophalen aan een uitgebreid filmprogramma en enkele debatten.

Ten slotte enkele tips. De New Yorkse Eleanor Bauer biedt ons in At Large een blik op een nieuwe voorstelling. Stef Lernous (Abbatoir Fermé) deed iets met Linda Adami, die in Salzburg het mooie weer maakte in Fabres Requiem für eine Metamorphose. Niet te missen is Reportable Portraits & Notice me! van het altijd weergaloze Duitse gezelschap Deufert & Plischke.

Ook mooi: We Go van Benjamin Vandewalle en Vincenzo Carta. Etienne Guilloteau en Nada Gambier demonstreren dan weer elk op hun onnavolgbare manier de kwellingen van het artiestendom. Een geheimtip is de Turkse Özlem Alki. Maar ga vooral zelf kijken en ontdekken. Dit festival is er voor u, Antwerpenaar of niet.

Van 24/1 tot 2/2 op diverse locaties in Antwerpen. www.amperdans.eu.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234