Woensdag 04/08/2021

Antwerpen verdient een beter antwoord dan Oosterweel

In een open brief vragen onder meer Tom Lanoye en Guillaume Van der Stighelen naar een Antwerpse oplossing voor mobiliteit, leefbaarheid en stadsontwikkeling.

De Antwerpse leefmilieu- en mobiliteitsproblematiek vraagt om een geïntegreerde oplossing. Dit grootste infrastructuurproject van Europa moet tegelijk een antwoord bieden voor de mobiliteitsproblemen en de volksgezondheid, en een hefboom vormen voor vernieuwende stadsontwikkeling. Elke verminderde ambitie zou een ontzettende gemiste kans betekenen, zowel voor de stad Antwerpen als voor heel Vlaanderen.

Het veronderstelt een omkering van de prioriteiten, te beginnen met de overkapping van de hele Antwerpse ring. Dit concept verhoogt de huidige vervoerscapaciteit, maakt tegelijkertijd de aanpak van de milieuproblematiek mogelijk (geluid en fijn stof) en creëert extra ruimte, zo groot als de hele Antwerpse binnenstad, voor bijkomend en noodzakelijk groen en boeiende stadsontwikkeling.

Ringland kost minder dan Oosterweel en valt ruim binnen dezelfde periode te realiseren. Het project vertrekt van de 'omkering van de prioriteiten', waarbij de eventuele sluiting van de ring het sluitstuk vormt in het hele verhaal, niet het begin.

Ondergetekenden vragen dan ook uitdrukkelijk aan alle regeringsonderhandelaars:

Neem de overkapping van de hele Antwerpse ring als absolute prioriteit op in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord. Hou daarbij rekening met de resultaten van de MER-studie A102/R11bis en schrap de Oosterweelverbinding.

Breng alle gronden onder in een 'land trust' en werk een systeem uit voor de ontwikkeling van het gebied. Bestem daarbij 80 procent van de nieuwe vrije ruimte voor groen (in allerlei vormen), naast 20 procent voor gerichte stadsontwikkeling.

Richt een structuur op, naar het voorbeeld van de Franse Communautés Urbaines of de Agglomeratieraad in Zürich, om het project aan te sturen, met vertegenwoordigers van alle betrokken beleids-niveaus en partners.

Werk aan een maatschappelijk draagvlak door alle bewoners van de stad, de districten en randgemeenten maximaal te betrekken bij de hele discussie en de uitwerking van alle voorliggende plannen.

Stel een onafhankelijke internationale wetenschappelijke stuurgroep samen en een multidisciplinair ontwerpteam met stedenbouwkundigen, mobiliteitsdeskundigen en landschapsarchitecten, voor de begeleiding van het hele project.

Neem maatregelen die de situatie op korte termijn verbeteren, zoals een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op de ring en maak de Liefkenshoektunnel tolvrij. Werk intussen een systeem uit van rekeningrijden.

Investeer verder in de hoogwaardige multimodale uitbouw van de verkeersinfrastructuur, met klemtoon op de kwalitatieve aanleg van het tramnetwerk in de hele regio, naar het voorbeeld van Franse en Zwitserse steden.

Vervolledig de infrastructuur in de agglomeratie waar nodig. Een eventuele vierde oeververbinding vormt daarbij hooguit het sluitstuk, niet de prioriteit. Bij de verdere uitwerking zijn diverse tracés te onderzoeken, niet andersom.

Enkele van de meer dan 170 ondertekenaars: Andre Loeckx (voorzitter stuurgroep stedenbeleid Vlaanderen), Filip Canfyn (expert huisvesting en stedelijke ontwikkeling), Eric Corijn (hoogleraar stadsstudies VUB), Jef Van den Broeck (ruimtelijk planner, erehoogleraar KU Leuven), Bruno De Borger (transporteconoom UA), Geert Allaert (directeur afdeling Mobiliteit en Ruimtelijke Planning UGent), Christian Leysen (Forum 2020), Willy Winkelmans (voorzitter vzw Ringgenootschap en professor-emeritus Transhypo UA), Vera Dua en Danny Jacobs (Bond Beter Leefmilieu), Geert De Blust (ondervoorzitter GECORO-Antwerpen, coördinator onderzoeksgroep Ecosysteembeheer UA), Patrick De Boosere (professor gezondheidsdemografie VUB), Luc Huyse (socioloog en emeritus-hoogleraar KU Leuven), Guillaume Van der Stighelen (columnist), Stijn Oosterlinck (professor stedelijke sociologie), Tom Lanoye (schrijver).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234