Dinsdag 09/03/2021

StudieLuchtvervuiling

Antwerpen tweede en Brussel achtste Europese stad met dodelijkste concentratie stikstofdioxide

Het autoverkeer – hier in Brussel – is de grote schuldige van de grote hoeveelheid stikstofdioxide.   Beeld Tim Dirven
Het autoverkeer – hier in Brussel – is de grote schuldige van de grote hoeveelheid stikstofdioxide.Beeld Tim Dirven

In een rangschikking van duizend Europese steden naar de mortaliteitsgraad door stikstofdioxide scoren Antwerpen en Brussel bijzonder slecht. Dat blijkt uit een Europees onderzoek. 

De studie werd uitgevoerd door het Barcelona Institute for Global Health in samenwerking met onderzoekers van het Swiss Tropical and Public Health Institute en de Universiteit van Utrecht, en gepubliceerd in The Lancet Planetary Health. Antwerpen staat op de tweede plaats, Brussel neemt plaats acht voor zijn rekening. 

“Dit nieuwe Europese onderzoek leert dat grote Belgische steden het nog altijd erg slecht doen op het vlak van luchtvervuiling door stikstofdioxide”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace. “In het bijzonder Antwerpen en Brussel scoren abominabel qua gezondheidsimpact. In Antwerpen is liefst 7 procent van de jaarlijkse natuurlijke overlijdens toe te schrijven aan luchtvervuiling door stikstofdioxide. In Brussel is dat 6 procent.”

Stikstofdioxide (NO2) is een gas dat voor een groot gedeelte door het autoverkeer wordt geproduceerd. Het draagt bij aan smog. Bij inademing kan het leiden tot longirritatie en infecties van de luchtwegen. Chronische blootstelling kan leiden tot levensduurverkorting.

De Vlaamse overheid moet volgens Greenpeace haar Luchtbeleidsplan 2030 in lijn brengen met de Europese regels. “Dat plan moet een duidelijk tijdskader aangeven met ambitieuze maatregelen, zoals ultralage-emissiezones, een slimme kilometerheffing, en grotere investeringen in fiets, openbaar vervoer en deelmobiliteit”, aldus Thijs.

Naar het gerecht

Het onderzoek toont duidelijk dat “hoewel de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nageleefd worden, honderden Brusselaars toch voortijdig overlijden ten gevolge van stikstofdioxide”, zegt Pierre Dornier, voorzitter van de vzw Les chercheurs d’air. 

In Brussel zouden jaarlijks bijna 530 voortijdige overlijdens vermeden kunnen worden als het niveau van stikstofdioxideverontreiniging vergelijkbaar zou zijn met dat van de properste steden van Europa, zoals Tromsø in Noorwegen, aldus de vzw. 

De studie wijst ook op de hoge mortaliteit door luchtvervuiling ten gevolge van het verkeer in Brussel. “Onrustwekkend is dat het netwerk dat moet toezien op de luchtkwaliteit in Brussel niet werkt en de reële vervuiling in de stad onderschat”, zegt Ugo Taddei, jurist bij de ngo ClientEarth.

ClientEarth heeft daarom samen met burgers beslist om naar het gerecht te stappen. Ze eisen van de regionale autoriteiten dat die heel precies  de luchtvervuiling zouden meten en een “ambitieus, robuust en gedetailleerd plan opmaken voor de  luchtkwaliteit”. Een beslissing van de rechter wordt eind deze maand verwacht. “Er zijn al instrumenten in de strijd tegen NO2, zoals de lage-emissiezone. Die moeten zo snel mogelijk versterkt worden. Brussel moet tegen 2030 een zero-emissiezone inrichten, zoals Parijs, Amsterdam en Rome. Laat ons niet tot 2035 wachten”, aldus Dornier.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234