Zondag 26/09/2021

Antwerpen rijdt groen

De stad Antwerpen bant vanaf 2016 vervuilende auto's uit haar ruime binnenstad. Een opmerkelijke groene primeur voor Vlaanderen.

Maandag 4 januari 2016 wordt een groene mijlpaal. Vanaf dan zullen zwaar vervuilende auto's en vrachtwagens de Antwerpse binnenstad niet langer zo maar kunnen doorkruisen. Dieselvoertuigen ouder dan vijftien jaar komen er simpelweg niet meer in, net zoals benzinewagens van voor 1992. Jongere exemplaren moeten uitgerust worden met een roetfilter. De maatregelen zullen zowel gelden voor bewoners als voor bezoekers van de stad en de zogeheten 'lage-emissiezone' omvat ook drukke verkeersaders als de Singel, de Leien en de Scheldekaaien.

Antwerpen schaart zich zo in het rijtje Londen, Milaan, Berlijn, Utrecht en Stockholm. Die Europese steden voerden eerder al gelijkaardige maatregelen in. In eigen land zorgt de stad van burgemeester Bart De Wever (N-VA) voor een primeur. Het voornemen stond al in het bestuursakkoord, gisteren geraakte het schepencollege het ook eens over de principes van de maatregelen.

Tot grote tevredenheid van bevoegd schepen voor Leefmilieu Nabila Ait Daoud (N-VA). "Het beeld leeft dat N-VA niet begaan is met het leefmilieu, maar we zijn wel degelijk milieubewust. Wij willen een gezonde stad en door de vervuilende wagens te weren zal het effect op de luchtkwaliteit in Antwerpen heel groot zijn."

Mathias Bienstman van de Bond Beter Leefmilieu beaamt dat. "Wij pleiten al heel lang voor lage-emissiezones. Tot nu toe kwamen die er niet omdat er op Vlaams en federaal niveau geen wettelijk kader bestond. Dat het nu eindelijk bijna zo ver is, kunnen wij alleen maar toejuichen."

Ook Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvlieghe (CD&V) noemt het Antwerpse project een 'positief signaal'. "In tien jaar tijd is de Vlaamse luchtkwaliteit flink verbeterd, maar de steden hebben nog altijd een flinke achterstand. Dit zal de gezondheid van de Antwerpse stadsbewoners zeker ten goede komen."

Antwerpen mag dan de eerste stad zijn, het is niet uitgesloten dat ze snel navolging krijgt. Ook Gent overweegt al langer om een lage-emissiezone in te voeren. "Maar dat kan alleen als er Vlaamse en federale wetgeving voorhanden is", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). Hij reageert verrast op de wetgevende plannen van Schauvliege en haar federale collega Melchior Wathelet (cdH) en lanceert een oproep om zo snel mogelijk een uniform systeem voor alle centrumsteden uit de grond te stampen.

Brussel onderzocht vorig jaar al het nut van een gelijkaardige ingreep. Maar uit het rapport dat milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) bestelde, bleek dat de maatregel te weinig effect zou hebben op milieu en mobiliteit. In plaats daarvan besloot Brussel in te zetten op openbaar vervoer. >>3

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234