Vrijdag 27/11/2020

Mobiliteit

Antwerpen neemt gas terug

Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) wil de huidige 50 procent zones 30 in Antwerpen uitbreiden naar 95 procent.Beeld Senne Van der Ven

Met de wagen wordt 30 kilometer per uur de regel in de Antwerpse woonwijken. Op termijn mag je alleen nog op hoofdwegen als de Leien, de Kaaien, de Noorderlaan of de Bredabaan 50 of 70 kilometer per uur rijden.

Na Gent heeft nu ook Antwerpen de zone 30 heilig verklaard. Extra verkeersborden, stempels op de grond en verkeersdrempels creëren telkens een 'zone 30-poort'. 95 procent van het Antwerpse grondgebied wordt op die manier aangepakt.

Een uitbreiding van de zones 30 zat er sowieso aan te komen. Het kabinet van Koen Kennis (N-VA), schepen van Mobiliteit, heeft nu een concreet plan klaar om aan de uitrol te beginnen. "We hebben de oefening gemaakt hoe het verkeer consequent op hoofdwegen te houden", legt Kennis uit. "Daar is uitgekomen dat we grotere gebieden, waar je nu vaak afwisselend 50 en 30 mag - zoals het gebied tussen de Turnhoutsebaan, de Plantin-Moretuslei en de Provinciestraat - tot één grote zone moeten omvormen waar de enige toegelaten snelheid 30 kilometer per uur is. We gaan naar één duidelijk wegennet met doorstromingsassen en rustige woonzones."

Concreet wil Kennis de huidige 50 procent zones 30 op het Antwerpse grondgebied tegen het einde van deze legislatuur uitbreiden naar 95 procent. "Ook buiten de Singel, zoals de omgeving van de Muggenberglei in Deurne, de omgeving van de Diksmuidelaan in Berchem tot zones in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo."

Beeld DM

Links en rechts verkeersborden

Het gaat niet alleen om het plaatsen van hier en daar wat extra zone 30-bordjes. De stad ziet het grootser: "Chauffeurs moeten aanvoelen dat ze in zo'n zone komen", gaat Kennis voort. "Met stempels van het zonebord op de rijbaan die waar nodig herhaald worden en zelfs - zoals in Nederland - verkeersborden aan de linker- en rechterkant van de weg."

Een verkeersplateau, ingekleed met bomen en eventueel een groenvak, moet ook de nieuwe zones 30 extra aankondigen. Aan scholen komen er nog extra inspanningen, ook als ze buiten zo'n zone vallen, met het aanbrengen van een schoolverkeersbord op de rijbaan, borden naast de rijbaan die een school aangeven en met speciale vlaggenmasten.

De stad maakt 500.000 euro extra budget vrij om de vermelde extra maatregelen, zoals de schilderwerken, de borden en de vlaggen te voorzien. Maar de districten kunnen zelf ook investeren. In de wegverhogingen bijvoorbeeld. "Momenteel zijn we als stad bezig om stelselmatig alles in wettelijke procedures te gieten", zegt Kennis. "Want er zijn aanpassingen van de aanvullende verkeersreglementen (AVR's) nodig. Die documenten leggen de verschillende regels zoals snelheid, rijrichting, parkeerzones en straattypes vast. Sommige zones zijn uiteraard ook districtsoverschrijdend."

Volgens Kennis werken de districten allemaal goed mee. "Momenteel zijn er al tien dossiers opgestart voor een nieuwe of een uitbreiding van een zone 30. Er zullen er altijd zijn die zeggen dat bepaalde gebieden nog groter moeten. Maar van de Turnhoutsebaan tot aan de Leien is een te grote afstand voor één zone 30. Dan creëren we sowieso sluipverkeer dat zich niet zal houden aan de snelheidsbeperking."

Om het vaak onverantwoorde rijgedrag in zulke zones tegen te gaan, rekent Kennis op extra hulp van de politie. "En we blijven ook 'quick response'-maatregelen inzetten, zoals snelheidskussens, waar nodig." Tegen april 2016 zullen de eerste resultaten zichtbaar worden. De verdere uitrol gebeurt de komende jaren stelselmatig.

Wat blijven hoofdwegen?

70 kilometer per uur
Binnensingel, Noorderlaan (Antwerpen), Ekersesteenweg (Ekeren), Groenendaallaan (Merksem)

50 kilometer per uur
Anselmostraat, Belgiëlei, Kerkstraat, Leien, Londenstraat, Plantin-Moretuslei, Scheldekaaien (Antwerpen), Boomgaardstraat, Ringlaan (Berchem), Gitschotellei, Ruggeveldlaan (Deurne), Veltwijcklaan (Ekeren), Antwerpsesteenweg (Hoboken), Bredabaan (Merksem)

Straten die aanvoelen als hoofdstraten, zoals bijvoorbeeld invalswegen op de stad, in de volksmond gekend als de gewestwegen, blijven doorstroomassen.

De woonstraten tussen deze grote assen worden zone 30.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234