Woensdag 16/10/2019

Antwerpen maakt zone 30 van gebied binnen leien

ANTWERPEN l De stad Antwerpen maakt van het gebied binnen de leien een zone 30. Dat is een van de resultaten van de Staten-Generaal van de verkeersveiligheid die gisteren plaatsvond.

Niet alleen binnen de leien wordt de zone 30 uitgebreid, ook in de districten. De prioriteit gaat daarbij uit naar school- en speelpleinomgevingen, districtskernen en woonstraten. De stad inventariseert tegen het najaar alle straten die enkel 'rustig rijden' verdragen. In september 2009 wordt een aantal van deze gebieden zone 30.

Bedoeling is ook om meer duidelijkheid en eenvormigheid te scheppen. "Heel veel is al zone 30, maar er was een duidelijke vraag naar leefbaarheid rond die zones", zegt Kiki Vervloessem, woordvoerster van burgemeester Patrick Janssens (sp.a). "Er waren clusters van drie straten die tot een zone 30 behoorden maar een volgend stuk niet en een gebied dat daarna kwam weer wel."

Bij de heraanleg van het openbaar domein is de voetganger voortaan de norm. Daarbij wordt rekening gehouden met alle gebruikers: jong, oud, andersvaliden, ouders met kinderwagens, slechtzienden en blinden... Speciale aandacht is er voor voetgangersoversteekplaatsen op trambanen. De stad wil onderzoeken hoe de relatie voetganger-tram verduidelijkt kan worden. Uitgangspunt is daarbij de voorrang van de voetganger op de tram. Onlangs werd een Antwerpse trambestuurder veroordeeld voor een dodelijk ongeval met een voetganger. Dat ongeval gebeurde mede door de onduidelijke infrastructuur.

Niet alleen voor de voetganger, ook voor de fietser is er extra aandacht. Zo vindt de Staten-Generaal dat fietsen in een aantal parken mogelijk moet worden, mits er duidelijke afspraken zijn. Ook wil de stad werk maken van fietsenstallingen in woonwijken met veel rijhuizen en appartementen en in winkelstraten. Daarnaast moet in het onderhoud van bestaande fietspaden geïnvesteerd worden.

De focus op zachte weggebruikers past in de wil om een bereikbare en leefbare stad te zijn. Hoe meer verplaatsingen er te voet of met de fiets gedaan worden, hoe leefbaarder Antwerpen wordt. Het Antwerpse verkeersveiligheidsbeleid vertrekt dan ook van het STOP-principe. Daarbij geeft de stad de eerste prioriteit aan Stappers, dan aan Trappers, vervolgens het Openbaar vervoer en daarna het Privaat vervoer. (TS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234