Maandag 25/10/2021

Antwerpen krijgt zijn tunnels

Peeters’ mooiste konijn

Baron Paul Buysse

Erevoorzitter van de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Antwerpen

De Vlaamse regering heeft een zeer goed compromis bereikt, door Antwerpen mee te laten betalen voor de meerkost van de tunnelvariant. Het is een billijk vergelijk, al vraag ik me af waar het geld vandaan zal komen zonder extra belastingen te heffen. Dit is het mooiste konijn in vele jaren dat Kris Peeters uit zijn hoed heeft getoverd.

Als voorzitter van de Kamer van Koophandel heb ik 1990 het mobiliteitsprobleem in en om Antwerpen aangekaart. De logistieke handicaps zijn bekend. Om ze in twee woorden samen te vatten: Antwerpen verstikt. Met man en macht is gevochten om de mobiliteit te verbeteren. Onder het voorzitterschap van de Antwerpse gouverneur heeft een groep specialisten zich gebogen over een oplossing. Nadat er met de Lange Wapper een viertal jaar geleden eindelijk een consensus was, heeft de Antwerpse burgemeester gemeend van kamp te moeten veranderen. Dat heeft de zaken opnieuw vertraagd.

Nu ligt er een nieuw compromis op tafel, met tunnels. Veel vragen blijven onbeantwoord. Zoals: hoe kunnen trucks de tunnelhellingen oprijden zonder opstoppingen te veroorzaken? Waar gaan de uitlaatgassen naartoe? Ik heb er vertrouwen in dat die problemen worden opgelost.

Nog een waarschuwing. Mobiliteit speelt een essentiële rol voor de Antwerpse haven. Mensen die vrij ver van de economische wereld staan, voeren stilaan een strijd op het gevoel. Als Antwerpen verstikt, zal het niet door de smog zijn, maar door besluiteloosheid. Laat het een bezinnings- en confrontatiemoment voor de actiegroepen zijn.

Financiële vragen

Alain Verschoren

Rector Universiteit Antwerpen

Antwerpen en Vlaanderen komen opnieuw in beweging rond Oosterweel. Dat stemt tot tevredenheid.

De Universiteit Antwerpen is om te beginnen een van de grootste onderwijsinstellingen en werkgevers in de stad. Voor studenten en personeel is een goede bereikbaarheid natuurlijk belangrijk. We gaan ervan uit dat dat voor andere werkgevers in deze stad niet anders is.

Als universiteit is het onze opdracht niet om politiek standpunt in te nemen, maar om de kennis hier ter beschikking te stellen van de samenleving. In die zin is het jammer dat we als universiteit tot nu toe nooit om advies zijn gevraagd in dit grote dossier, terwijl transport, logistiek en mobiliteit toch speerpunten zijn in ons onderzoek.

Bijkomende kost

Het financiële aspect zal de komende maanden en jaren een prominente rol spelen in de discussie over Oosterweel. Vooral de bijkomende hoge kost voor Antwerpen en voor de haven heeft ons enigszins verrast. We hopen dat dit geen andere belangrijke projecten zal hypothekeren. Een van onze belangrijkste projecten is het inkantelen van de hogeschoolopleidingen in de universiteit. Zo willen we de opleidingen industriële wetenschappen binnen de UA brengen, waarvoor de Antwerpse industrie vragende partij is. Dat project vraagt handenvol geld.

De Lange Wapper is gevallen, laat ons hopen dat het nieuwe project geen andere schaduwen werpt op de stad en haar ontwikkeling.

Merkwaardig spel

Kristien Hemmerechts

Schrijfster

Manu Claeys van Straten-Generaal is niet tevreden met deze beslissing. Ik ben geneigd hem te volgen in zijn kritiek. Hij staat immers op en gaat slapen met het dossier, dat hij beter beheerst dan Peeters, De Wever en Janssens samen.

Tegelijkertijd betrap ik mezelf op een egoïstische reflex. Nu ik hoor dat aan de oostkant van Antwerpen de ring niet verbreed wordt, haal ik opgelucht adem. Ik woon aan die oostkant, dicht bij de ring. De ‘Not in My Backyard’-reflex is heel menselijk. Zeker in dit dichtbevolkte land, waar je, wat je ook doet, mensen treft. Of het verzet zal luwen, weet ik niet zeker. Misschien zal het zich verplaatsen naar het westen van Antwerpen.

In de krantenwinkel kon je de mensen gisteren horen sakkeren over het kostenplaatje. Want de meerprijs moet door de Antwerpenaar opgehoest worden. 350 miljoen euro is niet niets en iedereen weet dat het meer zal worden.

De oplossing voor Oosterweel valt bezwaarlijk objectief te noemen. Er is een merkwaardig politiek spel gespeeld, waarin het algemeen belang van ondergeschikt belang was. Geen van de politieke kopstukken mocht gezichtsverlies lijden: dat was de inzet. Bart De Wever speelde opnieuw de hoofdrol. Hij heeft zich soepel opgesteld, ik vraag me af waarom? Misschien wilde hij inderdaad bewijzen in staat te zijn tot het sluiten van compromissen, en dat de Vlaamse regering werkt. Je zou er een boodschap aan Franstalig België in kunnen lezen: Vlaanderen functioneert, en verdient meer autonomie.

Discussie ontmijnd

Tom Naegels

Schrijver en columnist

De beslissing is vooral een politieke overwinning. Door voor tunnels te kiezen, hebben de actiegroepen geen verhaal meer.

In hoofden van veel Antwerpenaars gaat dit ingewikkelde dossier eenvoudig voorgesteld om de keuze tussen een brug of een tunnel. De actiegroepen hebben altijd voor een tunnel gepleit. Die komt er nu, dus waarover zouden ze zich nog moeten opwinden? Over de plek waarlangs het traject loopt? Dat krijgen ze niet aan het grote publiek verkocht.

Een volksmassa op de been brengen om te protesteren tegen de beslissing zit er dan ook niet in.

Respect voor referendum

Het huidige plan getuigt ook van respect voor het referendum over de Lange Wapper. Niet dat het een verpletterend ‘neen’ tegen de brug was, maar toch. De uitslag is een politiek feit waar je niet om heen kan. Eigenlijk heeft het hele kamp dat tegen de Lange Wapper is, gewonnen. Dat breekt de actiegroepen, die daar deel van uitmaakten, nu zuur op.

Zelf ben ik vooral opgelucht dat er eindelijk een beslissing genomen is. Veel Antwerpenaren waren de hele discussie beu. Het enige waarover nog discussie kan opflakkeren, is de meerkost. Waarom moeten wij Antwerpenaars die ophoesten voor een tunnel die voornamelijk door mensen van buiten Antwerpen gebruikt zal worden?

En Linkeroever?

Bob Cools (sp.a)

Ex-burgemeester van Antwerpen

Ik ben voor 75 procent tevreden met de beslissing. De keuze voor een tunnel is erg belangrijk om geluidshinder en milieuschade te voorkomen. Ook positief is de oostelijke bretel tussen de E313 en de E17, waardoor heel wat vrachtverkeer uit de bewoonde gebieden gehouden wordt. Cruciaal, want 77 procent van het verkeer op de Antwerpse ring is doorgaand verkeer dat beter niet nodeloos door de stad rijdt.

Wel jammer is dat er aan de linkerkant geen bretel komt tussen de Liefkenshoektunnel en de belangrijkste verbindingspunten. Dat zal Linkeroever ongetwijfeld grote milieu- en andere problemen bezorgen. Jaren geleden al zijn er buffers aangelegd om te voorkomen dat de wijk door al te veel luchtvervuiling geplaagd wordt. Wat gaat er met die buffers gebeuren? Zal het Sint-Annabos gerooid worden? Die bomen beschermen de inwoners van Linkeroever net tegen vervuiling, onder meer tegen de Zwijndrechtse industrie, maar volgens de plannen ziet het ernaar uit dat de hele groenzone gekapt zal worden. Daardoor zal de Linkeroever er bovendien jaren als een werf bij liggen.

Ik lees ook dat men van plan is om de Charles De Costerlaan open te breken. Het verkeer van de Waaslandtunnel moet daardoor een hele omweg maken via duizenden nieuwe woonsten die op Linkeroever worden opgetrokken. Die zullen al dat verkeer te slikken krijgen. Hopelijk kan men het plan herbekijken zodat die westelijke bretel, die niet eens zoveel hoeft te kosten, er ook komt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234