Vrijdag 22/01/2021

Openbaar vervoer

Antwerpen gaat waterbussen inzetten op Schelde

Beeld PHOTO_NEWS

Het Antwerpse Havenbedrijf wil vanaf 2016 of ten laatste 2017 waterbussen inzetten op de Schelde, zowel voor recreatie als voor woon-werkverkeer. Het initiatief moet de verkeershinder tijdens de werken aan onder meer de Oosterweelverbinding verlichten en ook op langere termijn de files rond Antwerpen doen afnemen. Het Havenbedrijf gaat nu gesprekken aanknopen met verschillende partners die mee in het verhaal zouden willen stappen.

Dat het niet gaat om een wild idee dat nooit gerealiseerd zal raken, wil het Havenbedrijf meteen duidelijk maken door een concreet budget van 30 miljoen euro te voorzien voor het watermobiliteitsproject. Dat geld is een deel van de ruim 170 miljoen euro die de haven had opzijgezet voor het mee realiseren van de Oosterweelverbinding, maar die volgens het meest recente akkoord rond Oosterweel nu voor leefbaarheids- en andere mobiliteitsprojecten mag gebruikt worden. De overige 140 miljoen euro worden ter beschikking gesteld van de overkappingsintendant (de persoon of instantie die voor de Vlaamse regering de haalbaarheid van de overkapping van de Antwerpse ring moet onderzoeken). Het stadsbestuur zal volgens datzelfde akkoord trouwens zelf nog eens meer dan 170 miljoen euro investeren in leefbaarheid en mobiliteit op stedelijk grondgebied.

Volgens havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van het Havenbedrijf Marc Van Peel (CD&V) is de Schelde een "onbenutte snelweg" voor woon-werkverkeer. "Een studie toonde tien jaar geleden al aan dat als er ergens in Vlaanderen een succesvol businessmodel voor watermobiliteit mogelijk is, het in Antwerpen is", zegt hij. "In buitenlandse havensteden als Londen, Rotterdam en Hamburg is het bovendien al langer ingeburgerd. Nu willen we er ook hier op korte termijn werk van maken."

Realistische prijzen
De waterbussen kunnen volgens het Havenbedrijf worden ingezet op drie niveau's: een havenlijn, een stadslijn en een regiolijn. Aanvankelijk zal dat allicht - met een nog te bepalen naam - onder de vlag van de haven zelf gebeuren, maar op termijn zou er een samenwerking moeten ontstaan met andere partijen. Er worden alvast gesprekken gestart met onder meer De Lijn, Vlaanderen, Waterwegen en Zeekanaal en lokale besturen uit de regio.

De vaartuigen zelf, een vijftal per lijn, zullen de eerste jaren gehuurd worden. Eerst zijn er bovendien nog aanpassingswerken nodig aan enkele bestaande steigers langs de Schelde. Hoeveel het waterbusvervoer voor de gebruiker zal kosten is nog niet duidelijk. "Maar om het een succes te laten worden, zullen dat realistische prijzen moeten zijn die idealiter kunnen worden opgenomen in een openbaar vervoersabonnement", stelt Van Peel.

Andere onderdelen van het (water)mobiliteitsproject van de haven zijn het inzetten van extra veerboten over de Schelde en een bijkomende overzetmogelijkheid voor fietsers aan het Kanaaldok, zodat de omwille van doorgaand scheepvaartverkeer vaak afgesloten Lillobrug kan omzeild worden. Waar mogelijk zullen er ook 'missing links' in het bestaande fietsnetwerk van de haven worden aangepakt en wordt het collectief busvervoer in het havengebied uitgebreid op Linker- en Rechteroever. Tot slot wordt er gewerkt aan een app die een overzicht biedt van alle bestaande en nieuwe vervoersmogelijkheden naar en in de haven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234