Woensdag 16/06/2021

Antwerpen beent Brussel bij als galeriestad

Nadat een aantal galeries in Antwerpen het voor bekeken hielden en andere naar Brussel verhuisden, waait er een opnieuw een kunstige wind door Borgerhout en de rest van de stad. Vooral fotogaleries vinden er hun thuis.

Recent verhuisden galerie Office Baroque en het NICC, een organisatie van en voor kunstenaars, naar Brussel. Louis-Philippe Van Eeckhoutte van Office Baroque: "De dynamiek die in Brussel gecreëerd wordt door Wiels, Art Brussels, Bozar en een hoop goede galeries trok ons aan. Bovendien is Brussel strategischer voor de connectie met internationale verzamelaars, curatoren en kunstenaars. Als zij van Parijs naar Amsterdam of Londen reizen, zullen ze gemakkelijker een dag in Brussel stoppen dan in Antwerpen."

Niet iedereen echter zoekt zijn heil in de hoofdstad. Onlangs openden er in Antwerpen een hoop nieuwe galeries en kunstenaarsinitiatieven. Bovendien lijkt er naast het Zuid een tweede kunstzwaartepunt te ontstaan: Borgerhout. Thierry Vandenbussche, die eerder al Outlandish oprichtte, een non-profitplatform voor fotografen, opende er half oktober Still Gallery voor fotografie. Bovendien richtte hij de overkoepelende organisatie BORGER op die kunstinitiatieven in Borgerhout en Zurenborg met elkaar verbindt.

"Toen ik hoorde dat Heimat van plan was om zijn ruimte open te stellen voor tentoonstellingen en dat Ingrid Deuss van Ingrid Deuss Gallery op meer regelmatige basis tentoonstellingen zou organiseren, leek samenwerken me evident. Bovendien zijn de mensen van Base-Alpha Gallery goede vrienden." Dus bracht Vandenbussche tien initiatieven samen. Naast zijn eigen Still Gallery en het eerder vernoemde Heimat, Ingrid Deuss Gallery en Base-Alpha Gallery zijn dat vitrinegalerie l'Edition Populaire, kunstenaarsinitiatieven Lokaal 01 en Hole Of The Fox en kunstruimtes The Bries Space en LLS 387 en galerie Deviation(s).

Nieuwe vibe

Wat BORGER precies doet? "Iedereen organiseert op hetzelfde moment een avond. Dat kan een vernissage, een finissage of gewoon een nocturne zijn. Niet iedereen hoeft dus zijn opening op hetzelfde moment te doen. We willen flexibel zijn. Doel is gewoon een moment te organiseren waarop er allerlei dingen gebeuren."

"Ik voelde dat er nu een nieuwe wind waait en daarvan wilde ik profiteren. De dynamiek die hier leeft, wil ik laten voelen aan het publiek. Maar zie het alstublieft niet als een competitie tussen Noord en Zuid. Al vind ik persoonlijk deze buurt veel spannender. Op zich is het een logische evolutie dat veel kunstenaars en galeriehouders naar Borgerhout trekken. In andere steden zie je hetzelfde gebeuren:buurten die goedkoper zijn, trekken kunstenaars aan, waardoor er een nieuwe 'vibe' ontstaat."

Pieter Boons, die met Heimat al sinds 2006 samenwerkt met onder meer het Middelheimmuseum om tentoonstellingen te organiseren, beaamt dat. Sinds kort heeft Heimat een eigen projectruimte in Borgerhout waarin hij beeldende kunst, design en architectuur toont. "Als wij onze deur openzetten, zijn we bijna een café", zegt Boons. "Mensen lopen gemakkelijk binnen om vragen te stellen en te kijken. We vallen natuurlijk op, alles is hier grijs en onbestemd, dus onze vitrine springt eruit tussen de grauwe nachtwinkels. Het is fijn dat we zo een dialoog kunnen aangaan met de buurt en bij uitbreiding de stad."

Boons noemt BORGER een mooie tegenhanger voor de nocturnes van het Zuid. En BORGER kan nog uitgebreid worden. Zo wil Sofie Van de Velde, dochter van kunstenaar Ronny Van de Velde, zich in de toekomst bij het collectief voegen. "Voor de eerste avond was het iets te last minute. Ik zat zelf volop in voorbereiding van een nieuwe tentoonstelling. Maar volgende keer, graag."

Enkeltje Brussel

Van de Velde richtte zo'n jaar geleden een apart initiatief op: in haar huis in de Lange Leemstraat coacht ze kunstenaars. "Ik groeide op in een galeriecontext, maar daarin miste ik iets. Een kunstenaar kan in een land meestal maar door één galerie gerepresenteerd worden. Daarom moeten ze telkens twee jaar wachten op een volgende tentoonstelling. Ik wil hen net coachen in hun traject en ervoor zorgen dat ze met verschillende galeries en musea kunnen samenwerken. Een kunstenaar komt bij mij in huis en samen bekijken we waar hij zijn werk op dat moment het beste kan tonen. Daar werken we dan naartoe. Momenteel werk ik met Gert Robijns aan een groot project."

Ook rond het Zuid komen er nieuwe kunstplekken bij. Zoals Studio Inspiration waar momenteel werk van de jonge fotograaf Jan Kersschot te zien is. Van de leegloop van het Zuid hebben ze weinig last: "Het blijft een heel levendige, jonge buurt", zegt Christine Goossens.

Een beetje verder is Janna Beck volop bezig aan een nieuw kunstenaarsinitiatief, met de werktitel Collectiv National. Een jaar geleden startte ze samen met Michel Vaerewijck het platform voor fotografie en beeldcultuur C41 exposure. Onlangs splitsten ze op: C41 exposure blijft bestaan met Michel Vaerewijck aan het roer, Beck opent samen met Vera Bohnen iets nieuws om de hoek, in de Nationalestraat.

Kortom: de meeste kunstenaars en galeristen liggen niet wakker van de verhuis naar Brussel. Thierry Vandenbussche: "Het is natuurlijk jammer dat een aantal goede initiatieven vertrokken zijn, maar je moet niet over Antwerpen spreken alsof de kunstwereld hier op zijn gat ligt. Het is net het ideale moment om iets nieuws te beginnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234