Maandag 05/12/2022

Anton Walgrave: 'Als deze keer maar niet hetzelfde gebeurt'

Leuven

Van onze medewerker

Koen De Meester

Elke muzikant droomt ervan: je debuutplaat opnemen in een Londense studio omringd met beroemde muzikanten. De Vlaamse singer-songwriter Anton Walgrave kreeg drie jaar terug de kans om die droom waar te maken en in 2000 bracht hij zijn felgeprezen debuut The Hum uit. En toen? Niets. Walgrave mocht dan wel een knappe cd hebben afgeleverd, de wereld wilde niet luisteren. Nu is Walgrave terug met opnieuw een fijn werkstuk, Before The Dawn, en een mooie single, 'Awake', die geregeld op de radio te horen valt.

Walgrave vertelt rustig over de ervaring van twee jaar terug in de tuin van het boerderijtje waar hij tegenwoordig zijn studio heeft. Hoe reageert iemand op zo'n debacle?

"Achteraf bekeken vond ik dat wel erg. Ik heb het pas beseft toen de nieuwe cd uitkwam. Ik kreeg ineens het gevoel: als deze keer maar niet hetzelfde gebeurt. Indertijd dacht ik wel: 'Voilà, mijn ei is gelegd en nu zie ik wel wat er komt.' Mijn beslissing kwam er vooral vorig jaar in januari. Toen ben ik naar de bank getrokken, heb geld geleend en een studio gekocht. Ik dacht: nu kan ik mijn hele leven plaatjes maken en toen ik het opnamemateriaal onder de knie had, ben ik begonnen met deze cd op te nemen."

Toch is Walgrave de man die zijn debuutplaat in Londen mocht opnemen, en dat met bekende namen als Kevin Armstrong (Tin Machine/Prefab Sprout) en Neil Conti (Prefab Sprout, David Bowie, Mick Jagger). Achteraf gezien was dat misschien wat te imposant voor een debutant.

"Voor een stuk wel. Ik had lang in Londen gewoond, daar gespeeld en opgetreden en toen kwam ik terug hier en dacht ik: wat nu? Ik kon weer gaan lesgeven aan het conservatorium, want ik ben een laureaat klassieke gitaar, maar ik wou dat niet meer, want in Londen kreeg ik de smaak van muziekmaken te pakken. Ik ben dan maar eerst gaan tappen. Ik hield wel contact met Kevin Armstrong , want ik kende hem al. Ik heb wel eens in de club van zijn vrouw opgetreden. Ineens was er interesse van EMI. Ik werd daarin gegooid en was vooral heel blij dat ik een plaat mocht opnemen. Dat alles voor de rest een beetje buiten mij om ging, dat merkte ik wel, maar zo gaat het nu eenmaal bij een major. Deze keer is alles mooi gelopen zoals ik het mij had voorgesteld en is het bijvoorbeeld een van mijn beste vrienden die de plaat uitbrengt. Mijn houding is nu: laat ons muziek maken en van daaruit vertrekken, we zien wel waar we uit komen en ik denk dat je op lange termijn dan veel verder brengt."

Het is niet precies uit te maken waarom The Hum indertijd niet aansloeg, al waren er wel bepaalde 'omstandigheden'. "Ik heb heel veel miserie gehad met managements: drie managers in vier maanden tijd en dat net nadat de plaat uitgekomen was. Er was altijd wel wat fout met de boekhouding enzovoort. Ik had te veel vertrouwen en dat was eigenlijk niet zo verstandig. Typische verhalen... In dezelfde maand verscheen eveneens het debuut van Novastar en daar ging toen alle aandacht naartoe..."

Muzikaal is Before The Dawn anders georiënteerd dan The Hum. "Het heeft zeker met de vorige cd te maken. Van The Hum besefte ik dat ze te divers was en dat was een fout die ik nu niet wou maken. Ik breng nu één verhaal, een samenhangend geheel. Ik wou - en dat was de reden waarom ik zelf een studio kocht - eerst wat experimenteren. Het is uiteindelijk een rustige plaat geworden, maar met een frisse klank: de arrangementen zijn verre van zwaar."

'Awake' is een single die je dag mooi maakt. Op dit moment kun je hem horen op radio 1 en Studio Brussel. 'Awake' en Before The Dawn? Het lijkt wel alsof we het over een nachtplaat hebben, maar de cd-titel slaat op het moment dat Walgrave zijn nummers maakt. "Ik maak meestal liedjes 's avonds of 's morgens. Ik pak mijn gitaar en begin te spelen. Ik heb zo bergen cassettes en de tekst komt mee met de muziek. Ik denk dus niet: daar ga ik eens een liedje over schrijven. Zo werkt dat niet bij mij: het nummer komt op en daarna groeit het verder. Een liedje kan soms een maand blijven liggen en dan pas komt er een refreintje bij of zo."

Walgrave heeft voor de plaat overwegend nieuwe songs gemaakt. "'Sucking Me In' is eigenlijk het enige nummer dat ik in opdracht heb geschreven en dat indertijd nog voor de film Team Spirit. Ik heb het op een zaterdagavond gemaakt. Het moest een liefdesliedje zijn, maar het was niet commercieel genoeg waarschijnlijk, want het is nooit in de soundtrack gebruikt. Before The Dawn is een liefdesplaat geworden, maar dan wel een over een foute liefde van vroeger."

Binnenkort gaat Anton Walgrave ook optreden met een volledige band, maar bezigheden heeft hij al genoeg: "Ik heb net een cursus songwriting en opnemen gegeven en ik geef ook les in de gevangenis van Leuven. Dat is heel plezant. Ik geef daar muziekles, onder meer gitaar en we gaan Marktrock doen in de gevangenis. Ik moet zeggen dat het allemaal heel aangename mensen zijn, heel correct en vriendelijk ook."

Anton Walgrave treedt op te Leuven op Marktrock op 14 augustus op de Vismarkt. Before The Dawn van Anton Walgrave is uit op No Circus en wordt verdeeld door Lowlands.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234