Maandag 18/01/2021

Antiekbeurs trekt Belgische kaart

De beurs, die sinds 1955 georganiseerd wordt, verhuisde in 2004 van het Paleis voor Schone Kunsten naar de gebouwen van Thurn & Taxis. Die nieuwe locatie gaf de beurs meer ruimte, waardoor ze haar internationale ambities kon waarmaken en ook buitenlandse antiquairs kon aantrekken.

Op de Brussels Antiques & Fine Arts Fair zijn dit jaar 132 exposanten te gast, waaronder nogal wat nieuwe namen. De helft van de deelnemers is afkomstig uit België, op de voet gevolgd door Frankrijk. Bekende handelaars zijn onder meer Bernard De Leye, die tevens voorzitter is van BRAFA, Axel Vervoordt, Berko Fine Paintings, De Jonckheere, Mermoz, Galerie Berès, Ronny Van de Velde, Guy Pieters en Vrouyr. Er zijn deelnemers uit een tiental andere landen: de meeste komen uit Spanje, Duitsland en Groot-Brittannië.

Traditiegetrouw komen vooral oude meesters en moderne kunst, antiek, juwelen, keramiek, boeken, meubels en munten aan bod. “We willen een zo ruim mogelijk aanbod om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken”, zegt Bernard De Leye. De beurs mikt dit jaar trouwens op veertigduizend bezoekers, de vorige editie trok zo’n 38.000 belangstellenden.

Binnen dat brede aanbod heeft de beurs haar specialisaties. Zo is BRAFA ’s werelds belangrijkste beurs voor primitieve kunst: de beste handelaars zijn er vertegenwoordigd en er is traditioneel zeer veel belangstelling van Belgische collectioneurs voor dit gebied. Dit jaar zijn er acht handelaars aanwezig die gespecialiseerd zijn in primitieve kunst. Onder hen nemen Schoffel-Valuet (Parijs), Nasar & Co (New York) en Adrian Schlag (Brussel) voor de eerste keer deel.

Sinds vorig jaar biedt de beurs ook uitgebreid aandacht aan strips, met een aantal handelaars die originele stripplaten verkopen (zie kader). Op BRAFA wordt voorts hedendaagse kunst aangeboden, maar mondjesmaat. Ze wil toch in de eerste plaats een beurs voor antiek blijven.

Topstukken

BRAFA onderscheidt zich ook omdat ze in tegenstelling tot andere beurzen zelf geen winstoogmerk heeft. In vergelijking met een mastodont als de TEFAF in Maastricht heeft Brussel, volgens Bernard De Leye, een meer gemoedelijk en ontspannen karakter: het is een internationaal evenement, waar toch de Belgische art de vivre heerst.

Topstukken die worden aangeboden zijn onder andere een tot nu toe onbekend juweel van de Franse artnouveau-ontwerper René Lalique, een mannentorso van Rodin, twee zeldzame Italiaanse gouden Renaissanceminiaturen, een eskimoharpoen (500-1100 n.C.) en een aquarel De rustende Nel van Rik Wouters.

Eregast dit jaar is het Antwerpse museum Mayer van den Bergh, dat een twintigtal werken uit zijn uitgebreide collectie toont. De selectie weerspiegelt de verscheidenheid van de verzameling die kunstcollectionneur Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901) in zijn korte leven bijeenbracht. Behalve topwerken als de Aanbidding van de herders van Jacob Jordaens en Maria-Magdelena van Jan Gossaert zullen de levensgrote portretten van de familie Vekemans (1624) door schilder Cornelis de Vos te zien zijn. Verder wordt nog beeldhouwwerk getoond uit de rijke collectie van het ten onrechte weinig bekende Antwerpse museum in de Lange Gasthuisstraat. In de verzameling zitten onder meer topwerken als De Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude en een van de rijkste Zuid-Nederlandse handschriften, het zogeheten ‘Breviarium Mayer van den Bergh’.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234