Maandag 26/07/2021

Anti vakbond, pro minirokjes

Een extra dagje verlof én een smartphone voor iedere werknemer die zich géén kandidaat stelt voor de komende sociale verkiezingen: als je Accent Jobs één ding niet moet leren, dan is het wel hoe je moeiteloos alle media haalt. 'Het management slaagt er wel in het personeel tot het uiterste te motiveren.'

De reacties waren even massaal als voorspelbaar: van 'beneden alle peil' over 'schandalig' tot zelfs 'ronduit onwettig'. Accent Jobs - het grootste uitzendkantoor van het land - haalt nu al twee dagen alle mogelijke nieuwsmedia met zijn 'stunt'. Uit een onderzoek van de sociale inspectie bleek gisteravond overigens dat Accent Jobs geen formele fouten te verwijten zijn. Maar laat die media-aandacht nu net de bedoeling zijn geweest. Mocht u nog niet weten dat Accent een wat apart uitzendkantoor is dat niet al te hoog oploopt met de vakbonden en bovendien ook zijn personeel graag van die afkeur laat meegenieten, dan weet u het vandaag ongetwijfeld wel.

Bent u al enigszins vertrouwd met de uitzendmarkt in ons land, dan weet u ongetwijfeld al veel langer dat Accent geen doorsneebedrijf is en dat die aanpak hen de voorbije jaren geen windeieren heeft gelegd. Het bedrijf - dat 21 jaar geleden werd opgericht door Cony Vandendriessche en Philip Cracco - groeide in geen tijd uit tot de nummer één op de Belgische uitzendmarkt, en is vandaag in ons land goed voor ruim 200 kantoren en 1.500 werknemers.

En dat commerciële succes heeft het wellicht in niet onbelangrijke mate te danken aan die inderdaad wat aparte bedrijfscultuur. Zoals: een uitgesproken voorkeur voor niet onaantrekkelijke, jonge vrouwelijke uitzendconsulenten; druk besproken feestjes waarin schaars geklede vrouwen eerder regel dan uitzondering waren en opgemerkte marketingcampagnes waarin wat vrouwelijk bloot doorgaans ook niet echt ontbrak. Mocht u er nog aan twijfelen: mede-oprichter Philip Cracco - die overigens uit het bedrijf gestapt is en onlangs horlogemerk Rodania overnam - is principieel niet gekant tegen vrouwelijk schoon.

"Ik zal het niet licht vergeten: ooit moesten we allemaal komen opdraven op een workshop-dag. Vervolgens mochten we dan per twee het podium op, waarna we voor een hele zaal gekeurd - en soms ook afgekraakt - werden. De lengte van je rok was daarbij een niet onbelangrijk criterium." Karen (28) werkte drie maand voor Accent Jobs, als uitzendconsulente. Toen hield ze het zelf voor bekeken. "Ik knapte totaal af op die bedrijfscultuur, maar tegelijk waren er ook wel collega's die daar net op kickten. Of je vindt het er fantastisch, of je wilt er zo snel mogelijk weg."

Dat het Accent-management maar een koele minnaar is van de vakbonden is overigens oud nieuws, herinnert Karen zich. "Toen ik er nog werkte, stonden we toevallig ook aan de vooravond van sociale verkiezingen. Bij een presentatie is een van de toplui toen zelf het podium opgeklauterd om daar, in aangepaste outfit, een parodie op de archetypische vakbondsman ten beste te geven. Tot grote hilariteit van alle aanwezige werknemers. En ook toen al zwaaide de directie met een dagje verlof voor al wie zich geen kandidaat zou stellen voor die verkiezingen."

"Klopt ongetwijfeld, maar tegelijk is het een bedrijf waar het personeel echt bereid is om altijd het onderste uit de kan te halen", benadrukt iemand die de hr-wereld kent als haar broekzak en al tientallen keren bij Accent over de vloer kwam. "Het is heus geen toeval dat dit bedrijf zo vaak als eerste uit de bus kwam bij allerlei 'beste werkgever'-verkiezingen. Het management slaagde er altijd in om de werknemers tot het uiterste te motiveren en te mobiliseren, en dat loonde blijkbaar. Mij is het altijd opgevallen dat heel wat medewerkers daar toch al een behoorlijke staat van dienst hadden en graag voor dat bedrijf werkten. Het is een bedrijf dat vaak bijzonder expliciete keuzes maakt. Ofwel kun je je daarin vinden, ofwel houd je het dan heel snel voor bekeken. Zoeken ze daarbij soms bewust bepaalde grenzen op? Ongetwijfeld, maar publicitair rendeert dit. In dit concrete geval is het mij ook niet duidelijk of ze nu hun werknemers manipuleren dan wel communicatief willen scoren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234