Maandag 21/10/2019

Anti-Disneyfront brokkelt af

Er beginnen serieuze barsten te komen in het front dat Europese bioscoopexploitanten de afgelopen week vormden tegen distributeur Disney. Gisteren besloot de grootste Britse bioscoopketen Odeon om de film Alice in Wonderland dan toch niet te boycotten. In België staan de exploitanten nog steeds achter de boycot.

Grootste Britse bioscoopketen Odeon ziet af van boycot van ‘Alice in Wonderland’

Londen

Tim Burton, de briljante regisseur van films als Edward Scissorhands en Charlie and the Chocolate Factory zat de afgelopen dagen met de handen in het haar door een dreigende Europese boycot van zijn nieuwe film Alice in Wonderland. Bioscoopexploitanten in Engeland, Nederland, Italië en België weigerden de film te vertonen omdat Disney hem al na drie maanden op dvd wil uitbrengen.

Gisteren maakte de Britse bioscoopketen Odeon echter bekend een deal te hebben gesloten met Disney. Daarmee is de boycot in Engeland van de baan. Odeon is met 834 schermen de grootste speler in het Verenigd Koninkrijk. Andere ketens als Vue en Cineworld hadden eerder al een akkoord bereikt met Disney. Wat de deal precies behelst, werd niet bekendgemaakt, behalve dat Disney Alice in Wonderland dertien weken na de bioscooprelease op dvd zal uitbrengen, een week later dan oorspronkelijk gepland. Insiders vermoeden dan ook dat daar wel een paar voordeeltjes voor Odeon tegenover zullen staan. Odeon gewaagt alvast van een duurzaam akkoord dat in staat stelt “significante investeringen te blijven doen in bioscopen, technologische ontwikkelingen, 3D-toerusting en andere nieuwe ontwikkelingen.”Het akkoord in Engeland heeft geen invloed op België, benadrukt woordvoerster Myriam Dassonville van Kinepolis. België’s grootste bioscoopuitbater sloot zich woensdag net als de meeste andere Belgische ketens aan bij de Europese boycot. “Elke partij beslist zelf om al dan niet een akkoord te sluiten met Disney”, aldus Dassonville. Intussen wordt almaar duidelijker dat het hier niet zomaar een dispuut betreft rond een enkele release. Ingewijden beschrijven het gevecht om Alice in Wonderland als een testcase, die voor een deel de toekomst van de filmindustrie zal bepalen. De reden dat een distributeur als Disney nu dwars gaat liggen, zijn de dramatisch geslonken dvd-inkomsten. In Groot-Brittannië liepen deze de afgelopen tijd met 10 procent terug, in de VS zelfs met 13 procent. Het totale verlies zou volgens schattingen kunnen oplopen tot 14 miljard dollar (10,4 miljard euro) aan het eind van 2010. Daar staat, althans in de Angelsaksische landen, een forse toename van het bioscoopbezoek tegenover. Maar helaas voor de distributeurs vertegenwoordigen de recettes maar 20 procent van hun inkomsten, en de dvd-verkoop 50 procent.Hoe de verhoudingen liggen bleek in het verleden al uit het feit dat films niet zelden op een onlogisch tijdstip (midden in de zomer) werden uitgebracht, zodat de dvd-release rond een gunstiger moment zou vallen. Echt onverwacht is het dus niet dat Disney nu nog een stap verder gaat om de dvd-inkomsten weer op peil te brengen. Door de ‘window’ tussen cinema- en dvd-release terug te brengen van vier naar drie maanden, hoopt men sterker te profiteren van de marketingcampagne rondom de bioscooprelease. Disney maakt daarbij handig gebruik van het feit dat er in België en Nederland geen wet of formeel akkoord bestaat over de termijn van de window. Dit is wel het geval in landen als Frankrijk, Zwitserland en in Denemarken, die dan ook gerust worden gelaten.In het andere kamp: de bioscoopuitbaters, die helemaal geen boodschap hebben aan dvd-inkomsten. Zij zijn volledig afhankelijk van hun recettes, en proberen Disney nu het mes op de keel te zetten door een potentiële blockbuster uit de zalen te weren. Of ze er echt mee zitten dat Alice in Wonderland na drie maanden op dvd verschijnt is de vraag, gezien het kleine aantal kaskrakers dat na twaalf weken nog in de zalen draait (zie kader). Maar voor films met een tragere levensloop zou een kortere window wel degelijk funest kunnen zijn. Wie de strijd gaat winnen staat allesbehalve vast, al twijfelt niemand eraan dat Disney de komende dagen ook in België zal trachten een akkoord te bereiken. Bij Disney is deze week niemand bereikbaar voor commentaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234