Maandag 29/11/2021

Anouk Robyn is het creatieve brein achter Noon, Essentiel homme en Quincy

"Eigenlijk wilde ik vooral een artistiek leven, en ik zocht een job die daarbij hoorde. Ik wilde geen vooraf uitgestippelde carrière, geen vaste uren, meer onvoorspelbaarheid. De kleren, dat was bijkomstig. Nu ben ik erdoor gefascineerd, maar het is een liefde die langzaam is gegroeid."

Anouk Robyn is gelukkig met haar keuze. Al twintig jaar maakt ze Belgische mode. Vandaag tekent ze de collecties voor Noon, Essentiel Homme en Quincy. Haar allereerste baan was bij College, ze ontwierp kledij voor de vroegere kindercollectie van Dries Van Noten en ze had ook acht jaar haar eigen labels, Fifibrinda/Minififi en Fifi Royal. Vorig jaar kreeg ze van het maandblad Elle de Prijs van de redactie, een mooie erkenning van haar talent.

"Tijdens mijn eerste studie, talen, was ik erg ongelukkig. Ik wilde iets creatief doen, zoals films maken. Omdat ik al een jaar verloren had, koos ik voor stilisme, omdat me dat realistischer leek." Ze ging mode studeren aan de Academia del Arte e Costuma in Rome, en vervolmaakte zich technisch aan Esmod in Parijs.

"Waarom Rome? Ik heb het ook geprobeerd in Antwerpen, maar slaagde niet voor het ingangsexamen. In Antwerpen was men op dat moment al een bepaalde richting ingeslagen. Men zocht er mensen die binnen dat profiel pasten. Achteraf gezien ben ik blij dat ik niet daar gestudeerd heb, je kon er niet in om het even welke richting evolueren. In Italië mocht dat wel, je werd aangemoedigd voor je eigen stijl. Daar voelde ik me goed bij. Italië heeft me enorm beïnvloed. De zuiderse levensstijl heeft een richting gegeven aan mijn leven. Genieten, gelukkig zijn. In mijn werk voel je dat ook. Ik hou van spontaniteit. Voor mij hoeft mode niet moeilijk of ingewikkeld te zijn. In kleren moet je kunnen leven."

Robyn heeft Antwerpse roots maar groeide op in Nijvel. Nu is ze verslingerd aan Brussel, waar ze in Ukkel in een fantastisch Pipi Langkous-huis woont. Binnen is het gezellig rommelig, haar werkkamer, die op de voortuin uitkijkt, lijkt een bazaar vol mooie oude stofjes. En erg veel mappen en dossiers. Een beetje orde is nodig in die chaos, want Anouk Robyn mag haar drie collecties niet door elkaar halen. Dat de merken haar naam niet dragen, stoort haar niet, wel integendeel.

"Misschien dat ik ooit nog zelf aan een merk begin, maar nu heb ik daar geen behoefte aan. Het vraagt zoveel energie, een eigen label. Toen ik Fifi Royal opstartte, was ik 24 jaar oud, ik had geen kinderen. Nu heb ik er twee, van elf en twaalf jaar, ik heb het zo al druk genoeg. Bovendien, het financiële aspect van een eigen merk is hard. Je moet alles zelf opvolgen, terwijl je in je hoofd nog aan het creëren bent. Het financiële interesseert me ook niet en dan is het heel gevaarlijk om een eigen bedrijf te hebben. Je vindt altijd iets beter om te doen, in plaats van je papperassen in orde te houden. Mijn talent ligt in het creëren, niet in het managen. Fifi Royal heeft acht jaar bestaan, van 1988 tot 1996. Toen was er plots de golfcrisis, en ook H&M en Zara kwamen sterk op. Mensen gingen mode voor weinig geld eisen, we konden niet meer concurreren."

"In twintig jaar tijd is er veel veranderd. In de tijd van Fifi Royal betaalden wij onze leveranciers duur, maar de klant betaalde de kleren ook duur. Het verschil is dat niemand zich daar vragen bij stelde. Het was normaal dat kwaliteit zijn prijs had. Nu moet je al hard zoeken om een betaalbare producent te vinden die toch hoge kwaliteit levert. Ze bestaan, hoor, maar je hebt minder tijd om te ontwerpen omdat je zoveel energie in andere dingen moet investeren. Om vandaag te slagen als merk, moet je meer doen dan twintig jaar geleden. De kwaliteit moet top zijn, je moet een zakenplan hebben en een marketingbudget... Maar daar hoef ik mij niet druk in te maken, ik hoef enkel te zorgen dat de collecties op tijd af zijn."

Drie collecties per seizoen tekenen is hard werken. Maar de mentale sprong van de ene collectie naar de andere maken, is niet moeilijk, zegt ze. Al zal een kenner de hand van Anouk voelen in Noon, Essentiel Homme en Quincy. Het mag een beetje gek zijn, er hangt een nomadische sfeer rond, de kleren vragen om gedragen te worden en zijn erg kleurrijk. Haar lievelingswerkje is trouwens de stoffen kiezen. In haar werkkamer staat een grote mand met stofrestjes. Sommige zijn nieuw, andere zijn wel honderd jaar oud. Ze vindt ze in brocantewinkels en op rommelmarkten. Prints die haar bevallen worden de inspiratie voor nieuwe stofjes, soms laat ze een oude print gewoon opnieuw drukken, omdat die zo mooi is dat er niets meer mag veranderen. In totaal gaan er per seizoen minstens 200 nieuwe modellen door haar handen: 50 modellen bij Essentiel, 70 bij Quincy en 80 bij Noon. Al kunnen het er tien of twintig meer zijn, want Anouk telt niet hoeveel stuks ze maakt. "Ik ben een vat vol ideeën. Ik teken altijd te veel, meestal moet ik schrappen." (CO)

INFO Noon, 069/66.21.68

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234