Woensdag 25/11/2020

Kopstukkendebat

Anneleen Van Bossuyt (N-VA) zakt niet door ijs bij Gentse vuurdoop

Anneleen Van Bossuyt werd zondag tot verrassing van velen aangekondigd als lijsttrekker voor N-VA.Beeld Florian Van Eenoo photonews

De Gentse kopstukken hebben vanavond voor het eerst gedebatteerd in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. Er werd vooral uitgekeken naar Anneleen Van Bossuyt, de kersverse lijsttrekker van N-VA. Ze zakte niet door het ijs.

Het mag de officiële start van de Gentse verkiezingscampagne genoemd worden, het kopstukkendebat van Unizo in De Punt in Gentbrugge. Alle fracties die op dit moment in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn, waren aanwezig. 

De meeste aandacht ging naar Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die zondag tot ieders verbazing werd voorgesteld als lijsttrekker voor N-VA, nadat de persoonlijke vete tussen Elke Sleurs en Siegfried Bracke tot een impasse bij de Gentse afdeling van de partij had geleid.

Dat de zaal vol ondernemers zat, was mooi meegenomen. Voor Unizo-leden was de toegang gratis, niet-leden moesten 10 euro betalen. "Dit is een thuismatch", gaf een N-VA-medewerker vooraf toe.

Anneleen Wie?

Van Bossuyt gaf toe dat ze de voorbije dagen wat gestudeerd heeft op de Gentse dossiers, "maar ik maak me geen illusies dat de andere aanwezigen die dossiers meer in detail kennen".

Ook Rudy Coddens was aanvankelijk geen lijsttrekker. Hij verving zowat een jaar geleden Tom Balthazar aan de kop van de rood-groene kartellijst. Maar hij maakt zich geen zorgen over zijn bekendheid, klinkt het. "Ik heb mijn titel van Ru-wie? doorgegeven aan Anneleen-wie?", zegt hij, met een knipoog naar
De Ideale Wereld.

Uiteraard staat ondernemen als eerste thema op de agenda. Moeten ondernemers die buiten Gent wonen stemrecht krijgen in de stad, werpt de moderator de politici voor de voeten? Geen van de kopstukken is voorstander. "Laat ons de huidige participatiekanalen verder uitbouwen", stelt CD&V-lijsttrekker Mieke Van Hecke voor.

Wonen versus ondernemen

"Er is een sterk economisch weefsel in Gent", stelt Open Vld-lijsttrekker Mathias De Clercq, die al 11 jaar de portefeuille van ondernemersschepen bekleedt. "Maar we hebben vooral sterk ingezet op starters, we moeten ook de groeiers ondersteunen."

De Gentse ondernemers doen het inderdaad niet slecht, erkent Van Bossuyt, maar het stadsbestuur kan nog meer doen. "De ingrediënten zijn er, nu moet de mayonaise gemaakt worden. We moeten luisteren naar de ondernemers en dat meenemen in het beleid."

Mathias De Clercq, kandidaat-burgemeester voor Open Vld in Gent.Beeld Photo News

Het kartel sp.a-Groen kondigde op haar nieuwjaarsreceptie aan dat wonen voor hen dé prioriteit wordt. Ze beloven 90 miljoen euro extra te investeren in betaalbare en duurzame woningen. Valt dat te rijmen met meer ruimte voor ondernemers? Volgens Elke Decruynaere (Groen) kan dat zeker. "Er is nog vrije ruimte in Gent, we moeten die slim benutten. We moeten voor een mix zorgen tussen wonen en bedrijven."

Circulatieplan

Een ander thema dat de verkiezingscampagne zal bepalen is mobiliteit. Het circulatieplan beroert de gemoederen al meer dan een jaar. Vooral N-VA schoot met scherp. Heeft de partij daardoor de consument zelf weggejaagd uit Gent? Dat spreekt Van Bossuyt tegen. Volgens haar bevat het circulatieplan te veel onvolkomenheden. Ze verwijst naar haar ouders die bij een dagje Gent drie kwartier moesten wachten op een shuttlebus. "Dat toont aan dat het niet werkt."

Volgens Coddens was het circulatieplan, en het bijhorende parkeerplan "meer dan nodig". "Als we vandaag geen maatregelen zouden nemen, dan gaan we in de toekomst allemaal stilstaan en niet meer bereikbaar zijn." Hij erkent wel dat de bereikbaarheid nog "beter uitgelegd" moet worden, en stelt dat er al aanpassingen gebeurd zijn. "Maar dat het werkt, is duidelijk."

Volgens De Clercq moet je een duidelijk onderscheid maken tussen het circulatieplan en het parkeerplan. Dat eerste was inderdaad nodig, treedt hij Coddens bij. Hij past voor een hoeraverhaal, maar ook voor een rampscenario. Wat parkeren betreft, heeft hij echter een andere visie dan zijn coalitiepartners van het kartel. Daar moet nog heel wat aan veranderen. "Want enkel een dogmaticus past niet aan."

Rudy Coddens.Beeld BELGA

De basispunten van het circulatieplan kan ook Van Hecke onderschrijven, maar de plaatsen van een aantal knippen moeten worden herbekeken, stelt ze. Ze voegt eraan toe dat een aantal randvoorwaarden, zoals de parkeertarieven en het openbaar vervoer, onvoldoende zijn ingevuld.

Dominant Groen?

Decruynaere geeft toe dat er nog werk is aan de randvoorwaarden, "maar we konden niet wachten tot die allemaal in orde waren om het circulatieplan in te voeren". Ze benadrukt dat het openbaar vervoer geen Gentse maar een Vlaamse bevoegdheid is, en dat de middelen van De Lijn voor Gent de laatste jaren zijn teruggelopen.

Coddens ontkent dat zijn partij sp.a overschaduwd wordt door kartelpartner Groen. "We beslissen samen, of we beslissen niet." En, zich tot De Clercq richtend, "we hebben samen beslist om de parkeertarieven niet te doen dalen".

Elke Decruynaere (Groen).Beeld BELGA

Coalitievorming

Met wie wil het rood-groene kartel na de verkiezingen samenwerken? Coddens laat niet in zijn kaarten kijken. "Niet met Vlaams Belang, en na wat ik vanavond gehoord heb waarschijnlijk ook niet met N-VA." Blijven over: CD&V en Open Vld. 

Dat antwoord zint Van Bossuyt niet. "Niet met ons, niet met Vlaams Belang: de democratie zegeviert. Ik doe net een oproep om over de partijgrenzen heen samen te werken."

"Dat is de eerste keer dat ik van uw partij iets positief hoor", antwoordt Decruynaere fijntjes. "Een nieuwe wind", repliceert Van Bossuyt gevat.

Ook Van Hecke wil zich niet op voorhand aan een coalitiepartner binden. "Op het einde van de rit zullen we kijken hoe de kaarten geschud zijn, en met welk programma we kunnen besturen."

De Clercq maakte enkele maanden geleden al bekend dat hij burgemeester wil worden. Lukt dat niet, dan kiest hij voor een parlementaire carrière.
 Maar ook hij wil zich niet tot links of rechts bekennen. "De halsstarrigheid van links is niet het Gent van morgen, het azijn van rechts evenmin." Hij gaat dus voor een centrumkoers, besluit hij.

Mieke Van Hecke (CD&V).Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234