Donderdag 18/08/2022

Anima Eterna zet de toon voor Festival Musica Antiqua

Klassiek

WIE: Jos Van Immerseel WAT: Anima Eterna met concerto's van Mozart WAAR EN WANNEER: Vrijdag 27 juli in de Sint-Jacobskerk in BruggeONS OORDEEL: Spannend van de eerste tot de laatste maat.

Merkwaardig hoeveel mensen bij deze zomerse temperaturen verkouden zijn

Brugge / Van onze medewerker

Herman de Preter

Vanaf vrijdag is Brugge weer het centrum van het oude muziekcircuit. Veertien dagen lang kunnen Kenner und Liebhaber zich te goed doen aan een zeer gevarieerd menu van middag- en avondconcerten, cursussen, referaten en dit jaar weer de tentoonstelling Klavecimbel en Pianoforte, inmiddels met zijn zestig exposanten uitgegroeid tot de meest representatieve ter wereld.

Als kers op de taart is er dan nog het internationale concours Klavecimbel en Pianoforte dat, gelet op het recordaantal inschrijvingen (14 buitenlanders, 1 Vlaming) vooral in het buitenland een grote weerklank heeft.

Vrijdag alvast was de Brugse Sint-Jacobskerk tot in de kleinste hoeken gevuld voor het openingssconcert met Jos Van Immerseels Anima Eterna. Zij staan al jaren bekend voor een dynamisch-muzikanteske aanpak, waarbij het gebruik van authentieke instrumenten alsmede het in toepassing brengen van de verloren gegane muzikale retoriek uit de 17de en 18de eeuw zo vanzelfsprekend zijn dat zij bij beluistering nauwelijks opvallen. Deze avond was geheel gewijd aan enkele prachtige bijdragen van Mozart tot het genre concerto. Al vanaf de eerste maten van het Klavierconcerto in ES K 449 valt de trefzekerheid op waarmee Van Immerseel vanachter zijn klavier pianoforte, strijkers en blazers in klank- en kleurbalans houdt. Naar oude gewoonte speelt hij ook in de orkestpassages mee als 'basso continuo'. Zijn tempokeuze kan op het eerste gehoor soms voortvarend lijken, na even wennen heeft men het gevoel dat het zo moet en niet anders. In zijn zelf geïmproviseerde cadensen kan Van Immerseel zich dan weer helemaal uitleven, tot zichtbaar genoegen van zijn collega's musici.

Voor het volgende Concerto in GK 216 komt violiste Midori Seiler op het voorplan, terwijl Van Immerseel zijn pianoforte voor het dirigeerstokje verwisselt. Ook hier geen virtuozendom maar perfecte kamermuziek met een slanke vioolklank die zich in het orkest integreert. Geen vibrato om de klank op te blazen, enkel waar het zinvol is. De prachtige cantilene van de vioolsolo in het adagio, op een bedje van zachte pizzicato-bassen en gedempte violen en alten zal menig toehoorder bijblijven.

Als laatste werk stond Mozarts laatste Klavierconcerto in Bes K 595 op het programma. In dit concerto is Amadeus' compositietechniek tot zijn volle rijpheid gekomen. De blazerssectie wordt volledig zelfstandig behandeld en gaat zowel met solo-instrument als strijkers in dialoog. Dit is natuurlijk ideaal voer voor Van Immerseel en de zijnen, bijzonder subtiel bijvoorbeeld is het samenspel van pianoforte en fluitsolo in het eerste allegro.

Tijdens de cadensen haalt Jos Van Immerseel ook hier uitgebreid zijn trukendoos open, nu eens diepgrondelijk Shubertiaans, dan weer regelrecht jazzy. Helemaal stil wordt het als de pianoforte alleen aanzet voor het larghetto. Merkwaardig hoeveel mensen bij deze zomerse temperaturen verkouden zijn. In dit larghetto merk je iets van de tragische omstandigheden van Mozarts laatste levensjaren, al doet Van Immerseel zijn best om middels enkele versieringen daarvan los te komen.

In het slotallegro komen de muzikanten Mozart en Van Immerseel dan weer helemaal los van deze tragiek, en op de tonen van Mozarts eerder gecomponeerde canzonetta Komm lieber Mai, und mache die Bäume wieder grün dartelt het concerto naar zijn einde.

Is er dan helemaal niets verkeerds te zeggen? Jawel, het rommelde even in de finale van het eerste concerto, in het tweede kreeg Midori Seiler even ongevraagde begeleiding van een gsm, en afsluitend dient gezegd dat de akoestiek van de Sint-Jacobskerk niet in staat is de laatste subtiliteit naar voor te brengen. Voor de rest, spannend van de eerste tot de laatste maat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234