Dinsdag 18/01/2022

Studio 100

"Angst voor censuur? Ook Europa is erg beschermend over wat we aan kinderen laten zien"

Studio 100-kopstukken Hans Bourlon en Gert Verhulst bereiken nu al online Chinese kleuters met Maya de Bij. Beeld © Imagedesk
Studio 100-kopstukken Hans Bourlon en Gert Verhulst bereiken nu al online Chinese kleuters met Maya de Bij.Beeld © Imagedesk

Studio 100 waagt een stap naar de Chinese markt. Het media- en entertainmentbedrijf ontwikkelt drie formats die voet aan de grond moeten krijgen in China. "Het is een heel ander cultureel gevoel", zegt CEO Hans Bourlon.

Lieven Desmet

Studio 100 wil met drie nieuwe formats naar de Chinese markt trekken, die ook rond nieuwe figuurtjes zullen draaien. "De Chinese markt is gigantisch en sinds het opheffen van de eenkindpolitiek verwacht iedereen daar een boost. Het is dus een interessante markt", zegt Hans Bourlon. "Op de huidige lokale onlineplatformen bereiken we al Chinese kleutertjes met onder meer Maya de Bij en Wickie de Viking." Maar Bourlon wil een stap verder gaan, en een samenwerking opzetten met lokale producenten.

Die gesprekken daarvoor werden in maart al opgestart. "Vanaf een wit blad iets opzetten, is toch een heel ander cultureel gevoel. De Chinese ambities zijn een directe uitloper van de overname van het New Yorkse animatiebedrijf Little Airplane Productions vorig jaar', bekent Bourlon. "Die overname was deels al met een stap naar China in het achterhoofd."

Aan het roer van die studio staat Josh Selig, die naam maakte als schrijver van het iconische kinderprogramma Sesamstraat. Selig heeft de broodnodige ervaring met de Chinese markt, die Studio 100 goed zal kunnen gebruiken. Zo maakte hij de animatiereeks Super Wings, die ook in China te zien is. "Super Wings is een voorbeeld van een reeks met Chinese origine die toch de blik op de wereld heeft", legt Bourlon uit. "Op dat pad gaan we verder."

Voor de drie nieuwe producties heeft hij dezelfde benadering in gedachten. "Ze zijn in de eerste plaats gericht op de Chinese markt, maar moeten ook internationaal kunnen rondreizen. Als de series aanslaan, is het dus mogelijk dat die ook hier te bekijken zijn. Wij kennen weinig of geen Chinese muziek of films, en daar willen de Chinezen zelf ook verandering in brengen." Een culturele uitwisseling als het ware, waardoor die wisselwerking de toegang tot de Chinese markt iets makkelijker moet doen verlopen. Sara Deckmyn, van Flanders Investment & Trade zegt aan de telefoon vanuit Sjanghai dat het belangrijk is om met lokale spelers samen te werken. "China kijkt naar het Westen en staat zeker open voor een culturele uitwisseling. Maar dan wel tegen hun voorwaarden."

'Censuur'

En dan is censuur nooit ver uit het blikveld. Ook een kinderserie uitbrengen voor de Chinese markt ligt niet zomaar voor de hand. Vorige week nog bleek dat de Britse tekenfilmfiguur Peppa Pig de censuur niet overleefde. Ook Winnie de Poeh ging in de ban, nadat de bolle wangen van de lieve beer vergeleken werd met de wangen van president Xi Jingping.

"Het klopt dat de Chinese overheid haar fiat moet geven", vertelt Bourlon. "Maar eerlijk gezegd is ook Europa erg beschermend over wat we aan kinderen laten zien." Dat bevestigt Ann Heirman, docent Chinese talen en cultuur aan de UGent. "China is de bakermat van de animatie. Dat is later overgewaaid naar onder meer Japan, met zijn manga, wat letterlijk wil zeggen: 'al tekenend iets vertellen'. Dus op het vlak van marktsegment zit Studio 100 wel goed, denk ik." Ook de censuur vindt Heirman een beetje overroepen. "Het klopt dat alles wat gericht is op het beleid van de regering van nabij wordt opgevolgd, en verboden. Maar ik zie niet in hoe Studio 100 als een provocatie kan gezien worden. Het is vrij mainstream wat ze brengen." Heirman ziet niet meteen grote drempels op dat vlak. "Maar het is een gigantische markt en je moet je plaats weten te veroveren tussen al die andere spelers." Maar als het lukt, opent zich wel meteen een miljoenenmarkt.

'Investering'

Toch is een stap naar China is niet vanzelfsprekend, zeker gezien de huidige gespannen handelsrelaties. Maar Bourlon is voorzichtig met de financiering. "Een tekenfilm opzetten duurt snel drie jaar, en de investering beloopt al gauw zo'n 7 tot 12 miljoen euro per serie. Maar hier werken we met brugfinanciering, coproducenten en pre-sales." Zo krijgt Studio 100 snel zicht op de financiering, en draagt ze de risico's niet alleen. Op een verschijningsdatum of een concrete invulling van de producties laat Bourlon zich niet vastpinnen.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234