Vrijdag 22/11/2019

Angelina Jolie en Brad Pitt in Romantische actiekomedie Mr. & Mrs. Smith

De twee onfatsoenlijk aantrekkelijke iconen moeten het onwaarschijnlijke uitgangspunt verteerbaar houden

Brangelina-effect zorgt voor hitfilm

Met Mr. & Mrs. Smith heeft de Amerikaanse regisseur Doug Liman, onder meer bekend van The Bourne Identity, een hitfilm in de dubbele betekenis van het woord afgeleverd. Eerste hit: de film bracht, in de VS alleen, in nauwelijks een maand tijd aan de kassa meer dan 150 miljoen dollar op en mag met recht en reden een echte kaskraker genoemd worden. Tweede hit: het verhaal draait om 'hitmen' (huurdoders) of juister: een 'hitman' én een 'hitwoman', die zowaar getrouwd zijn maar vreemd genoeg niet van elkaars echte beroepsbezigheden op de hoogte zijn.

Brussel

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Het grote commerciële succes van Mr.& Mrs. Smith heeft niet zozeer met het onderwerp te maken (dat al eerder, anders en beter behandeld werd in Prizzi's Honor - zie kader), maar veeleer met het Brangelina-effect. Brangelina is de term die de Amerikanen bedacht hebben voor het 'feuilleton' en het welles-nietesspelltje die nu al maandenlang aan de gang zijn in de media over de al dan niet echte romance tussen Brad Pitt en Angelina Jolie, die in deze actiekomedie de rollen vertolken van respectievelijk John Smith en Jane Smith.

Verliefd worden op een filmset, het is sinds jaar en dag een beroepsrisico en de people-press heeft er vaak een smakelijke kluif aan. Het is zeker geen nieuw fenomeen (zie Cleopatra-kader), maar het wordt tegenwoordig veel sneller en uitgebreider gerapporteerd. Soms gebeurt dat zelfs zo massaal dat sommigen al die berichten over romantische perikelen als 'opgezet spel', want niet meer dan een cynische marketingstunt beschouwen.

Eerder deze zomer begonnen de Hollywood-studio's die de dure Spielberg-film War of the Worlds gefinancierd hadden zich zelfs zorgen te maken toen de promotiecampagne van hoofdrolspeler Tom Cruise soms meer op een openbare liefdesverklaring aan zijn nieuwe vlam, de jonge actrice Katie Holmes, én op een persoonlijke kruistocht voor hun beider scientology-geloof begon te lijken. Maar hun bezorgdheid was totaal overbodig, want War of the Worlds liet de kassa's kraken, waarmee het oude reclameaxioma, any publicity is good publicity, nog maar eens bevestigd werd.

Er bestaan nochtans uitzonderingen. Toen de romantische komedie Gigli van regisseur Martin Brest in 2003 in de bioscopen werd uitgebracht had de echte romance tussen hoofdrolspelers Ben Affleck en Jennifer Lopez al zoveel media-aandacht gekregen dat het publiek geen zin meer had om nog een bioscoopticket te betalen om de verliefde tortelduifjes ook nog eens te zien stoeien op het scherm. Gigli werd een regelrechte flop, misschien ook wel omdat de film zelf niet deugde. Het werd de eerste film in de geschiedenis van de Razzie Awards (de zogenaamde anti-Oscars) die in alle topcategorieën 'bekroond' werd: slechtste film, slechtste regisseur, slechtste acteur, slechtste actrice, slechtste filmkoppel en slechtste scenario.

Ook regisseur Taylor Hackford had in 2000 het frustrerende gevoel dat zijn gijzelingsdrama Proof of Life ondermaats gescoord had aan de kassa vanwege alle publiciteit over de on set-romance tussen hoofdrolspelers Russell Crowe en de toen nog getrouwde Meg Ryan. Die affaire was echter afgelopen voor de film goed en wel klaar was, zodat Crowe en Ryan bijvoorbeeld geen zin hadden om samen op de première van Proof of Life te verschijnen.

De geruchten over de romance tussen Brad Pitt en Angelina Jolie begonnen nog tijdens het draaien van Mr. & Mrs. Smith te circuleren. Het was trouwens een opvallend lange draaiperiode, want de opnames werden in de zomer van 2004 maandenlang onderbroken omdat Brad Pitt naar Europa moest om daar Ocean's Twelve van regisseur Steven Soderbergh te draaien. En omdat regisseur Doug Liman nogal van 'reshoots' blijkt te houden, werden er tot midden maart van dit jaar opnames gemaakt voor Mr. & Mrs. Smith. En intussen was het huwelijk van Brad Pitt en Jennifer Aniston helemaal op de klippen gelopen! Werd die schipbreuk veroorzaakt door de sirenenzang van La Jolie? Wie het wil weten, zal het ooit wel te weten komen, maar voorlopig vinden de betrokkenen het raadzamer om het bij het 'alleen-maar-goede-vrienden'-cliché te houden. Veiligheidshalve heeft de studio een naar verluidt stomende seksscène tussen Brad en Angelina uit de film laten snijden. Volgens sommigen was dat noodzakelijk om van de keuringscommissie een betere rating te krijgen; volgens anderen gebeurde het om de vele Jennifer Aniston-fans niet nodeloos te irriteren (en dus uit de bioscoop te houden) vanwege een al te expliciete vrijscène.

Wil iemand eigenlijk nog weten of Mr. & Mrs. Smith een goede film is? Wel, niet echt. De film positioneert zich als een romantische actiekomedie, dus romance, actie en humor als een soort evenwichtsoefening zijn verplichte kost. Dat evenwicht raakt zo nu en dan evenwel stevig uit balans, bijvoorbeeld als er na één of andere explosieve schietpartij of destructieve achtervolging weer naar een intimistischer en/of grappiger register terug moet worden geschakeld. Toch dient gezegd dat de chemie tussen Brad Pitt en Angelina Jolie wel degelijk werkt. En ook dat gebeurt in de dubbele betekenis. Eén: nieuwsgierige fans van het Brangelina-feuilleton zullen het spannend vinden om te ontdekken of er op het scherm al iets zichtbaar is van de romantische aantrekkingskracht die zich (welles/nietes) in het echte leven door zou hebben gezet. Twee: ook zij die aan dat hele Brangelina-gedoe geen boodschap hebben, zullen moeten vaststellen dat het gecombineerde charisma en de onverbiddelijke starpower van deze twee, hier en daar als 'onfatsoenlijk aantrekkelijk' omschreven iconen absoluut noodzakelijk waren om het onwaarschijnlijke uitgangspunt (twee jarenlang volgehouden dubbellevens) én de immorele implicaties (huurmoordenaars als romantische helden) toch enigszins verteerbaar te houden.

HH

Regie Doug Liman Vertolking Brad Pitt, Angelina Jolie, Vince Vaughn, Adam Brody, Kerry Washington Land VS SPEELduur: 119 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234