Maandag 18/10/2021

André Leon Talley

De glossy zwarte reus

Ik zag hem voor het eerst op de vernissage van een

tentoonstelling van Jan Vanriet in Parijs. Een formidabele

zwarte man, twee koppen groter dan ik, dubbel zo breed, met een luipaardvel zo groot als een bedsprei over zijn schouders.

Pas maanden later zag ik hem zitten op de eerste rij op de modeshows in Parijs. Naast Anna Wintour, hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue. Sindsdien kon ik niet meer naast hem kijken. André Leon Talley (57) doet ook geen enkele poging om ongezien te blijven. De ene dag daagt hij op in een knalrode jas van slangenleer, de volgende in een Tirolerkostuum met groene biezen en zilveren knopen, dan weer in een krijtstreeppak en een muts van zwart astrakan. André Leon Talley is, zacht uitgedrukt, een figuur.

Hij is editor at large bij Vogue. Hij schrijft de column Stylefax en zoekt kleren uit voor fotoshoots. Hij doet of deed dat voor onder meer Vogue Paris, Vanity Fair, Interview, Women's Wear Daily en House and Garden. Echt bekend buiten modekringen werd Talley vorig jaar, met zijn boek A.L.T. 365, a Memoir, waarin hij hulde brengt aan (of roddelt over) de bekende mensen die zijn pad hebben gekruist.

Hij is niet alleen letterlijk een reus in de modewereld, hij is een echte stijlicoon. Zijn moeder noemde hem André, zijn vader gaf hem de naam Leon, maar geen van beiden stond in voor zijn opvoeding, dat deed zijn oma. In het weinig opwindende stadje Durham in North Carolina leerde hij de wereld kennen met de hulp van magazines: National Geographic, Life en Vogue. Het was in de tijd dat de legendarische Diana Vreeland hoofdredactrice was van de modeglossy en Talley verafgoodde haar. "Ik was dertien en prikte een portret van Diana Vreeland aan de muur, geen popsterren of voetballers", vertelde hij in The New York Times. "Vogue ging niet enkel over mode, ik ontdekte ook de glamour van de politiek, de Kennedy's, de cultuur. Op mijn zestiende wist ik al dat ik modejournalist wilde worden."

Hij was enig kind in een huis vol vrouwen. Hij denkt dat zijn stijlgevoel daar vandaan komt. Zijn wereld was gebouwd rond zijn grootmoeder en overgrootmoeder: "Ik keek en luisterde en ik leerde details zien", vertelde hij in een gesprek dat Miuccia Prada met hem voerde voor Interview. "Ik herinner me nog steeds een paar donkerblauwe stilettohakken met een strik en een bijpassende handtas die mijn grootmoeder had. Die droeg ze om naar de kerk te gaan. Ze nam me mee naar de beste winkels en ik mocht kiezen wat ik wou. Een gouden jas? Dat was oké voor haar. Ik herinner me ook nog een pyjama van Christian Dior die ze voor mijn verjaardag had gekocht, geel met een rood paisleymotief. Het was de eerste keer dat ik zoiets bijzonders zag en ik heb die pyjama heel lang gedragen."

In 1966 kwam hij voor het eerst naar Europa. In Parijs bezocht hij het Louvre en Versailles, hij trok naar Venetië en Florence. Zijn vader, een taxichauffeur, klopte nachten om de grand tour van zijn zoon te kunnen financieren. Een goede opleiding werd in de familie gezien als een middel om hogerop te komen. Hij wordt naar een chic college gestuurd, haalt een diploma Franse literatuur. In 1974 trekt hij naar New York. Een bevriende kousenfabrikant bezorgt hem een aanbevelingsbrief voor Diana Vreeland. Zij ziet wel wat in André Leon Talley en engageert hem als kostuumconsultant in het Metropolitan Museum. Eerste opdracht: de mannequin van de koningin van Egypte stylen voor een Hollywoodtentoonstelling. "Ik rende naar de verfafdeling, grabbelde twee spuitbussen goudverf mee en spoot de mannequin in hetzelfde goud als de jurk. "Right-o, right-o, Andre!" was Vreelands enthousiaste commentaar, zo vertelt hij in A.L.T. 365, a Memoir.

In New York komt hij in contact met Andy Warhol, die hem laat meewerken aan zijn blad Interview. Via hem komt hij dan weer in contact met Karl Lagerfeld, in 1975. "We werden vrienden en dat zijn we nog steeds." Maar het zijn vooral vrouwen die hem geadopteerd hebben. Na Diana Vreeland was er Tina Brown, toenmalig hoofdredactrice van Vanity Fair. Daarna was er Anna Wintour, van de Amerikaanse Vogue.

Ze verschijnen vaak samen op defilés. Anna mager als een twijg, verscholen achter haar pony en haar onafscheidelijke zonnebril, André groot en breed en flamboyant gekleed. Maar hij is niet vergeten waar hij vandaan komt. "Als ik praat met studenten die in mode geïnteresseerd zijn, druk ik hen altijd op het hart dat ze zich niet te goed mogen voelen om spelden op te rapen of naar Starbucks te lopen om een beker koffie." En op de vraag of hij enig stijladvies kan geven voor vrouwen, zegt hij: "Wees jezelf, heb vertrouwen. Werk met het budget dat je hebt. Je hebt geen designerkleren nodig om stijl te hebben." n

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234