Zondag 26/01/2020

André Juillard tekent zijn autobiografie

Met Entracte publiceerde André Juillard de dikste grafische autobiografie ooit van een nog levend Europees stripauteur. Juillard had niet minder dan twee jaar nodig om een keuze te maken uit zijn oeuvre.

DOOR Geert De Weyer

PARIJS l In het Brusselse Huis van het Stripverhaal opent morgen een expositie over het werk van André Juillard. Hij is de tekenaar van de succesreeks De 7 levens van de sperwer, maar wellicht is Juillard bekender als de man die de serie Blake en Mortimer heeft voortgezet.

Entracte is even dik als een telefoonboek, bevat zo'n achthonderd illustraties, stripplaten en schetsen, en werd verspreid in een oplage van zesduizend exemplaren. Auteur André Juillard (58) is dan ook niet de minste. Zijn status als sterauteur kreeg hij in 1982 met De 7 levens van de sperwer, een realistisch-historische reeks die uitgroeide tot een bestseller. Talloze spin-offs verschenen ervan, alle even succesvol. Zo'n 140.000 exemplaren gingen er over de toonbank. Belangrijker is wellicht dat tientallen auteurs Juillards stijl, en ook de sfeer van de reeks, kopieerden en een soort nieuwe lichting teweegbrachten.

Wat volgde was een one-shot als Het dagboek (prijs beste album in Angoulême) en reeksen als Arno, Roodmasker en Wuivende veder. Voor het grote publiek is Juillard echter het bekendst door Blake en Mortimer. Eind vorige eeuw gaf hij te kennen die reeks te zullen voortzetten, maar minder bekend is dat hij tien jaar eerder al weigerde het vervolg te tekenen van De 3 formules van professor Sato, het onafgewerkte Blake en Mortimer-verhaal dat uiteindelijk door Bob De Moor werd voltooid.

Daar waren twee redenen voor, zegt Juillard. "Ten eerste hield ik niet zo van dat verhaal en ten tweede hield ik meer van Jacobs' stijl uit de jaren vijftig. De 3 formules... ademde qua opzet en sfeer de jaren tachtig uit. Dat was mijn ding niet. Ik hou meer van Het gele teken. Dat album was ook grafisch gezien subliem. Jacobs zat toen op zijn hoogtepunt."

Dat hij zich uiteindelijk toch boog over Jacobs erfenis, heeft dan ook alles te maken met het scenario, zegt hij. "Het Voronovcomplot speelde vlak na de oorlog, precies wat ik leuk vond. De Oost-Westconfrontatie werd ten volle benut en ik kon het verhaal situeren op de Wereldtentoonstelling in Brussel."

Dat niet Blake en Mortimer, maar De 7 levens van de sperwer zijn lievelingsreeks is, is misschien wel te zien in het 432 pagina's dikke, bijna tekstloze Entracte, dat meer ruimte aan die laatste reeks biedt. Een constante in het boek is 's mans perfectionisme. Een cover voor een Frans blad komt viermaal terug, verspreid over hele pagina's. De aangebrachte wijzigingen zijn vaak minimaal, maar Juillard blijft aan zijn tekeningen sleutelen tot hij tevreden is. Hij ging ook zo te werk voor de covers van Blake en Mortimer. In Entracte staan ze voor het eerst allemaal. Zo leverde hij voor Het Voronovcomplot veertien (bijna) afgewerkte covers af. "Tsja, dat is mijn manier van werken. Dat komt Blake en Mortimer alleen maar ten goede, denk ik."

Op de vraag of hij door de voortzetting van die klassieke reeks rijk is geworden, glimlacht hij minzaam. "Hoewel een deel van de auteursrechten naar de erven gaat, verdien ik goed", klinkt het. "De oplage is namelijk erg hoog." Zo ook zijn originelen die vanaf vorige week te koop werden aangeboden in Galerie Daniel Maghen. Blake en Mortimer-originelen gingen er voor niet minder dan 2.300 euro de deur uit. Relatief laag, wisten de kenners.

Juillard bevestigt dat dit volgens hem de dikste monografie in zijn soort is van een nog levend Europees stripauteur, maar hij laat bescheiden optekenen dat hij graag soortgelijke boeken zou zien over Paul Cuvelier, Jean Giraud of Franquin. "Want zij verdienen het echt wel."

Entracte, Editions Daniel Maghen, 55 euro. De Juillardexpositie loopt tot 11 februari in Het huis van het stripverhaal, Keizerinlaan 1, Brussel. Tel.: 02/502.94.68

Met dank aan Thalys. www.thalys.com

Een deel van de auteursrechten van 'Blake en Mortimer' gaat naar de erven, maar ik verdien goed. De oplage is erg hoog

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234