Zondag 25/10/2020

Anders gaan lezen: het kan

In lange rijen staan ze op de boekenbeurs te wachten op een lach en een handtekening van Jeroen Meus of Pieter Aspe. Iedereen koopt er dezelfde boeken, maar zijn ze ook goed? We vroegen aan de recensenten van De Morgen wat zij van de best verkochte boeken vinden en welk alternatief volgens hen meer leesplezier biedt. Door Jan Debackere

Thrillers> Best verkocht

Pas uit en al meteen het best verkochte boek in Vlaanderen. Pieter Aspes formule werkt nog steeds, maar thrillerrecensent Fred Braeckman is niet meteen een fan van Solo. Onder andere omdat het boek niet de politieke thriller is die was aangekondigd. "Een van de lijken is dan wel de burgemeester van Linkebeek, maar de politieke achtergrond beperkt zich verder tot wat cafépraat over de regeringsvorming." Dat we te snel weten wie de moordenaar is, stoort ook, maar Braeckman ergert zich vooral aan de slordigheid en stofferigheid. "Het haastige einde van de 29ste Aspe lijkt er op te wijzen dat hij al aan nummer 30 werkt."

> Het alternatief

"Ferdinand von Shirach is een van de bekendste Duitse strafpleiters", tipt Braeckman. "In zijn boeken bundelt hij korte verhalen van waargebeurde verhalen, waarbij hij als advocaat soms ook zelf betrokken was. Von Shirach, de kleinzoon overigens van een leider van de Hitlerjugend, bracht onlangs met Schuld het vervolg uit op zijn debuut Misdaden. Het zijn werkelijk schitterende verhalen. Von Shirach vertelt erover met de kaalheid die zo kenmerkend was voor de verhalen van Willem Elsschot."

Nummer twee heeft culinair recensent Willem Asaert nog niet gezien, maar over de eerste Dagelijkse kost is hij wel te spreken. "Dat is zeker geen slecht boek. Het is helder, toegankelijk, aangenaam en heeft alles om mensen te inspireren. Dagelijkse kost maakt zijn titel ook waar: het brengt het koken tot de essentie terug, zonder de vaak overbodige franjes. Al wordt het boek natuurlijk ook gedragen door de persoon Jeroen Meus zelf."

"Ik verzamel geen kookboeken, ik heb er slechts 400 of zo", zegt Asaert. "Ik geloof meer in foodboeken, die meer productgerichte of achtergrondinformatie geven. Elke chef zou bijvoorbeeld Food moeten hebben. Dat boek geeft inzicht in de basis van het koken, in de producten. Ook Modernist Cuisine: the Art and Science of Cooking is een aanrader. En als ik dan toch een receptenboek mag tippen, is dat The Joy of Cooking, een standaardwerk in de Verenigde Staten dat zeer informatief is. Als je wil weten hoe je ossobuco of een andere klassieker moet bereiden, vind je het daarin."

"Ik ken dit boek niet", zegt Patrick Jordens, recensent jeugdliteratuur, over het boek met voorleesverhaaltjes. "Dat zegt al genoeg zeker? Misschien ligt dat aan mij en moet ik vaker naar dat soort boeken - afgeleiden van televisie - grijpen. Alleen voel ik daar eerlijk gezegd niet de noodzaak van. In België hebben we immers zo veel straffe illustratoren en schrijvers van kinderboeken. Misschien kan de tv-wereld daar ook nog ontdekkingen doen."

"De Belgische Kitty Crowther won vorig jaar de Astrid Lindgrenprijs en bracht enkele weken geleden met Kleine Man en God een fantastisch boek uit. Het straalt iets magisch uit. De manier waarop ze met kleuren omspringt, de wijze waarop ze de personages vormgeeft... Ze heeft een heel unieke en aparte tekentechniek, zonder te gezocht en te experimenteel te zijn. Ook de tekst is heel uitgepuurd: in korte tijd weet ze een hele wereld op te roepen. Bovendien laat Crowther ook gaten, waardoor de fantasie haar werk kan doen. Je wordt zelf aan het denken gezet. Dit boek heeft zo veel kwaliteiten, het is totaalkunst."

"Ik ben blij voor de auteur en de uitgever dat deze strip zo goed verkoopt, maar een echte strip kun je dit niet noemen", zegt striprecensent Geert De Weyer. "Inhoudelijk en tekentechnisch stelt de reeks over FC De Kampioenen heel weinig voor. Ik heb ze ooit al eens waspoederstrips genoemd. Een denigrerende term misschien, maar zo bedoel ik het ook. Dit is commerciële rommel, waarvan de populariteit gewoon afhangt van het onderwerp. Met FC De Kampioenenzit het op dat vlak goed, omdat ze de reeks blijven herhalen op televisie. Ze verkopen dan wel gigantisch veel, het is vooral jammer voor de negende kunst, die zo veel meer te bieden heeft."

"Habibi is een graphic novel over een prostituee en een eunuch, met op de achtergrond de islam die meespeelt. Een heel interessante strip. Maar als ik echt een strip zou moeten aanraden, is het misschien Thompsons vorige, Een deken van sneeuw. In dat semi-autobiografisch verhaal vertelt Thompson over zijn jeugd als newborn christian en over hoe hij de liefde ervaart. In die strip zit ook heel veel symboliek. Thompson is echt een stripauteur, een artiest. Hec Leemans van FC De Kampioenen is een striptekenaar."

De Franse Tatiana de Rosnay beschrijft in Haar naam was Sarah hoe een tienjarig meisje naar Auschwitz wordt gedeporteerd terwijl haar kleine broertje achterblijft. Literair recensent Dirk Leyman loopt niet echt warm voor dit soort boeken. "Dit is het genre boek dat op een soapachtige, tranerige manier de Tweede Wereldoorlog naar zijn hand zet. De Rosnay gaat aan de haal met de oorlogsgeschiedenis, maar zo'n romantisch sausje slaat blijkbaar aan bij de lezers. Terwijl er veel beklijvender, authentieker getuigenissen zijn in het genre, denk maar aan Irène Némirovsky."

"Peter Buwalda leek vorig jaar met zijn Bonita Avenue zomaar uit het niets het firmament der Nederlandse letteren te bestormen en blijft intussen maar prijzen en nominaties verzamelen. En het is ook een verkoopstopper. Buwalda is het beste bewijs dat een bestseller geen hapklare of sentimentele, voorgekauwde brok hoeft te zijn. Hij zet alle zuinigheid overboord en kiest resoluut voor een kluwen van verhaallijnen, die met veel panache worden ontrafeld. Het boek samenvatten is schier onbegonnen werk. Zelfs de thema's van deze familiesaga oplijsten, vraagt algauw een A4'tje. Hij kruidt de boel ook met een portie morele vraagstukken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234